Până şi cel mai experimentat producător de televiziune, Valeriu Lazarov, este uimit de „rata de natalitate“ de pe piaţa românească. Cea mai apropiată „naştere“ se anunţă a fi Kanal D, investiţia grupului turc Dogan. Lazarov a semnat deja un contract cu „noul-născut“ pentru producţia a trei programe.

Capital: Vă consideraţi un om bogat?
Valeriu Lazarov: Mă consider un muncitor înstărit.

Capital: Mai este loc pe piaţa televiziunilor din România şi pentru Kanal D?
Valeriu Lazarov: Ca în bancul cu candidatele la postul de secretară în care ultima şi cea mai fără de talent persoană se prezintă în faţa comisiei de selecţie doar pentru ca să spună că nu se poate conta pe ea, vă spun şi eu să nu contaţi pe mine pentru un răspuns la această întrebare. „Natalitatea“ din sectorul televiziunii este însă surprinzătoare şi pozitivă. Se pare că nou-născuţii TV au de unde să sugă şi nu plâng de foame.

Capital: Aţi declarat că aveţi încredere în grupul turc Dogan şi de aceea aţi acceptat să colaboraţi cu ei. Dintre relaţiile tradiţionale pe care le aveţi cu celelalte televiziuni, care vor mai rămâne în picioare în 2007?
Valeriu Lazarov: Nu avem nici un fel de exclusivitate, cu niciunul din posturile de televiziune. Am fi fost dispuşi să lucrăm în exclusivitate pentru o televiziune chiar dacă mă gândesc că pentru posturi este mai bine să lucreze şi ele, la rândul lor, cu mai multe case de producţie. Deci nu văd niciun fel de contradicţie în faptul că lucrăm cu două posturi de televiziune. Încercăm ca producţiile noastre să nu se canibalizeze, ca emisiunile noastre de la diversele posturi să nu se concureze, în măsura în care este posibil. Cred că am demonstrat că dacă lucrăm pentru televiziunea publică sau pentru Antena 1, încercăm să elaborăm produse care să ofere calitate, randament publicitar şi să aducă un profit de imagine.

Capital: Care sunt principalii concurenţi pentru casele dvs. de producţie?
Valeriu Lazarov: Media Pro care lucrează pentru Media Pro. După aceea mai sunt alte case de producţie care au o producţie puţin diferită în comparaţie cu ale noastre: domnul Moroşanu, care are Dănuţ SRL, Adela Harnagea, care produce programe pentru Antena 1 şi care a realizat recent un serial, „La Urgenţă“, pentru Televiziunea Română.

Capital: Ce aveţi să le reproşaţi televiziunilor din România?
Valeriu Lazarov: Trebuie să vorbesc frumos despre televiziuni, pentru că a face televiziune este o aventură complicată, dificilă, cu multe riscuri, cu nopţi fără somn. Poate că mi-ar plăcea ca, în anumite momente, televiziunile româneşti să ia hotărâri mai îndrăzneţe în ceea ce priveşte conţinutul formatelor şi al grilei. Cred că în România se produce astăzi o televiziune interesantă. Audienţele sunt atomizate pentru că sunt peste 50 de posturi TV mari şi mici. Este o situaţie destul de originală. Nu sunt multe ţări care au o astfel de ofertă de televiziune.

Capital: Preşedintele Ion Iliescu şi ministrul de externe Adrian Năstase v-au contactat în 1990 să mijlociţi intrarea pe piaţa de televiziune din România a celebrului patron de media italian, Silvio Berlusconi. De ce nu a venit Berlusconi în România?
Valeriu Lazarov: Situaţia nu era matură atunci, iar oamenii din România, care au fost indicaţi de guvern pentru negocieri, nu au înţeles suficient de bine menirea şi rolul unei televiziuni private.

Capital: Cine a negociat, politicienii sau oamenii din TVR?
Valeriu Lazarov: Nu vă pot spune. Erau oameni de televiziune. Au fost normale temerile lor, pentru că ei cunoşteau numai realitatea televiziunii publice şi simţeau o ameninţare din partea unei televiziuni particulare. Ei credeau că o televiziune particulară ar fi servit interesele unui grup determinat. Eu cred că o televiziune particulară adevărată încearcă să fie pe placul tuturor telespectatorilor şi pe placul tuturor culorilor politice. Ştiu că, ulterior, lui Berlusconi i s-au făcut mai multe propuneri, dar n-a mai fost interesat.

Capital: Credeţi că este debalansată proporţia de proprietari americani în piaţa TV din România, având în vedere Pro TV, Acasă, dar şi puzderia de canale americane distribuite pe cablu, majoritatea americane?
Valeriu Lazarov: Pe mine nu mă interesează în mâinile cui este proprietatea. Mă interesează linia editorială, dacă respectă idiosincrazia publicului din România, dacă respectă Constituţia României şi dacă înţeleg „să semene mai întâi şi pe urmă să adune“, nu îndată să adune şi să nu semene nimic. 

Afaceri în România de cinci milioane de euro

Valeriu Lazarov produce programe de opt ani pentru TVR şi de şase ani pentru Antena 1. A treia sa firmă produce telenovele şi programe de ficţiune. Lazarov a înfiinţat recent a patra casă de producţie locală, pentru a putea lucra cu televiziunea grupului turc Dogan, Kanal D, fiind în proiect de lansare pentru ianuarie 2007.
Cifra de afaceri a operaţiunilor sale în România va fi, în 2006, de circa 3,5 milioane de euro. Anul viitor, cifra de afaceri va creşte, fiind estimată la 4,5- 5 milioane de euro. În afara României, Lazarov mai produce programe în Spania, prin intermediul a trei companii, şi în Portugalia şi Argentina.

Ce lipseşte posturilor TV?
«Mi-ar plăcea ca, în anumite momente, televiziunile româneşti să ia hotărâri mai îndrăzneţe în ceea ce priveşte conţinutul formatelor şi al grilei.»
Valeriu Lazarov, producător TV