Mai nou, grupul de retail Carrefour, al doilea ca marime la nivel mondial, care este prezent şi pe piaţa din România, testează, în Franţa, un nou tip de concept de magazin, care ar trebui să însemne, înainte de toate, economie de timp și bani. Timp mai puțin pierdut pe drum de către cliienţi și costuri mai mici pentru retailer.

Pentru început, Carrefour va deschide, experimental, două Market-uri de tip "drive-pieton", în Paris şi în Tournon-sur-Rhône, potrivit  lineaires.com.

Cum funcţionează acest concept? Cumpărătorul alege produsele, comandă şi plăteşte online, după care merge la magazinul “drive-pieton”, de unde le ridică.

Acest tip de magazin este soluţie pentru retaileri de a se extinde, fără investiţii prea mari, din moment ce supermarketul “drive-pieton” e, de fapt, un depozit (spaţiul necesar e mult mai mic, nu sunt parcare sau case de marcat).

Carrefour este cel mai mare distribuitor european şi cel de-al doilea la nivel mondial. Prezent în peste 30 de ţări din lume cu peste 15.500 magazine, grupul Carrefour numără peste 475.000 de angajaţi.

Grupul francez operează în România 111 magazine, dintre care 24 hipermarket-uri, 67 supermarket-uri şi 20 de magazine de proximitate Express.

În loc de gadget, click pe un caşcaval?

Şi alţi retaileri se arată dornici să câştige teritoriu într-un mediu puţin vizitat până de curând de jucătorii clasici din comerţul modern.
La nivel local, Metro Cash and Carry duce deja marfa comandată pe www.metro.ro/direct la uşa clienţilor săi profesionişti. Lansarea primului magazin online al unui mare retailer din comerțul modern din România se încadrează „în strategia de adaptare a ofertei noastre de produse şi servicii la actualele nevoi şi cerințe ale pieței“, după cum explică Marc Carena, directorul departamentului de Management Clienţi. E drept, în oferta magazinului virtual al Metro sunt acum doar produse nonalimentare şi de uz casnic, dar nu e exclus ca, într-un orizont de timp, retailerul să decidă că vrea să vândă online şi mâncare.
"Tendinţa de mutare dinspre retailul clasic, cel cu coşul printre rafturi, către cel online este parte din trendul global de dezvoltare tot mai accentuată a unei abordări multi-channel“, are o primă explicaţie Bogdan Belciu, partener PwC, în opinia căruia noile realităţi ale epocii digitale (creşterea continuă a gradului de penetrare a internetului, a plăţilor cu cardul şi a aplicaţiilor mobile) forţează marii comercianţi să-şi regândească tactica de creştere a afacerilor.
Succesul noilor formate online va depinde însă de cum vor şti retailerii „să dezvolte strategii specifice mediului virtual. Vorbim de un nou model de management, nu de adaptarea celui vechi“, comentează consultanţii de la Contrast Management-Consulting. Aşa cum văd ei problema, trecerea retailerilor la modelul hibrid (online/offline) este o confirmare că piaţa de retail din România a parcurs deja „paşi sănătoşi către maturitate – mai întâi prin trecerea la retailul modern, apoi prin diversificarea formatelor şi acum prin cucerirea spaţiului online“.
Deşi mai toate marile reţele de retail admit că "cercetează piaţa“, în afară de Metro, doar Cora România a făcut un prim pas concret în această direcţie. În 2010, retailerul a lansat Cora Digital şi, practic, clienţii consultă pe site oferta de echipamente IT&C şi electrocasnice a Cora şi îşi pot comanda produsele direct acasă.
“Acest serviciu merge din ce în ce mai bine şi dorim să-l dezvoltăm şi să-i dăm mai multă consistenţă“, spune Thierry Destailleur, directorul general de Exploatare al Cora România. În oraşele mari şi în Bucureşti, adaugă Des­tailleur, „cu siguranţă, piaţa cumpărăturilor online este matură, motiv pentru care analizăm foarte serios posibilitatea de a intra pe segmentul online“. Deşi există un sistem de vânzare online la nivel de grup (cybermarketul Houra), Cora România va implementa modelul Cora Drive, prezent în trei sferturi din reţeaua franceză de magazine a retailerului.
Principiul de funcţionare e simplu: “clienţii consultă oferta de produse online, îşi trimit lista de cumpărături, iar când ajung la Cora, produsele le sunt livrate şi încărcate în mașină. În scurt timp, toate magazinele Cora din Franţa vor avea acest serviciu“, detaliază Thierry Destailleur, cu precizarea că “nu am stabilit încă data lansării serviciului în România“.