Deunăzi am primit o întrebare de la unul dintre prietenii mei: cum să ne ferim de firmele care îşi creează o imagine pozitivă, dar ulterior se dovedesc a nu fi chiar aşa cum se descriu? Am zâmbit, în timp ce în minte mi-a venit imediat un proverb foarte cunoscut: „Minciuna are picioare scurte“.

19-985-3637_poza_minciuna_c38433.jpg
Costică Roşoiu, director Lugera & Makler

Întrebarea prietenului meu ascundea o mare frustrare. Avusese experienţa unui interviu cu un potenţial angajator în care totul părea perfect în ce priveşte planurile sale de carieră şi obiectivele sale financiare. Îşi făcuse multe planuri şi era foarte entuziast în urma interviului. Ulterior, însă, a aflat din presă şi de la cunoscuţi că respectiva companie nu avea o perspectivă de dezvoltare prea bună, iar condiţiile oferite angajaţilor nu erau chiar atât de competitive cum îi fuseseră prezentate. A luat decizia să renunţe la demersul de angajare la acea companie şi să povestească experienţa să şi celorlalţi prieteni.

Pornind de la această experienţă, i-am arătat că, din păcate, sunt multe alte situaţii în care se poate întâmpla aşa ceva. I-am spus despre clienţi cărora li s-a promis un serviciu şi în realitate au primit cu totul altceva, despre furnizori care doresc să devină parteneri ai unei companii şi care, deşi pornesc de la o perspectivă de dezvoltare împreună, se confruntă ulterior cu atitudinea egoistă sau chiar agresivă a partenerului.
„Avem o cultură de excepţie“, „Suntem dedicaţi clienţilor noştri“, „Acordăm o atenţie deosebită angajaţilor noştri, cărora le oferim condiţii de angajare şi de lucru competitiv“, „Investim în oamenii noştri“, „Suntem parteneri de încredere“… Astfel de afirmaţii sunt adeseori folosite de companii pentru a atrage clienţii, candidaţii şi partenerii de care au nevoie. Astfel de mesaje au un foarte mare impact asupra deciziei celor care apelează la serviciul oferit, candidează pentru un post oferit de companie sau doresc să intre în parteneriat cu compania respectivă.

Dar, a atrage clienţii, candidaţii şi partenerii potriviţi este, oare, singurul obiectiv pe care trebuie să-l aibă în vedere o companie serioasă? A te baza doar pe nişte afirmaţii este singurul lucru care să stea la baza unei decizii chibzuite? Cu siguranţă, nu. Ecuaţia completă este atragerea, menţinerea şi motivarea clienţilor, angajaţilor şi partenerilor cei mai potriviţi pentru atingerea pe termen lung a obiectivelor comune, pe de o parte, şi documentarea temeinică despre potenţialul furnizor, partener sau angajator, evaluarea şi cântărirea perspectivei reale pe care o oferă fiecare, pe de alta.

Simţi că te bazezi pe celălalt? Continuă!

Este importantă, în primul rând, potrivirea culturală între cei în cauză. Stilul, valorile, principiile şi practicile trebuie să fie acceptabile pentru ambele părţi. Cum înţelege fiecare să-şi trateze clienţii, partenerii şi angajaţii, care sunt reperele esenţiale atunci când se iau decizii etc. Apoi, este important să aibă scopuri comune sau care se susţin reciproc. Dezvoltarea şi vânzarea profitabilă pentru ambii parteneri ai serviciului de care are nevoie clientul, evoluţia companiei prin dezvoltarea competenţelor angajaţilor săi sau dezvoltarea pe termen lung a companiei şi partenerilor acesteia, prin punerea în comun a resurselor de care dispun, pot fi doar câteva exemple. Şi, nu în ultimul rând, este important să existe competenţa şi recunoaşterea contribuţiei fiecăruia dintre participanţi la succesul companiei. Dacă nu simţi că poţi să te bazezi pe celălalt şi că efortul îţi este răsplătit pe măsură, şansele de a construi împreună se diminuează semnificativ.
În fiecare dintre aceste aspecte, compania poate să-şi construiască un mesaj pe care să-l transmită în piaţă. Dacă însă este doar un mesaj lipsit de susţinere reală prin ceea ce face cu adevărat compania respectivă, acest lucru se va vedea mai devreme sau mai târziu. Garantat! De aceea, aspectul cel mai de impact, dar şi cel mai provocator al unei companii, este chiar cultura acesteia.

Sfatul meu, către cei care îşi pun întrebarea care mi-a fost adresată de prietenul meu, este: indiferent că eşti în postura de potenţial client, candidat sau partener de afaceri, află cât mai mult despre cultura reală a companiei cu care intenţionezi să interacţionezi. Află cum se poartă angajaţii companiei în mod real cu clienţii, colegii şi partenerii, în ce măsură promisiunile făcute sunt şi onorate, cât de onestă este compania respectivă prin ceea ce fac reprezentanţii săi în relaţia cu fiecare dintre aceştia. Cultura companiei este tot ceea ce face aceasta prin intermediul tuturor angajaţilor săi, în mod real. Pune în relaţie ce ai aflat cu stilul tău de lucru, cu interesele şi posibilităţile tale pe termen mediu şi lung. Cântăreşte bine cât de mult se potrivesc cele două perspective, înainte de a lua decizia să-ţi uneşti interesele cu aceasta.
Cum poţi afla care este cultura reală a unei companii? Modalităţile sunt foarte variate şi relativ la îndemână pentru oricine. De la sursele publice de informaţii, la observaţia directă şi feedback de la cei care au deja o experienţă relevantă cu compania respectivă. Când faci prospectarea, dacă vrei să te asiguri că vei lua decizia cea mai informată, vei înţelege să faci efortul de a te documenta despre compania cu care intenţionezi să interacţionezi. De măsura în care faci acest efort depinde şi calitatea deciziei tale, implicit cât de pozitivă este experienţa pe care o vei avea după ce ai luat decizia. Indiferent care este aceasta! Cu cât vei apela la surse mai multe şi mai variate, cu atât vei avea o imagine mai reală şi mai completă despre compania respectivă.

Respectul faţă de sine conduce la relaţii de durată

La întâlnirea cu reprezentanţii companiei, indiferent că este vorba de interviu de angajare, negociere sau prezentare de produse şi servicii, poţi aduce în discuţie şi confrunta aspectele importante aflate în documentarea pe care ai fă-cut-o anterior. În felul acesta, ai ocazia să verifici şi reacţia companiei. Este posibil că unele să nu fie recunoscute de reprezentanţii companiei, chiar dacă sunt reale, dar cu siguranţă vei simţi acest lucru. La fel de posibil este ca cei care reprezintă compania să te convingă că au interesul real de a schimba lucrurile şi, implicit, să-ţi prezinte un nou element de cultură al companiei, pe care, cu siguranţă, vei vrea să-l cântăreşti în decizia ta.

Respectul faţă de sine şi faţă de ceilalţi a condus întotdeauna la relaţii de durată şi benefice pentru cei implicaţi. Iar cei care nu au înţeles acest lucru şi au apelat la calea minciunii în formele ei variate (realitatea deformată voluntar sau involuntar, adevărul spus pe jumătate sau omisiunea unor informaţii relevante), mai devreme sau mai târziu, s-au confruntat cu efectele propriei minciuni. Cei chibzuiţi au ales respectul şi chiar dacă au pierdut unele bătălii, au câştigat întotdeauna războaie.
O vorbă simplă, atât de cunoscută, pe care o învăţăm încă de mici copii, dar pe care uneori o uităm sau o ignorăm: „Minciuna are picioare scurte!“  

Burse


Summer University (SUN) – CEU Budapesta
Programul oferă cursuri de pregătire de două sau trei săptămâni în cadrul scolii de vară a Universităţii Central-Europene (Central European University Summer University – CEU SUN) şi se adresează profesorilor universitari, studenţilor înscrişi la doctorat, cercetătorilor şi profesioniştilor în ştiinţe umaniste şi sociale. Cursurile stimulează dialogul şi schimbul de idei între reprezentanţi ai mediilor academice din peste 60 de ţări, care au posibilitatea de a explora tematici multidisciplinare şi de a-şi aprofunda cunoştinţele în domeniul propriu de interes.
Criterii de eligibilitate:
Candidaţii vor fi eligibili pentru bursă în funcţie de rezultatele procesului de admitere.
Candidaţii trebuie să fie absolvenţi ai unei instituţii de învăţământ superior acreditate. Cursurile necesită o bună cunoaştere a limbii engleze.
Bursele acoperă cheltuielile legate de taxa de studii, cazarea şi masa de dimineaţă din Budapesta.
Cursuri: Lista detaliată a cursurilor şi formularul de înscriere se găsesc pe https://www.sun.ceu.hu/
Data limită pentru trimiterea dosarelor: 14 februarie 2007. Pentru cursul „Energy Regulatory Practices“ data limită este 15 mai 2007.
Dosarele trebuie trimise la adresa: CEU Summer University Office, 1051 Budapest, Nador u. 9. Hungary.
Formularele de participare şi toate informaţiile necesare înscrierii sunt disponibile pe site-ul Centrului Educatia 2000+, la adresa www.cedu.ro, sau pot fi obţinute la cerere trimiţând un e-mail la adresa mtruca@cedu.ro

Universitatea din Mannheim, Germania
Universitatea din Mannheim oferă patru burse de doctorat în cadrul programului „Formarea globalului: globalizare şi studii culturale“.
Criterii de eligibilitate:
Candidaţii trebuie să aibă o diplomă de master.
Cursurile necesită o bună cunoaştere a limbii germane, motiv pentru care candidaţii trebuie să fie buni vorbitori de limbă germană.
Candidaţii trebuie să depună o lucrare interdisciplinară pe una din temele: studii americane şi europene, studii romantice, istorie, studii de media şi comunicare şi filosofie.
Data limita de înscriere este: 15 ianuarie 2007.
Informaţii suplimentare pe https://www.phil.uni-mannheim.de/pk_globalisierung/
Burse Onassis
Fundatia Alexander S. Onassis anunţă lansarea celui de-al 13-lea program anual de acordare a granturilor pentru cercetare şi burse de formare, ce vor începe de la 1 octombrie 2007.
Programul se adresează deopotrivă absolvenţilor, doctoranzilor, doctorilor, artiştilor şi profesorilor de limba greacă din învăţământul primar şi secundar.
Data limită pentru înscriere este: 28 februarie 2007.
Informaţii suplimentare pe https://www.onassis.gr/english/scholars/announcement.php