Nu doar constructorii vor câştiga din creşterea cererii pentru imobile, hale sau infrastructură rutieră sănătoasă. Asigurările proiectelor imobiliare sau industriale aflate în curs de dezvoltare le-ar putea aduce furnizorilor de poliţe creşteri de 40% şi 50% ale subscrierilor pe acest segment.

Piaţa asigurărilor de construcţii va fi, anul acesta, chiar mai dinamică decât sectorul construcţiilor în sine. Pe de o parte, creşte nevoia de protecţie a investitorilor în proiecte imobiliare. Pe de alta, cerinţele exprese ale finanţatorilor acestor proiecte le-ar putea aduce asigurătorilor afaceri peste aşteptări, pe o piaţă estimată anul trecut la peste 11 milioane de euro. Potrivit Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), piaţa construcţiilor va ajunge anul acesta la aproximativ 8,7 miliarde de euro, în creştere cu 25%-27% faţă de anul trecut.

„Odată cu aderarea României la UE, a apărut o infuzie de fonduri necesare dezvoltării infrastructurii, eliberarea acestor bani fiind condiţionată atât de proiecte corespunzătoare, cât şi de asigurări de tip all risks pentru lucrările de construcţii – montaj“, spune Andrei Gluvacov, CEO Adviser Asitrans. „Aceast lucru reprezintă, atât pentru firma noastră, cât şi pentru întreaga piaţă a asigurărilor, o oportunitate care trebuie fructificată la maximum“, adaugă acesta. Asitrans a vândut anul trecut astfel de poliţe în valoare de peste 200.000 de lei, suma asigurată totală depăşind 100 de milioane de lei.

Unul dintre cei mai importanţi jucători, Asirom, are în portofoliul său de produse asigurări destinate atât lucrărilor de construcţii-montaj, cât şi răspunderii constructorului. Poliţele, de tipul „toate riscurile“, sunt folosite în cazul lucrărilor de construcţii de clădiri, şosele, autostrăzi sau poduri, restaurări şi reabilitări, precum şi în cazul montajului diferitelor utilaje, echipamente şi instalaţii. Compania a vândut anul trecut circa o mie de astfel de poliţe, reprezentând aproximativ zece milioane lei în termeni de prime brute subscrise sau aproape 3% din portofoliul de asigurări facultative generale al Asirom.

„Este evident că businessul pe acest segment va creşte, fiind practic generat de avântul construcţiilor de locuinţe, depozite şi alte lucrări de construcţii – montaj“, spune Cătălin Stroe, manager Divizia Vânzări şi Marketing din cadrul Asirom. Potrivit acestuia, compania va înregistra, în 2007, o majorare între 40% şi 50 % a volumului de prime subscrise, dar şi o creştere cu unu sau două procente a ponderii acestor poliţe în totalul asigurărilor generale. „Ne aşteptăm la o schimbare de mentalitate, deoarece, până acum, cei mai mulţi solicitau acest risc obligaţi fiind de beneficiar. Fie unităţile bugetare, unde legea impune o astfel de asigurare, fie antreprenori multinaţionali, care solicită expres existenţa asigurării, prin contractele încheiate“, spune Stroe.

În afara poliţelor destinate exclusiv construcţiilor, de tip all risks, Generali vinde, de exemplu, şi asigurări destinate maşinilor, instalaţiilor şi utilajelor de şantier în timpul funcţionării în cadrul şantierului sau pe drumurile publice. Anul trecut, compania a încasat 1,35 milioane de euro din asigurările de construcţii montaj şi încă 470 de mii de euro din asigurarea utilajelor. „Pentru acest an, aşteptăm o creştere de 25% pentru ramura de Construcţii – Montaj şi o majorare de 40% pentru ramura Maşinilor şi a Utilajelor de Şantier“, spun reprezentanţii Generali.

Compania de asigurări AIG România a subscris anul trecut prime în jur de un milion de dolari pe segmentul asigurărilor de construcţii, incluzând aici poliţe de tip „Construction All Risks“ dar şi „Errection All Risks“, – care acoperă, suplimentar, testarea instalaţiilor. Afacerile AIG cu asigurări de construcţii s-au dublat în ultimii doi ani şi s-au triplat în ultimii trei, potrivit reprezentanţilor societăţii.

Orice asigurare încheiată presupune desigur şi preluarea de riscuri. Rata daunei întregistrată de asigurători diferă mult de la caz la caz, între 0% şi 40% în unele cazuri. Specialiştii cred că media se situează în jurul a 20%. Anul trecut, de exemplu, una dintre despăgubirile mari acordate de Asirom a fost pentru podul de la Mărăcineni, suma plătită ridicându-se la peste 530.000 de lei.

Brokerii pot negocia mai bine

Protejarea financiară a proiectelor de construcţii reprezintă o afacere de mare potenţial şi pentru brokerii nu numai pentru companiile de asigurări. În ultimul an, de exemplu, compania de brokeraj CND Insurance a negociat şi a plasat în jur de 20 de poliţe de construcţii, pentru proiecte a căror valoare a variat între două şi peste 30 de milioane de euro. CND a intermediat contracte pentru Charles de Gaulle Plaza sau Avrig Business Center, în derulare aflându-se proiecte precum Tower Center şi Victoria Center din Capitală dar şi Euromall din Piteşti.

„Pentru a obţine o acoperire potrivită, trebuie să ştii ce să ceri, întrucât produsul este flexibil. Cei mai mulţi solicitanţi nu cunosc în detaliu posibilităţile existente dincolo de varianta de acoperire standard. Asigurările „all risks“ sunt specialitatea noastră, iar experienţa pe care o avem în intermedierea de astfel de poliţe ne permite să oferim clienţilor programele cele mai potrivite“, spune Magda Galeş, director general al CND Insurance.

Spre deosebire de majoritatea tipurilor de asigurări generale, care se încheie pentru perioade de un an, perioada asigurată pentru poliţele „all risks“ este durata de execuţie a proiectului. Asigurarea acoperă de regulă atât daunele materiale la proiectul asigurat, cât şi răspunderea civilă a tuturor părţilor implicate în proiect pentru daune materiale sau vătămări ale terţilor, ce pot fi cauzate de lucrările efectuate.
Acoperirea de tip „toate riscurile“ oferă acoperire împotriva riscurilor naturale, dar şi ale celor de şantier. Conceptul „all risks“ nu înseamnă însă că se acoperă orice pierdere, căci aferent poliţei există şi un capitol de excluderi. Este important de ştiut că unele dintre excluderi pot fi eliminate sau ajustate prin clauze adiţionale, la acest capitol simţindu-se valoarea adaugată a unui broker de asigurare.  

Cheia e la beneficiar

«Realitatea este că dacă beneficiarul nu impune şi nu se implică activ în sensul de a se asigura de existenţa acestor poliţe, constructorul nu le încheie.»

Gheorghe Grad, directorul societăţii de brokeraj SRBA

UE cere asigurări

«Asigurările de construcţii – montaj nu sunt obligatorii prin efectul legii. Sunt obligatorii doar ca nişte clauze contractuale în relaţia cu beneficiarul, fiind foarte întâlnite în cazul finanţărilor din fonduri UE.»

 Andrei Gluvacov, CEO Adviser Asitrans

Preţul poliţelor pentru construcţii

DIFERENŢE Datorită diversităţii foarte mari a lucrărilor de construcţii-montaj, plaja de cote de primă este foarte largă, între 0,15% şi 0,3% din valoarea totală a investiţiei. Prima poate depăşi chiar 1% din suma asigurată, în cazul lucrărilor de o complexitate deosebită.

VARIABILE Primele de asigurare variază în funcţie de durata de construcţie, existând diferenţe importante între o poliţă de 12 luni şi una de doi ani. Variaţia cotei nu este însă proporţională, deoarece depinde şi de alte elemente, cum ar fi metoda de construire. De asemenea, depinde de locaţia pe care se construieşte, dar şi de expunerea faţă de vecinătăţi.

TARIFE În cazul construcţiilor civile, de exemplu, cota de primă pentru întreaga perioadă de construcţie – montaj, atât pentru pagube materiale, cât şi pentru răspunderea civilă, se poate situa între 0,23% şi 0,38% din suma asigurată. Pentru utilajele şi echipamentele folosite la construcţiile civile, primele de asigurare se pot situa, de exemplu, între 0,56% şi 0,92% din suma asigurată. Cotele de primă pot fi stabilite ţinând seama de o franşiză deductibilă de 1.500 de dolari, în lipsa căreia tarifele ar putea fi majorate cu 15%.