Cum poate fi un model de serie un unicat? O astfel de întrebare este legitimă atunci când un responsabil al unei companii producătoare de vehicule premium și de lux îți spune că de pe linia de asamblare a uzinelor nu ies prea des două mașini identice. Ei bine, în ciuda aparențelor, majoritatea mașinilor cumpărate de la mărci precum BMW, Mercedes-Benz sau Aston Martin, deși poartă titulatura de vehicuele de serie sunt, de fapt, unicate. Iar acest detaliu este indus chiar de clienți prin opțiunile pe care le solicită atunci când comandă un autoturism.

Cu ceva timp în urmă, în timpul unei vizite la una dintre uzinele Draxlmaier din Germania am aflat cu surprindere că acest furnizor al unor mărci celebre precum Mercedes-Benz, Audi, Porsche, BMW, Maserati, Jaguar sau Land Rover, produce zilnic mii de configurații ale unor cablaje, aparent identice. „Asta pentru că lucrăm în directă legătură cu uzinele de asamblare și de acolo ne vin comenzi în funcție de solicitările clienților“, ne-a explicat oficialul companiei germane. Mai exact, de fiecare dată când este comandată o mașină cu ventilație în scaune sau cu plafon panoramic, de exemplu, modulul de comandă și cablajul diferă față de cel standard. Iar în ultimii ani, în lumea automobilelor premium și de lux, standard a devenit un cuvânt desuet.

Pe măsura ce tehnologia de la bord evoluează, fapt întâlnit întotdeauna mai întâi în cazul automobilelor de lux, unicitatea unei mașini considerată de serie devine tot mai vizibilă. De altfel acest „detaliu“ este foarte ușor de observat atunci când, odată cu adăugarea pe lista comandă a unor opțiuni, prețul crește aiuritor. Să luăm ca exemplu noul Mercedes-Benz Clasa S. În cazul în care comandați un model S 500 cu transmisie automată 7G-Tronic Plus aflați că prețul de catalog cu TVA este de 112.692 de euro. Doar că fără sistemul de suspensie Magic Body Control, care combină suspensia activă a șasiului cu amortizoare cu posibilitate de reglare continuă cu sistemul predictiv Road Surface Scan, o astfel de mașină pare incompletă. Și atunci, la prețul de catalog trebuie să adăugați 5.100 de euro. Doriți scaune față și volan care memorează poziția aleasă de un anume conducător al vehiculului, aveți nevoie de pachetul Memory, iar asta vă va scoate din buzunar încă 900 de euro. Aceeași opțiune pentru locurile din spate mai costă 1.800 de euro, iar adăugarea pachetului Confort pentru pasagerii din spate – care include masaj și climatizare – are un preț suplimentar de 1.920 de euro. Iar lista de dotări opționale ar putea continua pe pagini întregi, iar prețul poate urca până la cote îngrijorătoare chir și pentru un cumpărător de Mercedes-Benz Clasa S.

În cazul noului BMW Seria 7, varianta 740d xDrive are un preț de bază cu TVA de 98.820 de euro. După cele patru pagini de echipamente standard a catalogului de prezentare veți descoperi o altă listă, chiar mai lungă, cu dotări opționale. Și de aici începe „chinul“. Vă face cu ochiul pachetul M Sport, care implică, printre altele, volan sport acoperit cu piele, transmisie Steptronic Sport, ornamente exterioare și interioare specifice și sistem de evacuare cu sunet „M“? Adăugați la preț 5.256 de euro. Ar fi interesante și niște ornamente din lemn de stejar cu inserții metalice? Încă 703 euro. Cu siguranță că direcția activă integrală și suspensia Executive Drive Pro s-ar mula perfect pe stilul dumneavostră de condus și cei 1.477 de euro, respectiv, 3.0005 euro ceruți de dealer pentru asta nu mai reprezintă o problemă atâta timp cât comanda a depășit deja binișor 100.000 de euro. Ca și în cazul Clasei S, sau a oricărui alt model care face parte din clasa de lux, opțiunile pe care le puteți adăug tind spre infinit, iar singurele detalii care vă poate sta în cale sunt bugetul și… simțul măsurii. Cert este că la finalul îndelungatului exercițiu de configurare veți deveni posesorul unei mașini de lux cu echipamente care o vor transforma dintr-un produs de serie într-unul unic sau, măcar, de serie limitată.

Mașinile de lux ale românilor

Odată ce am stabilit că fiecare mașină de lux nouă comandată unui dealer este sau, mă rog, poate fi un vehicul unic este demn menționat modul în care românii își exprimă preferințele în domeniul vehiculelor din segmentele remijm și lux. Și ce clasament poate fi mai apropiat de realitate decât statistica vânzărilor așa cum apare ea în raportul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) coroborată cu cela a Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV)? Conform datelor privind anul 2015, în România au fost înmatriculate 1.389 de mașini Audi, 14 Bentley, 1.973 BMW, 5 Ferrari, 4 Infiniti, 46 Jaguar, 3 Lamborghini, 68 Lexus, 19 Maserati, 2.742 Mercedes-Benz, 205 Porsche, 1 Rolls-Royce și 263 Volvo.

Clasamentul pe modele relizat de APIA arată că, în segmentul E (Executive) al pieței cele mai căutate modele de anul trecut au fost, în ordine, BMW Seria 5, Audi A6 și Mercedes-Benz Clasa E, în timp ce în clasa F, cea aferentă mașinilor de lux, liderul a fost Mercedes-Benz Clasa S, urmat de Audi A8 și BMW Seria 7. În același timp, europenii au mizat în segmentul E pe Audi A6, BMW Seria 5 și Mercedes-Benz Clasa E în timp ce în zona mașinilor de lux au preferat Mercedes-Benz Clasa S, Audi A7 și Audi A8. După cum se poate observa, în acest domeniu, diferențele dintre alegerile românilor și cele ale celorlalți europeni sunt minore sau chiar inexistente fapt ce dovedește că, măcar în această zonă a pieței, clienții s-au maturizat.

(Articol publicat în Suplimentul Capital Luxury apărut pe 18 aprilie 2016)