Retailerii de produse de lux preferă să intre în malluri, nemaigăsind spaţii disponibile pe principalele artere comerciale din Bucureşti. Acestea au fost ocupate de bănci şi, oricum, nu satisfac pretenţiile marilor branduri.

Lansat pe piaţă în 1991, retailerul de bijuterii de lux Micri Gold distribuie pe piaţa autohtonă mărci precum Bvlgari, Chopard, Damiani sau Chimento. „Am deschis magazinul de pe Magheru de circa zece ani şi nu pot spune că e neapărat de imagine; aduce şi profit. Din păcate, în Bucureşti nu putem vorbi de o stradă premium. Nu avem infrastructură şi nici susţinerea autorităţilor“, spune Andreea Ioniţă Loukas, director general al Micri Gold.

Cu aceeaşi problemă se confruntă majoritatea distribuitorilor de bunuri de lux care intenţionează să pătrundă pe piaţa romånească. Deşi se află în continuă expansiune, germanii de la Peek & Cloppenburg, care au intrat în Romånia în centrul comercial Polus Cluj-Napoca şi în Băneasa Shopping Center (ultimul preferat şi de Missoni), nu intenţionează să pătrundă şi pe arterele comerciale din Capitală, după cum afirmă Isabell Schoene, directorul de comunicare al Peek & Cloppenburg. Suprafeţele existente sunt reduse, iar proprietarii cer chirii foarte mari, care practic au frånat tranzacţiile anul acesta. „Chiriile nu au explodat, căci erau deja foarte mari, însă anul acesta aproape că nu au fost oferte. Am avut o tranzacţie pe Calea Victoriei la aproape 100 de euro/mp, la parter, iar pe Magheru, la 150-160 de euro/mp. Aici este vorba şi de influenţa  băncilor – o bancă vinde bani, şi atåta vreme cåt banii se caută, băncile vin aproape de clienţi, iar proprietarii le-au primit cu braţele deschise“, explică apariţia tot mai multor filiale bancare, pe străzile cu potenţial de retail ale Capitalei, Costel Alecu, manager de retail în cadrul Regatta.

Unde se duc banii de chirie

În medie, chiriile lunare cerute pentru un metru pătrat sunt cuprinse între 150 şi 220 de euro pe Calea Victoriei, 100 şi 160 de euro pe Calea Dorobanţilor şi peste 150 de euro pe Magheru, sume ce au poziţionat Bucureştiul pe locul 30 în topul „Main Streets Across the World“, publicat anul trecut de  Cushman & Wakefield.

112-14725-22_magazinepemagheru6683.jpgPractic, zonele cu potenţial, precum Calea Victoriei, Calea Dorobanţilor sau Bulevardul Magheru aparţin cåtorva companii care profită din plin de această situaţie. Potrivit lui Oliver Petcu, managing partner al CPP Management Consultants, spaţiile disponibile aparţin companiilor Trination Corp/Alltrom (Puiu Popoviciu), Romarta SA (Broadhurst Investments, condus de Andrei Siminel), Meteor SA – firmă ce deţine jumătate din spaţiile de interes pentru mărcile de lux aflate pe Calea Victoriei şi are printre acţionari offshore-urile Wellkept Properties, Weybridge Holdings şi Coleborn Trading, Compania de Librării Bucureşti – Calea Dorobanţilor, Apimondia SA (Calea Dorobanţilor) şi Mercur SA.

De altfel, preţurile foarte ridicate au drept cauză atåt lipsa de concurenţă reală, cåt şi presiunea exercitată în anii trecuţi de către retailerii premium pentru obţinerea unor suprafeţe în zonele bune. „Problema este că nu există o politică la nivel de autorităţi municipale în ceea ce priveşte concentrarea de produse şi servicii de lux. A existat o tentativă în zona Lipscani“, apreciază Oliver Petcu.

„Centrul vechi ar putea fi o variantă, dar, la cum se prezintă situatia în acest moment, nu ştiu… ar fi de dorit, dar nu ştiu cånd s-ar putea întåmpla asta“, spune Andreea Ioniţă Loukas. Variantele înaintate de alţi jucători din piaţă ar fi şi cooptarea străzii Regina Elisabeta în categoria locaţiilor premium, dar acest lucru ar însemna investiţii serioase în refacerea imobilelor din zonă. O soluţie ar fi şi trezirea interesului publicului pentru amplasamentele tradiţionale, precum Calea Victoriei. „Nu putem avea o stradă reală de retail atåta vreme cåt nu e pietonală. La nivel de Primărie, se discută ca în weekend să fie restricţionat traficul, astfel încåt să permită un aflux mai mare de vizitatori“, afirmă Costel Alecu de la Regatta. Pånă acum, pe cea mai cunoscută arteră comercială s-au deschis mai multe magazine de lux, care vånd branduri celebre: Victoria 46, Ermenegildo Zegna, Mengotti, Escada, Max Mara, Hugo Boss. Mai puţin căutat a fost Bulevardul Magheru (Micri Gold,  Bally, Helvethansa), în vreme ce pe Calea Dorobanţilor există cåteva magazine multibrand (The Place Concept Store, Griffes), dar şi magazine precum Galt, Rosenthal, Canali.

112-14724-22_magazinepecaleav65e7.jpgCALEA VICTORIEI
Suprafaţa disponibilă de închiriat pe Calea Victoriei este cuprinsă între 12.000 şi 18.000 mp, iar chiria oscilează aici între 150 şi 220 de euro/mp

MAGHERU
Invadată de bănci, zona Magheru-Bălcescu are totuşi atuul traficului pietonal mai mare faţă de Calea Victoriei