Criza îşi pune amprenta şi în business-urile de fashion. După o perioadă de câţiva ani de creşteri susţinute, piaţa de retail vestimentar din România se va întoarce în acest an la nivelul din 2006, potrivit Ramonei Stănciulescu, CEO al Rafar, divizia de fashion şi hospitality a holdingului RTC, care operează în România branduri precum Aldo sau Debenhams.

capital.ro: Cum arată piaţă de fashion retail în acest moment şi ce valoare va avea în 2009?

Ramona Stănciulescu: Pot spune că lucrurile sunt aşa cum le-am prevăzut. Piaţa a scăzut cu 30–35% după ce vreme de 3–4 ani a crescut în medie cu 15, chiar 17%. Astfel, dacă la finele lui 2008 piaţa de retail vestimentar avea o valoare de 2 miliarde de euro, în 2009 va coborî la 1,5 miliarde de euro. Practic la nivelul din 2006.

capital.ro: Ce urmează? Încotro se îndreapta piaţa de fashion din România?

0-39295-ramonastanciulescu_ceorafar_3.jpgR.S.: Previziunile noastre în acest moment nu sunt foarte optimiste, însă este mai bine să te aştepţi la ce este cel mai rău. Atfel, cel mai probabil anul 2010 va fi marcat de o stabilizare a pieţei, dar în nici un caz de o revenire. Abia din 2011 piaţa va începe să crească, dar mult mai temperat comparativ cu perioada de dinaintea crizei. Se va raporta un avans maxim de 10%.

5 ani până la revenirea pieţei la nivelul din 2008

capital.ro: Când va ajunge piaţa de profil la acelaşi nivel cu cel din 2008?

R.S.: Cel mai probabil acest lucru se va întâmpla în 2013, cel mai târziu 2014. Creşterile înregistrate până acum anual vor fi posibile doar în 2 ani. Acel procent de creştere de 15% de care vorbeam înainte de criză nu se va mai materializa decât în decursul a 2 ani.

capital.ro: Ce modificări a suferit comportamentul consumatorului de fashion în acest an?

R.S.: Cel mai mult s-a observat scăderea cheltuielilor, cu 30-40%. Însă această perioadă a ajutat consumatorul român să se specializeze. Dacă în 2008 aveau suficienţi bani pentru cinci articole vestimentare, acum au mai puţini bani şi îşi aleg cu grijă articolele pe care le cumpără.
Practic, dacă în 2008 un client intra într-un magazin Debenhams şi cumpără un articol, acum este nevoie să intre de mai  multe ori până decide ce i se potriveşte. Mai mult, clienţii nu mai sunt dispuşi acum să încerce branduri noi, ci s-au fidelizat.

Trei magazine închise, alte cinci deschise

capital.ro: Cum arată business-ul Rafar în acest moment?

R.S.: Deţinem 29 de magazine. Cinci au fost preluate în aceasta primăvară prin cumpărarea Aldo, alte cinci au fost deschise, iar două au fost trasformate (spre exemplu am înlocuit magazinul de accesorii Aldo din Băneasa Shoping City cu un multibrand Catwalk). Chiar şi aşa, anul 2009 a adus şi pentru noi închideri. Am renunţat la magazinele J. Press şi Bijoux Terner din Oradea şi la locaţia Catwalk de pe Calea Victoriei din Capitală.

capital.ro: Ce planuri aveţi până la finele anului?

R.S.: În următoarele câteva luni vom deschide două noi magazine în AFI Palace Cotroceni, printr-o investiţie totală de 750.000 de euro. Este vorba de un magazine Aldo, care va ocupa 180 de metri pătraţi şi va atrage o investiţie de 350.000 de euro, sumă ce include şi stocul de marfă. A doua locaţie este un multibrand, Rafar Brands, care va însemna o investiţie de 400.000 de euro şi va ocupa 200 de metri pătraţi. Acesta va cuprinde o zonă cu haine pentru copii, una cu haine pentru femei şi o alta cu accesorii.

capital.ro: Care este avantajul unui multibrand?

R.S.: Am ales să deschidem un multibrand pentru că aici aducem marfă comandată pentru monobranduri. După ce îl vom deschide, vom putea vedea care este tendinţa şi vom acorda o însemnătate mai mare anumitor zone din magazin. Mai mult chiar, dacă observăm cu un brand se vinde foarte bine putem alege să deschidem un magazin separat.

capital.ro: Ce veţi face după stabilizarea pieţei?

R.S.: Avem planuri mari cu brandurile Debenhams şi Aldo. În 2011 cel mai târziu ne vom extinde în oraşele mari din ţară, precum Iaşi, Timişoara sau Craiova.

capital.ro: Cum au evoluat afacerile din Republica Moldova în acest an?

R.S.: Şi acolo ai fost înregistrate scăderi. Dar cred că acest lucru a fost determinat cu precădere de situaţia politică, nu de cea economică. Spre exemlu, în aprilie–mai, în perioada alegerilor, ne sunau colegii din Chişinău şi spuneau că pur şi simplu oamenii nu mai intră în mall. Atunci vânzările au scăzut brusc, tot cu un procent de 30%.

Noile branduri aşteaptă trecerea crizei

capital.ro: Veţi aduce branduri noi? Când se va întâmpla acest lucru?

R.S.: Avem deja semnate francize, însă am decis să nu anunţăm nimic încă şi să aşteptăm deschiderea cel mai devreme în 2010. De asemenea, ne aflăm în discuţii cu mai multe mărci, dar totul se va concretiza la ieşirea din criză.

capital.ro: Sunt branduri la care va gândiţi să renunţaţi?

R.S.: Această perioadă economică ne-a ajuntat să întelegem ce mărci avem în portofoliu şi cu ce furnizori lucrăm. Astfel, în acest moment, suntem în discuţii cu doi parteneri şi cel mai probabil vom renunţa la mărcile acesora. Explicaţia este simplă: aceştia nu au putut înţelege situaţia dificilă în care ne aflăm şi nu ne-au sprijinit.

„Suntem în continuu tango cu mall-urile”

capital.ro: Cum reuşiţi să anunţaţi deschideri într-o perioadă în care cei mai mulţi retaileri pun lacătele pe magazine?

R.S.: Pot spune că fiecare deschidere este un efort deosebit. Acest an este anul de supravietuire. De asemenea, aceste inaugurări nu ar fi fost posibile fără spijinul furnizorilor şi al mall-urilor.

capital.ro: Aţi apelat la credite pentru extinderile din acest an?

R.S.: Am reuşit să luăm un credit doar pentru preluarea Aldo. Restul magazinelor le-am deschis cu fonduri proprii.

capital.ro: Aţi renegociat contractele de închiriere?

R.S.: Chiriile trebuie să reprezinte 15% din totalul cheltuielilor. Acestea au ajuns însă la 20%. În aceste condiţii, am fost nevoiţi să renegociem contractele de închiriere. Am reuşit să obţinem reduceri de până la 25–30%. Dar acestea sunt făcute doar pe perioade mici, de cel mult 3 luni. Aşa că suntem într-un continuu „tango” cu mallurile.