Implementarea unui sistem al calitatii conform standardelor ISO 9001, urmata de certificarea acestuia, reprezinta pentru societatile romanesti mai mult decat un deziderat. Fara acest atestat, o companie autohtona nu poate face fata competitiei internationale. Acreditarea societatii de catre un organism recunoscut la randul lui pe plan international este o garantie ca procesul tehnologic respecta standardele europene, iar calitatea produselor este constanta.
Standardele din familia ISO 9001 sunt cele mai solicitate si unanim recunoscute pe plan international. Primele standarde pentru ISO 9001 au fost elaborate in anul 1986 si au fost revizuite in 1994. Ultima revizuire a fost efectuata in anul 2000 si anuleaza toate editiile precedente. Astfel, toate certificarile acordate dupa vechile standarde expira la data de 15 decembrie 2003, fiind obligatorii reacreditarile conform ISO 9001/2000. „Certificarea sistemelor de calitate conform standardelor ISO 9001 a castigat foarte multi adepti in intreaga lume. Mai mult de 500.000 de certificate au fost emise la nivel mondial, iar in Romania aproape 25.000”, afirma Dan Stoichitoiu, presedintele Societatii Romane pentru Asigurarea Calitatii (SRAC). SRAC este organizatia care a acordat cele mai multe certificate ISO 9001 in Romania, depasind in acest an cifra de 1.000. Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana presupune crearea unei infrastructuri a calitatii care sa functioneze intr-un cadru legislativ adecvat, armonizat cu cel european. In UE problema calitatii a necesitat adoptarea de reforme legislative care sa permita libera circulatie a marfurilor si serviciilor, eliminand barierele tehnice, testarea si certificarea multipla. Comunitatea europeana a elaborat politici si strategii in acest domeniu, cum este CERTIF 95/1 „Politica europeana de promovare a calitatii”.
La recenta Conferinta internationala „Calitate, Fiabilitate, Mentabilitate”, organizata de SRAC, impreuna cu organizatiile europene Eurocenter Building si EOTC (Organizatia Europeana pentru Evaluarea Conformitatii), a fost consemnata in premiera nationala certificarea unei societati din domeniul viticulturii si vinificatiei: SC Vie-Vin Murfatlar SA. De fapt, o dubla certificare: una ISO 9001, pentru sistemul de management al calitatii, si alta pentru sistemul HACCP – Hazard Analyses and Control Critical Point, de asigurare a securitatii productiei in domeniul alimentar. „Aceasta inseamna certificarea tuturor operatiunilor care se desfasoara de la producerea materiei prime pana la desfacerea productiei, inseamna ca se respecta toate normele de igiena si securitate alimentara”, afirma stefania Dumitru, director calitate la SC Vie-Vin Murfatlar SA. Implementarea sistemului de management al calitatii a durat un an de zile si a vizat trei aspecte esentiale: retehnologizarea procesului de productie, imbunatatirea calitatii productiei si pregatirea resurselor umane. Un avantaj important al acestor certificari il constituie simplificarea procedurilor pentru export. De regula, societatile importatoare efectuau vizite la unitatea producatoare pentru a se asigura de conditiile de obtinere a vinului, de posibilitatile de obtinere a unei calitati constante. „Existenta unei garantii a calitatii acordate de un organism independent nu va mai implica vizitarea instalatiilor de vinificatie, castigand astfel increderea clientilor nostri, precum si a consumatorilor”, adauga stefania Dumitru.
SRAC mai detine si alte premiere pentru piata romaneasca. A certificat prima unitate spitaliceasca privind sistemul de management al calitatii, spitalul de boli infectioase „Prof. Dr. Matei Bals” din domeniul invatamantului si „Universitatea Transilvania” din Brasov. De asemenea, a certificat primele societati din industria chimica privind protectia mediului, Romag Dr. Turnu-Severin, Petromidia si Policolor Bucuresti, emitandu-le certificate ISO 14001.
Notiunea de calitate s-a extins mult in ultimii ani. In prezent, termenul de „calitate” se asociaza cu toate activitatile legate de managementul calitatii, asigurarea calitatii si controlul calitatii, acreditare, certificare si evaluarea conformitatii cu marcile calitatii etc.
Iar dupa cum se observa, calitatea vizeaza toate domeniile: de la unitati productive la cele din administratia locala, spitale sau de invatamant.