Implicarea lui Ciprian Șerban într-un dosar de corupție vechi de 13 ani
Ciprian Șerban este astăzi vizat de o serie de acuzații privind presupuse fapte de corupție, în legătură cu un dosar care datează din 2012.
La acel moment, actualul ministru al Transporturilor, susținut de PSD, era un tânăr antreprenor în vârstă de 26 de ani. În loc să fie autorul unei fapte penale, el a fost cel care a semnalat nereguli în activitatea unor angajați ai Ocolului Silvic Iași.
Faptele reclamate de Ciprian Șerban au dus la o anchetă amplă desfășurată de Direcția Generală Anticorupție, în urma căreia mai mulți funcționari au fost condamnați.
În ciuda acestui rol de colaborator al autorităților, cazul este astăzi prezentat distorsionat în spațiul public, punând sub semnul întrebării integritatea ministrului.
Contextul real al acuzațiilor
În realitate, Ciprian Șerban nu a fost niciodată pus sub acuzare, ci a contribuit la elucidarea unui caz în care se deturnau fonduri destinate lucrărilor silvice și plății muncitorilor.
La momentul respectiv, el a notificat procurorii cu privire la o schemă de mită practicată de reprezentanți ai Ocolului Silvic.
Deși acțiunea lui a fost una legală și necesară, situația este astăzi prezentată într-un mod care distorsionează faptele.
Angajații vizați rețineau comisioane nejustificate din banii destinați lucrărilor, acțiune care l-a determinat pe Ciprian Șerban să colaboreze cu DGA și să participe la un flagrant organizat de autorități.
„Reprezentanţii Ocolului Silvic, cei care coordonau una dintre echipele de zilieri, reţineau sume de bani care nu se justificau (…), dând de înţeles că sunt comisioane, fără să explice destinaţia şi justificarea lor.
Au fost derulate mai multe acte în dosar, care au dovedit temeinicia celor sesizate de mine, inclusiv un flagrant pe care am acceptat să-l fac”, a declarat el pentru Europa Liberă.
Probele din dosar și condamnările
Ciprian Șerban a fost prezentat funcționarilor ca reprezentant al unei firme ce câștigase licitația pentru lucrări de împădurire. Contractul atribuit de Direcția Silvică Iași avea o valoare de peste 650.000 de lei.
În momentul în care a observat comportamentul ilegal al unor funcționari, a decis să sesizeze organele competente. Înregistrări audio ale discuțiilor purtate cu aceștia au fost prezentate ca probe în instanță.
Nicolae Balint, șef de district, a fost prins în flagrant și ulterior condamnat la trei ani cu suspendare. Alături de el au fost condamnați și Vasile Baran, fost șef de ocol, și Mihai Grigoraș, inginer silvic.
Reacția publică a lui Ciprian Șerban
Ministrul a oferit clarificări în legătură cu acest caz, într-o declarație transmisă presei. El a explicat că a observat cum anumite sume de bani erau reținute de coordonatorii echipelor de zilieri, fără justificare legală.
„În derularea unui contract comercial, în anul 2012, am lucrat cu muncitori zilieri, pe care, conform legii, îi treceam în Registrul pentru Zilieri şi pe care îi plăteam zilnic, evidenţiind aceste plăţi în contabilitatea societăţii.
Am observat, la un moment dat, însă, că reprezentanţii Ocolului Silvic, cei care coordonau una dintre echipele de zilieri, reţineau sume de bani care nu se justificau, nici în cheltuielile organizării de şantier şi nici în plata zilierilor, dând de înţeles că sunt comisioane, fără să explice destinaţia şi justificarea lor, motiv pentru care am considerat că sunt plăţi nelegale şi am sesizat imediat autorităţile, a precizat ministrul.
Acesta a mai arătat că a luat decizia de a înregistra toate convorbirile și de a le transmite autorităților. A menționat că gestul său a fost similar cu cel făcut de alți politicieni care au semnalat fapte de corupție în trecut.
Cooperarea cu anchetatorii
În declarațiile publice, Ciprian Șerban a afirmat că a acționat în conformitate cu legea, luând toate măsurile necesare pentru a denunța faptele ilegale.
A sesizat inclusiv Direcția Silvică și a atașat plângerii materiale audio care confirmau mita cerută de funcționari.
„Am sesizat inclusiv Direcţia Silvică despre aceste plăţi si am depus o plângere la autorităţile în drept, ataşând şi aceste înregistrări. În timpul cercetării, sub supravegherea autorităţii competente, au fost derulate mai multe acte în dosar, care au dovedit temeinicia celor sesizate de mine, inclusiv un flagrant pe care am acceptat să-l fac, tocmai pentru a proba infracţiunile comise de reprezentanţii Ocolului Silvic.
Ulterior, am văzut în presă că şi alţi demnitari sau oameni politici au sesizat autorităţile în astfel de situaţii. Primul exemplu care îmi vine în minte este domnul Cătălin Drulă, ministru al Transporturilor la acea vreme”, a subliniat Șerban.
A evidențiat că astfel de fapte trebuie raportate pentru ca instituțiile statului să își poată face datoria.
Ministrul Transporturilor, ținta unor atacuri politice
Ciprian Șerban devine o figură atacată într-un moment în care Executivul condus de Ilie Bolojan promovează reforme importante în administrația publică.
Seria de acuzații apărute în spațiul public vine în contextul în care Guvernul a anunțat modificări majore, inclusiv creșterea vârstei de pensionare pentru magistrați. Într-o perioadă tensionată pentru sistemul instituțional din România, fiecare membru al Executivului este supus unui control intens.
Este de remarcat faptul că ancheta de acum 13 ani nu a ridicat niciun semn de întrebare cu privire la conduita lui Ciprian Șerban, ci doar asupra celor care au fost condamnați.
Discuțiile despre integritate și lupta cu corupția
Acuzarea unei persoane care a denunțat fapte de corupție ridică semne de întrebare asupra modului în care sunt percepute reformele în societatea românească. Ministrul Transporturilor atrage atenția asupra nevoii ca fiecare cetățean să contribuie la demascarea corupției.
„Încurajez ca toţi cei care se confruntă cu astfel de situaţii să le demascheze, pentru că doar astfel putem scăpa de acest flagel”, a spus Șerban.
Reacțiile publice la acest caz readuc în discuție dificultatea cu care se face reforma în instituțiile statului, mai ales atunci când interesele afectate sunt majore.