Dupa terminarea studiilor, Mihai Rusescu a lucrat putin timp pentru Tofan Group si a fost dealer intr-o banca. In 1999, in plin avant al dot-com-urilor, i-a venit ideea sa faca un site prin care sa faciliteze contactele intre companii. Asa s-a nascut www.eximpages.ro. Din 2000, pagina a fost redenumita www.afacerionline.com. Schimbarea de nume a coincis si cu o modificare de optica in afaceri.
„La inceputurile Internetului, avea prea putina importanta cum suna numele domeniului. Putea fi un cuvant fara sa insemne nimic concret, precum Google sau Yahoo!. In Romania insa, numele domeniului trebuie sa insemne ceva”, spune Mihai Rusescu, director executiv la afacerionline.ro.
Site-ul este, in fond, o platforma B2B, mai pe romaneste o piata virtuala, un loc de intalnire intre cerere si ofera pe web. Listarea ofertelor pe site asigura 50% din cifra de afaceri a companiei, care in 2002 a fost de 50.000 USD. Site-ul reuneste trei module, in care beneficiarii isi pot cumpara un „stand” virtual, exact ca la piata. Cele trei module contin informatii despre companii, produse si oferte comerciale. Valoarea licentelor anuale de folosire a spatiului de pe site variaza, in functie de vizibilitate si accesibilitate, intre 85 si 385 USD.
Nu este un secret faptul ca domeniul B2B este foarte putin dezvoltat in Romania, volumul afacerilor din sector fiind atat de mic incat nu figureaza in nici o statistica. Comparativ, in Ungaria vecina, tranzactiile B2B au totalizat aproape 600 milioane de euro doar in 2001. Mihai Rusescu este convins ca firmele romanesti vor intelege intr-un tarziu utilitatea prezentei pe o piata virtuala, data fiind afluenta de membri platitori din ultimul an. Totusi, domeniul este la inceput.
Din 25.000 de utilizatori unici pe saptamana, un numar de 10.000 sunt membri ai pietei virtuale, in vreme ce 300 au cumparat licente. Acestia aduc aproximativ 50% din cifra de afaceri, insa numarul acestora nu poate avea o crestere spectaculoasa. In consecinta, proprietarul companiei s-a gandit sa diversifice oferta, orientandu-se si catre furnizarea de servicii. Acestea includ optimizarea pentru motoarele de cautare, o afacere care, in Occident, este la fel de „veche” ca Internetul si totalizeaza zeci de milioane de dolari.
„Optimizarea pentru motoarele de cautare presupune alegerea si cumpararea unor cuvinte cheie, prin care sansele de a fi gasit printr-o cautare cu Google sau Yahoo! sa creasca. Statisticile spun ca 90% din informatiile noi de pe Net se obtin prin motoarele de cautare”, explica Rusescu.
Un element care franeaza dezvoltarea mediului B2B este lipsa unui sistem de plata/decontare electronic. Un asemenea sistem, in genul celui furnizat de www.escrow.com, ar usura perfectarea contractelor. Afacerionline.com intentioneaza stabilirea unui parteneriat cu un asemenea serviciu.

Un proiect B2B de la A la Z

· capital de pornire: 10.000 USD;
· numar de angajati: patru;
· surse de castig: inchirierea spatiului de pe site, consultanta pentru o mai buna promovare prin motoarele de cautare si publicitatea online;
· cifra de afaceri si profit: 50.000 USD/ an. Dupa primul an de activitate, este atins pragul de profitabilitate, fara a fi recuperata investitia initiala;
· context de piata: lipsa concurentei in B2B nu reprezinta, neaparat, un avantaj;
· promovare: schimb de bannere sau cumpararea de cuvinte cheie in motoarele de cautare.