Pe de o parte există asemănări. O idee se poate transmite de la o persoană la alta, iar când atinge o masă critică rata de multiplicare devine exponențială. Există similitudini între cum reacționăm atunci când luăm contact cu un virus și cum reacționăm când luăm contact cu o idee. Anumite persoane sunt predispuse să reacționeze pozitiv la numite idei, altele sunt mai rezistente în a le accepta.

Pe de altă parte, există și elemente care sunt diferite. Dacă predispoziția de a contacta un virus este de cele mai multe ori similară de la o persoană la alta, gradul de receptivitate la o idee depinde de o mulțime de factori precum gusturile personale, experiențele trăite, context etc. În cazul unui virus, ori ești expus, ori nu ești, însă în cazul unei idei expunerea nu este suficientă. Ideile cu care iei contact zilnic „concurează” într-un fel pentru atenția ta. Totodată, spre deosebire de o boală care se transmite de la o persoană la alta, ideile pot fi propagate prin intermediul rețelelor sociale și canalelor media.

Așa că, făcând un pas înapoi, iată câteva dintre mecanismele care pot propaga o idee, indiferent dacă sunt sau nu similare cu cele de răspândire ale unui virus.

Structurile de tip rețea

Ideile s-au răspândit încă din cele mai vechi timpuri prin rețele. Iisus a avut 12 apostoli care au propovăduit credința mai departe și, la rândul lor, și-au creat comunități în diverse locuri ale lumii. Francmasoneria a apărut în 1717 ca o societate a zidarilor liberi având printre scopurile sale ajutorul reciproc, propagarea valorilor și intereselor membrilor într-un mod mai discret de această dată. Structurile de tip piramidal multi level marketing au avut și continuă să aibă succes folosind puterea rețelelor.

Dar ce înseamnă mai exact o rețea? Să construiești o comunitate de oameni care să creadă în ceea ce faci și să promoveze mai departe din proprie inițiativă ideea ta. Nu îți trebuie o mare investiție pentru asta, ci doar energie și perseverență. Pune-ți întrebarea: câți membri ai comunității tale ai de tip ”Apostol” – care propovăduiesc mai departe ideile tale și câți sunt de tip ”Mercenar” – care aleg oportunist să se alieze cu tine pentru ceea ce obțin pe moment?

Dovada socială

Denumită popular și spiritul de turmă, este un principiu al psihologiei sociale care a funcționat întotdeauna. Dacă multă lume din jurul meu alege un lucru, aderă la o idee, voi deveni predispus măcar la a tatona și eu ideea respectivă. Este un mecanism care are la bază presupunerea că dacă alții au încercat, trebuie să fie ceva bun și totodată, curiozitatea umană, predispoziția noastră de a încerca lucruri noi atunci când ne întâlnim în mod repetat cu aceeași idee din mai multe surse.

Există mai multe teorii și studii referitoare la adoptarea unei inovații sau a unei idei. Majoritatea concluzionează că pentru ca un mesaj să se auto-propage în mod sustenabil, trebuie să existe o majoritate timpurie de persoane care au adoptat ideea, nu doar un grup restrâns de oameni. Până acea majoritate este obținută, ideea necesită o promovare constantă prin canale de marketing sau structuri de tip rețea, exact ca un foc de tabără la care s-au aprins primele vreascuri, dar e nevoie de oxigen pentru ca lemnele mai mari să ardă și focul să se auto-întrețină. Din acest punct de vedere, întrebările cheie pentru cineva care vrea să răspândească o idee sau să promoveze un produs cred că sunt: „Ce cotă de piață are ideea ta acum și în ce stadiu de popularizare se află? Ce strategie de marketing ai pentru a convinge acea majoritate critică de persoane pentru ca mai departe ideea să se propage de la sine?” 

”De ce”-ul convinge

Descoperirea misiunii personale sau organizaționale stă la baza multor programe de dezvoltare personală și cărți apărute în ultimii ani. Și pe bună dreptate, pentru că motivația profundă de a susține o idee sau de a deveni un vector de multiplicare a acesteia are legătură cu acele convingeri și valori care ne ghidează în viață. Poate unul dintre cele mai cunoscute modele este cel al lui Simon Sinek care susține că organizațiile de succes încep comunicarea invers decât majoritatea competitorilor. Transmit întâi de ce fac ceea ce fac apoi cum fac și la final ce fac.

Dacă oamenii vor fi inspirați de substanță și nu de ambalaj, atunci angajamentul lor de a susține și transmite ideea mai departe va fi mult mai mare pe termen mediu. Primul pas este să te întrebi de ce faci ceea ce faci. Gândește-te care sunt contribuțiile cele mai importante pe care tu sau ideea ta le aduc persoanelor din jur, familiei, societății? Analizează care este impactul acestor contribuții și vei identifica acel ”de ce” pe care îl poți folosi în comunicare pentru a te conecta cu cei din jur.

Puterea de a vedea perspectiva celorlalți

Să luăm cazul a doi părinți cu cariere de succes, cu statut social solid și o fetiță de șapte ani. Într-o zi, fetița intră pe ușă plângând împreună cu mama ei și se închide în cameră continuând să plângă zgomotos. Musafirii care erau în vizită nu s-au putut abține să întrebe de ce plânge fetița. Mama, plină de pasiune, începe să povestească. „Plânge pentru că nu mai vrea să meargă la lecțiile de dans. Și eu când eram mică am practicat dansul și sunt conștientă de efort, dar și de beneficii. Simțeam că se deschide o nouă lume când dansam, este pasiunea mea. Într-o zi, părinții nu m-au mai lăsat să merg și mi-au spus că trebuie să îmi aleg o profesie serioasă, așa că m-am orientat treptat către avocatură. Regret până în ziua de astăzi că nu sunt dansatoare și mi-am promis că nu voi repeta aceeași greșeală cu copii mei. Nu-mi voi obliga niciodată fetița să devină medic, avocat sau inginer, fetița mea trebuie să fie dansatoare.”

De cele mai multe ori ne proiectăm convingerile și ideile preconcepute asupra celorlalți și tindem să credem că ceea ce este pe gustul nostru trebuie să le placă și celor din jur. Consider că persoanele care transmis idei „pandemice” au fost acele persoane care au reușit să se transpună în locul celorlalți, să gândească lateral și să descopere moduri de a transmite propriul mesaj astfel încât să rezoneze cu oamenii către care se adresează. Tu ce ai făcut pentru a te pune în locul oamenilor pe care vrei să îi inspiri?

Cele mai profitabile afaceri vor fi premiate în cadrul emisiunii Capital Top 300 Companii, ce se va transmite în data de 13.11.2020, ora 11:00, pe pagina de facebook Capital România și pe site-ul www.capital.ro

În cadrul emisiunii Capital Top 300 Companii vom prezenta companiile care au obținut cel mai mare punctaj în funcțiile de domeniile în care activează: agricultură și industrie alimentară, bănci și asigurări, logistică, transporturi și curierat, energie, auto, retail, contrucții și imobiliare, IT și telecomunicații, industria grea și industria farmaceutică. Pe lângă acestea, vor fi enumerate și câteva companii care au atras atenția prin strategiile pe care le-au implementat.

Emisiunea Capital Top 300 Companii va fi transmisă pe:

Facebook Capital România: https://www.facebook.com/capital.ro/

Site-ul: www.capital.ro
Facebook evz.ro: https://www.facebook.com/evz.ro/
Facebook Doctorul Zilei: https://www.facebook.com/doctorulzilei/
Facebook Info Actual: https://www.facebook.com/evzmonden/

 

Emisiune realizată cu sprijinul partenerilor: Internațional Alexander, Teraplast, Chimcomplex și Romgaz.

 

Despre autor 

Mihai Arghire are o experiență de 15 ani în vânzări și managementul echipelor, studii în domeniul financiar, specializări în psihologie, analiză comportamentală și optimizarea proceselor de business. În cadrul Brightway®, coordonează echipe multidisciplinare de consultanți ajutând oamenii și companiile să se adapteze la contextul actual și să-și atingă obiectivele.