”Avem o veste bună pentru toţi ceetăţenii din zona Moldova, zona Banat, zona Oltenia şi zona Dobrogea. În aceste zile, am luat legătura cu piloţi rezervişti din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie, care au ieşit la pensie odată cu legea care a deschis uşa foarte larg pentru angajaţii ministerului şi au acceptat să revină în sistem. Am vrut să spun acest lucru public, pentru că doresc să le mulţumesc. Sunt eroi, sunt patrioţi care au răspuns ”Prezent” la chemarea ministrului pentru a-şi face datoria faţă de ţară, pentru că ţara are nevoie de ei. Din acest motiv, respectul meu trebuie adus aici în faţa opiniei publice domnului general Ioan Cristinel, domnului comandor Neculai Chiriţă, domnului comandor Emil Bucurescu şi domnului comandor Puiu Ştefan. Toţi patru au peste 1.000 de ore de zbor şi pot îndeplini condiţia de comandant de aeronavă SMURD astfel încât elicopterele SMURD din Iaşi, Arad, Craiova şi Constanţa să poată executa misiuni de noapte pentru salvarea pacienţilor sau celor accidentaţi”, a declarat Marcel Vela.
Ministrul de interne a mai precizat faptul că vor mai exista şase aeronave disponibile pentru a acoperi teritoriul României, iar cele două de la Galaţi şi de la Jibou încă nu pot face acest lucru, având în vedere că nu există condiţii tehnice.
”În condiţiile în care avem aeronave, vom avea piloţi, de la 1 februarie vor fi angajaţi, vor parcurge etapele de pregătire şi vor executa misiuni şi de noapte, inclusiv pentru a ajuta pacienţi care au nevoie de transplant pe lângă, evident, serviciile de urgenţă pentru pacienţi şi accidentaţi. Aceste elicoptere de la Iaşi, Arad, Craiova, Bucureşti, Constanţa şi Târgu Mureş sunt în slujba cetăţenilor. Voi propune o iniţiativă normativă prin care toate oraşele şi municipiile din România să aibă posibilitatea să îşi amenajeze locuri de aterizare şi decolare autorizate de către Autoritatea Aeronautică să corespundă din punct de vedere tehnic inclusiv pentru decolări şi aterizări de noapte”, a anunţat ministrul, care i-a mulţumit şi ministrului Apărării Nicolae Ciucă pentru sprijin.
De asemenea ministrul a spus că va prezenta Guvernului un memorandum pentru complementaritatea celor două ministere.
”Adică acolo unde Inspectoratul General de Aviaţie execută misiuni de poliţie de frontieră sau de ordine publică şi dacă în momentele respective piloţi care sunt autorizaţi să zboare pe SMURD sunt prinşi în misiuni de salvare de vieţi, atunci aeronave militare şi piloţi ai Ministerului Apărării Naţionale vin în sprijinul Ministerului Afacerilor Interne, ceea ce de altfel fac şi acum în situaţia în care avioanele noastre sunt unele reparaţii sau în revizie şi Ministerul Apărării Naţionale asigură transport intern sau extern pentru pacienţi”, a subliniat Vela.

Ce spune Raed Arafat

Raed Arafat, șeful DSU, prezent în cadrul conferinței de presă a făcut mai multe precizări legate de activitatea şi de salarizarea medicilor SMURD.
”Din punct de vedere medical, medicii care asigură serviciul de urgenţă pe elicopterele şi pe avioanele SMURD  vor putea bineînţeles să continue activitatea şi în cursul nopţii, acolo unde o aeronavă devine disponibilă noaptea. Deci, la acest moment, medicul care este de serviciu 12 ore poate să fie de gardă, să continue sau să vină altul în locul lui ca să asigure gardă pe elicopter în cursul nopţii, deci nu mă aştept să avem probleme în judeţele în care urmează să funcţioneze şi noaptea elicopterele. Pe partea de avioane, avionul este asigurat şi acum de medici 24 din 24 de ore”, a explicat Arafat.
De asemenea, șeful DSU amintit că a existat o discuţie foarte mare pe parcursul anilor trecuţi.
”Am avut şi recomandări în cursul unor audituri ca să nu mai plătim pe ora de zbor, să nu corelăm ora de zbor sau zborul cu plăţi pentru medici şi pentru piloţi şi să fie o plată fixă. Deci acest lucru poate să încurajeze mai mult pentru ca asta înseamnă dacă faci o gardă eşti plătit chiar dacă nu zbori şi faci garda respectivă şi aştepţi să fie o urgenţă. În acelaşi timp nu mai avem riscul ca unele decizii să fie luate pentru că ora de zbor este plătită şi dacă nu zbori nu eşti plătit. Avem sprijinul să o implementăm şi pentru medici, şi pentru piloţi”, a continuat el.

Zborurile de noapte ale elicopterelor SMURD au constituit temă de dispută între ministrul Vela şi Arafat, la ultima videoconferinţă cu prefecţii, de anul trecut, coordonatorul SMURD spunând că nu pot fi făcute astfel de zboruri în toate zonele, pentru că nu sunt suficienţi piloţi.


Te-ar putea interesa și: