Intrarea pe piaţa locală a postului Disney Channel completează un business care mai înseamnă filme, reviste, jucării şi îmbrăcăminte.

Disney, un business de peste 26 de miliarde de dolari la nivel mondial, îşi întăreşte prezenţa pe piaţa românească, prin lansarea postului TV pentru copii Disney Channel, în urma achiziţiei Jetix.

Publicul român este deja familiarizat cu producţiile companiei, după ce, în urmă cu doi ani, în grila Jetix au fost introduse mai multe seriale, acesta fiind, de fapt, elementul care a adus postului TV poziţia de lider al pieţei, canalul câştigând, în numai două luni, 413.000 de telespectatori.

Chiar dacă vorbim de o nişă de piaţă, pe ea se dă o luptă cât se poate de acerbă, principalii competitori ai postului fiind Cartoon Network şi Minimax. În perioada 1 ianuarie – 13 septembrie, cele două canale au înregistrat un rating de 2,1, respectiv 1,7 (în targetul 4-14 urban, interval orar 7:00-22:00).

„Piaţa canalelor de desene animate este în continuă creştere. Noi ne diferenţiem prin non-agresiv şi, mai ales, educativ. Este o poziţie care îţi asigură mai puţină popularitate vizavi de personaje, dar în acelaşi timp îţi aduce acceptul necondiţionat al părinţilor“, explică, pentru Capital, Anda Mânza, director de vânzări al Chello Central Europe România, proprietarul posturilor Minimax şi JimJam.

177-37825-30hannahmontanamileycyrus30.jpgCondiţiile economice nu par favorabile unei noi investiţii, dar Maciej Bral, vicepreşedinte şi director ge­neral Disney Channels, Europa Centrală şi de Est, spune, totuşi, că este cel mai bun moment pentru o astfel de investiţie pe piaţa românească. „Mulţumită penetrării pe care o are Jetix, putem ajunge la o audienţă foarte vastă, mai ales că piaţa televiziunilor din România se bazează pe distribuţia prin cablu, acest lucru fiind un avantaj“, a declarat el. Mai exact, modelul de business al televiziunii se bazează nu doar pe veniturile din publicitate, ci şi pe abonamentele aduse de distribuţia prin cablişti, aceasta fiind, de fapt, principala sursă de venit pentru companie.

Primul pas a fost făcut. Următorul?

177-37824-30_wdshe_38.jpgDisney Channel nu vine însă singur. Relansarea actualei reviste Jetix sub brandul Disney este în lucru, primul număr fiind programat pentru luna octombrie. „Jetix Magazin s-a lansat în decembrie 2007 şi de atunci a fost în mod constant în topul celor mai bine vândute reviste ale editurii“, spune Raluca Tănăsescu, executive manager la Noriel Maxim Press.

177-37820-30_disney_38.jpgNu este deloc neobişnuit ca intrarea pe o piaţă nouă a uneia dintre diviziile companiei Disney să atragă după sine creşteri ale vânzărilor altor produse Disney sau chiar mai mult. „Businessurile Disney intră progresiv într-o ţară, dar nu în­tr-o ordine prestabilită. In­trarea noastră în România arată că pia­ţa a a­tins un anumit nivel de maturitate. Es­te un sem­nal pozitiv al di­rec­ţiei în care România se îndreaptă, indiferent de condiţiile din lume“, mai spune Bral.

Afacerea Disney în România

Reviste – 20.000 de exemplare, tiraj mediu

Veniturile aduse de revista Jetix în 2008 au reprezentat 35% din totalul veniturilor din publicitate ale Noriel, formatul revistei fiind favorabil atât machetelor clasice, cât şi advertorialelor, proiectelor speciale şi inserturilor. „Despre 2009 nu avem încă o imagine clară, întrucât cea mai favorabilă perioadă este reprezentată chiar lunile care urmează“, spun oficialii Noriel Maxim Press.

Filme 2010: 15 filme Disney la cinema

177-37823-30_snoww_br_uk_38.jpgÎn acest an au fost lan­sate în cinematografele din România şapte filme Disney, care au generat încasări de circa un milion de euro. Dintre filmele pe DVD, titluri precum „Pisicile Aristocrate“, „Cartea Junglei“ sau „Ratatouille“ au generat vânzări de peste 10.000 unităţi/titlu. În cazul Prooptiki, titlurile Disney reprezintă mai mult de 35% din vânzările de DVD-uri.

Magazin – Disney Fantasy Store se extinde în franciză

Linemat International deţinte masterfranciza Disney Fantasy Store pentru România şi Moldova din 2007. Compania a deschis primul magazin în Bucureşti în urma unei investiţii de 250.000 de euro, iar până la sfârşitul anului în curs urmăreşte inaugurarea a încă trei magazine francizate la nivel naţional, în oraşe cu o populaţie de peste 200.000 de locuitori, investiţia de start-up fiind de circa 70.000 de euro.

Jetix, o cincime din piaţă

177-37821-30_g_53x22.jpgÎn perioada 1 ianuarie – 13 septembrie 2009, Jetix a fost lider pe piaţa posturilor TV pentru copii, cu un rating de 2,9 şi o cotă de piaţă de 17,3%. Jetix conduce şi la capitolul volum de publicitate, livrând un număr dublu de GRP-uri faţă de concurenţii săi (59%, faţă de 16% Minimax şi 25% Cartoon Network).