petrol mai mari, cu o cota majoritara pe piata de benzinarii. Totusi, patru ani mai tarziu, firma vecina din Ungaria ocupa un confortabil loc patru pe piata de distributie din Romania, este cea mai importanta companie petroliera din Europa Centrala si de Est si are la dispozitie suficienti bani pentru a-si continua programul de extindere. Intr-un timp foarte scurt, Petrom va fi doar un fel de amintire, pentru ca, o data cu inglobarea in structura OMV, dupa finalizarea privatizarii, este probabil ca identitatea sa va fi schimbata. Cum a fost posibil ca o companie mica, cu doar cateva sute de milioane de dolari incasari, asa cum era Mol in 1995, sa devina un gigant regional cu vanzari de peste sapte miliarde de euro anual si cu o putere de expansiune de invidiat? Unde a fost greseala care a facut din Petrom o companie lipsita de sanse in jocul global al petrolului?In primul rand, Mol a fost privatizata urgent, la inceputul anilor ’90, iar intrarea fondurilor straine de investitii in structura actionarilor a fortat managementul sa lucreze profesionist. In timpul in care industria petroliera din Romania era asamblata si dezasamblata, dupa cheful politicienilor si interesele momentului, Mol decisese deja ca va adopta o strategie de extindere regionala. Intre repetatele reorganizari, industria petroliera din Romania s-a ales cu datorii imense, din cauza prostiei guvernantilor de diferite orientari, care au crezut ca pot forta rafinariile sa piarda bani doar pentru a mentine scazut pretul benzinei. Rezultatul este ca industria a dus in carca aceste datorii, care au facut imposibila finantarea modernizarii, cresterii, sau a unei strategii de dezvoltare. Morala acestor doua istorii este aceea ca o viziune clara si un management responsabil au facut ca Mol sa fie, astazi, unul dintre principalii jucatori pe piata de petrol din aceasta regiune. Prin achizitii, parteneriate sau investitii, Mol este acum de aproape patru ori mai mare decat Petrom, este extrem de profitabila si a incercat chiar sa intre in privatizarea societatii romanesti. Cei care au administrat Petrom nici nu au mirosit oportunitatea cresterii regionale si, dupa ani de management prost, de furturi si de lipsa de viziune, Petrom va disparea, fiind absorbita de grupul austriac OMV, el insusi un jucator regional de dimensiuni medii.