Ministrul Finanțelor, Jeremy Hunt, a majorat impozitele globale pe producția de petrol și gaze din Marea Britanie la 75%, de la 65%, deja majorate, iar Trezoreria a introdus o nouă taxă de 45% pentru producătorii de energie electrică de la 1 ianuarie 2023, inclusiv pentru energia eoliană offshore.

OEUK consideră că modificările fiscale ar avea un impact asupra operatorilor din Marea Nordului, precum și asupra sutelor de companii din lanțurile de aprovizionare din Marea Britanie, care se vor confrunta cu reduceri de personal sau vor fi împinse în străinătate dacă investițiile vor scădea.

Organizația profesională notează că sectorul offshore a fost mult timp cea mai impozitată industrie din Marea Britanie și că plătea 40% din impozitul pe producția de petrol și gaze chiar înainte de impunerea impozitului excepțional în luna mai. De atunci, a plătit 65%, iar ultima majorare duce rata totală de impozitare la 75% începând cu 2023.

Acest lucru implică faptul că suma totală scoasă din industria britanică de acum până în 2028 se va ridica la 80 de miliarde de lire sterline, dintre care 15 miliarde de lire sterline în acest an fiscal și 20 de miliarde de lire sterline în anul următor, conform documentelor Trezoreriei.

Cancelarul Hunt a prelungit, de asemenea, durata taxei pe câștiguri excepționale, cunoscută sub denumirea tehnică de Energy Profits Levy, astfel încât aceasta să se încheie în martie 2028 și nu în decembrie 2025. În mod crucial, el a avertizat că aceasta va rămâne în vigoare chiar dacă prețurile la petrol și gaze scad, așa cum se așteaptă pe scară largă, ceea ce înseamnă că sectorul offshore din Marea Britanie se confruntă cu unele dintre cele mai mari taxe din lume.

Consumatorii sunt afectați de creșterea prețurilor globale la energie

Deirdre Michie, directorul executiv al OEUK, a declarat că sunt vremuri grele pentru consumatori, deoarece aceștia sunt afectați de creșterea prețurilor globale la energie și de consecințele economice ale eșecurilor politice din Regatul Unit, adăugând că, atunci când apar astfel de dificultăți, este corect ca toate sectoarele să își joace rolul, dar că trebuie găsit un echilibru.

„Rămânem mândri că ne plătim taxele, dar această ultimă majorare înseamnă că operatorii offshore din Marea Britanie vor plăti o rată totală de 75%. Această rată este atât de ridicată încât amenință să scoată investițiile din Marea Britanie cu totul. Prelungirea până în 2028 nu ține cont de probabilitatea ca prețurile să scadă în această perioadă”, a declarat Michie.

„Este, de asemenea, îngrijorător faptul că mărim taxele pentru producția de energie electrică cu emisii reduse de dioxid de carbon, cum ar fi energia eoliană offshore. Dar nu este doar rata care este atât de dăunătoare. Este, de asemenea, perturbarea și incertitudinea generate de schimbările constante ale sistemului nostru fiscal.”

Regatul Unit nu își poate produce tot petrolul și gazele proprii

Marea Britanie obține trei sferturi din totalul energiei sale din petrol și gaze și o astfel de dependență înseamnă că securitatea aprovizionării este esențială, notează OEUK, adăugând că a susținut de mult timp că cea mai bună modalitate de a proteja Marea Britanie de penuria globală este să producă atât cât are nevoie din propriile ape. În ciuda faptului că Regatul Unit nu își poate produce tot petrolul și gazele proprii, ceea ce produce acționează ca un „tampon vital” împotriva penuriei globale.

Deși industria participă la planurile de investiții de 200 de miliarde de lire sterline până în 2030 în toate tipurile de energie, inclusiv în cele cu emisii reduse de carbon necesare pentru a conduce tranziția energetică, acest anunț bugetar recent, a avertizat OEUK, înseamnă că o mare parte din aceste investiții ar putea să se oprească. În acest caz, producția de petrol și gaze va scădea atât de rapid încât, până în 2030, Marea Britanie ar putea fi nevoită să importe până la 80% din gazele sale – dublu față de nivelul actual.

OEUK observă că astfel de modificări fiscale și turbulențe politice riscă, de asemenea, să submineze planurile guvernului britanic de a face ca Regatul Unit să devină neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050, ceea ce înseamnă că un nivel zero net va fi atins numai dacă există un acord și un consens pe termen lung.

Cu toate acestea, organizația profesională britanică a salutat vestea că guvernul va întreprinde o revizuire a tratamentului fiscal pe termen lung al producției de petrol și gaze din Regatul Unit.

„Nicio industrie nu poate investi sau planifica fără să știe ce fel de regim fiscal va fi în vigoare. Dorim să lucrăm cu guvernul pentru a construi un regim fiscal pe termen lung care să ne permită să jucăm un rol deplin în tranziția energetică”, a conchis Michie.

„Spre deosebire de politicieni, companiile energetice gândesc și investesc în termeni de decenii – nu de cicluri electorale. Această abordare înseamnă că am construit o industrie stabilă, puternică și prosperă, care a susținut națiunea timp de 50 de ani. Acum planificăm pentru următorii 50 de ani și dorim să colaborăm cu politicienii noștri pentru a face același lucru.”