Ea, alături de Ioana Chifu, cofondatoarea biroului de arhitectură Muro Muro Studio, au fost prezente în cadrul podcastului „Picătura de business” moderat de redactorul-șef al Revistei Capital, Sorin Andreiana. Ediția integrală poate fi urmărită pe pagina de YouTube „HAI România”.
Cele două au vorbit despre „Human Scale”, proiectul ce reprezintă România la Bienala de Arhitectură de la Veneția. Expoziția s-a deschis în luna mai și se desfășoară până în noiembrie.
O casă de licitații la Beirut
Suzana Vasilescu a mai vorbit, de asemenea, și despre cariera sa. Povestește cum în 2015, și-a deschis propria sa galerie. „Era un vis pe care am vrut să-l urmez”, a specificat ea. Apoi, au mai urmat și alte business-uri precum Ans Azura, o platformă de licitații online cu focus pe Europa Centrală și de Est și Middle East.
„Avem și un birou în Beirut, în capitala Libanului, pentru că majoritatea artiștilor foarte importanți și cu cote internaționale sunt libanezi în zona de Middle East. Sunt foarte mulți artiști libanezi foarte buni. Și atunci, lucrările pe care le vindem în licitație provin în măsură de 90% din Liban”, explică antreprenoarea.
Prin Ans Azura, Suzana vinde obiecte de artă la nivel internațional. Licitațiile se desfășoară online cu vizibilitate în toată lumea și oricine poate să participe.
Cât de greu se fac bani din artă?
„E foarte complicat să deschizi o afacere în artă dacă nu te pricepi la domeniu dacă. E un domeniu atât de nișat că trebuie să fii extrem de pasionat și foarte conectat”, explică femeia de business.
Ea a pornit pe acest drum deja cu o experiență în spate.
„Identifici un spațiu care, din punctul meu de vedere, la început, nu trebuie să fie nici costisitor, nici foarte mare, un spațiu în care să pot să încep să organizez expoziții”, mai explică Suzana Vasilescu.
Galeria sa, SUPRAINFINIT, se află pe Strada Mântuleasa, nr. 22, iar investiția inițială a fost de aproximativ 60 de mii de euro.
„Mă bucur foarte tare că în ultimii ani s-au deschis din ce în ce mai multe galerii, mai ales de către tineri. Piața de arte din România a crescut foarte mult în ultimii 20 de ani”, adaugă ea.
„Noi, cel puțin, ne ocupăm și cu producția lucrărilor de artă, ajutăm artiștii care poate nu au funduri necesare să își producă lucrările de artă. Iar apoi, ei le vând la noi în galerie, unde, ca peste tot în lume, comisionul este undeva la 50% din valoarea lucrării. Așa funcționează piața de artă”, declară Suzana în cadrul podcastului „Picătura de business”.
România, o piață de artă interesantă
După Polonia, România este cea mai interesantă piață de artă din Europa de Est, spune Suzana Vasilescu.
„Dar, am putea să fim prima. Am putea să fim printre primele din Europa Centrală și de Est”, punctează ea.
Pentru realizarea unui clasament se ține cont de foarte mulți factori, precum populația, numărul de galerii, numărul de târguri internaționale la care participă galeriile, numărul de colecționari care se formează în țară. Se ține cont, bineînțeles, și de banii care se investesc în muzeele de stat.
„Și aici, Ministerul Culturii e responsabil. Pentru că nu s-a făcut nicio expoziție extrem de mare și cu atâta vizibilitate într-un muzeu de stat. Sigur, expozițiile recente Victor Brauner și Constantin Brâncuși au avut loc fizic în Muzeul de Arte de la Timișoara. Dar niciodată nu s-ar fi putut face o expoziție de genul ăsta fără sprijin din mediul privat”, completează antreprenoarea.