Legea Asociațiilor de proprietari (Legea 196/2018) va fi modificată

Legea Asociațiilor de proprietari. O propunere legislativă înregistrată la Senat propune reglementarea modalității prin care asociațiile de proprietari ar putea convoca adunările generale folosind mijloace electronice. În plus, proiectul de lege se concentrează și pe transmiterea hotărârilor prin intermediul tehnologiei electronice, asigurând astfel că deciziile ajung la toți locuitorii din blocul respectiv.

Modificările propuse în proiectul de lege pentru revizuirea Legii 196/2018, referitoare la constituirea, structura și gestionarea asociațiilor de proprietari și administrația condominiilor, reprezintă un pas semnificativ către modernizarea și optimizarea procedurilor de convocare și desfășurare a adunărilor generale în cadrul asociațiilor de proprietari.

Conform inițiativei legislative, propunerea de a permite comunicarea electronică a convocărilor vizează să faciliteze pentru membri accesul la informații și la deciziile esențiale care îi afectează.

În plus, distribuirea hotărârilor prin mijloace electronice completează și actualizează procesul de înregistrare și transmitere a acestora. Se garantează, astfel, accesibilitatea informațiilor și pentru cei care optează pentru modalități digitale de comunicare.

Potrivit propunerii, hotărârile adunărilor generale pot fi validate, fără a se ține cont de prezența unui număr minim de membri, prin votul majorității acestora, cu condiția de a exista confirmarea că toți membrii asociației au fost notificați cu privire la ședință, în prealabil.

Cei care au inițiat proiectul de lege subliniază că toate ajustările propuse vor conduce la sporirea transparenței, eficienței și accesibilității în funcționarea asociațiilor de proprietari, contribuind astfel la o guvernanță îmbunătățită și la satisfacerea cerințelor membrilor comunității.

În același timp, implementarea comunicării electronice poate diminua atât durata cât și cheltuielile asociate cu procedura de convocare și transmitere a hotărârilor, eliminând necesitatea tipăririi, distribuirii și înregistrării fizice a documentelor.

Această inițiativă este un proiect de lege ce necesită adoptarea de către Parlament. Ulterior, va fi trimisă pentru promulgare către Președintele României.

bloc romania
Noi reguli pentru cei care stau la bloc / SURSA FOTO: Dreamstime

Scopul modificărilor este simplificarea procesului decizional

Prin această abordare, acceptarea hotărârilor în ciuda unei prezențe mai scăzute poate simplifica procesul de luare a deciziilor și poate diminua riscul amânării sau blocării deciziilor esențiale.

Iată care sunt dispozițiile incluse în Legea propusă pentru revizuirea Legii 196/2018, referitoare la constituirea, structura și funcționarea asociațiilor de proprietari și la administrarea condominiilor.

„(4) Proprietarii sunt anuntati, prin afisare la avizier si pe baza de tabel nominal convocator sau printr-un mijloc de comunicare electronica stabilit prin regulamentul prevazut la Art. 22 alin (1), asupra oricarei adunari generale a asociatiei de proprietari, cu cel putin 10 zile inainte de data stabilita, inclusiv cu privire la ordinea de zi a adunarii generale, cu exceptia adunarilor generale extraordinare sau a adunarilor generale reconvocate care se pot convoca, in conditiile prevazute la alin. (3), cu cel putin 3 zile inainte de data stabilita”, potrivit modificărilor Art. 47, alin (4).

Articolul 48, alineatul (3) va suferi modificări, astfel:

„(3) La adunarea generala reconvocata, daca exista dovada ca toti membrii asociatiei de proprietari au fost convocati pe baza de tabel convocator, prin afisare la avizier sau printr-un mijloc de comunicare electronica stabilit prin regulamentul prevazut la Art. 22 alin (1), hotararile pot fi adoptate, indiferent de numarul membrilor prezenti, prin votul majoritatii acestora”, potrivit noilor prevederi ale Art. 48, alin (3).

Articolul 49, alineatul (5) va fi modificat în acest fel:

„(5) Hotararile adunarilor generale se consemneaza, numai in timpul sedintei, in registrul unic de procese-verbale al asociatiei de proprietari, se semneaza de catre presedintele asociatiei de proprietari, membrii Comitetului Executiv, cenzor sau, dupa caz, Comisia de Cenzori si secretarul Adunarii Generale, si se afiseaza la avizier si se transmite printr-un mijloc de comunicare electronica stabilit prin regulamentul prevazut la Art. 22 alin (1)”, potrivit noilor prevederi ale Art. 49, alin (5).