Banda pe care nu trebuie să mergi niciodată. Trafic ilegal pe banda dedicată autobuzelor
Banda pe care nu trebuie să mergi niciodată. Pe una dintre cele mai circulate artere ale Capitalei, pe bulevardul Aviatorilor, un simplu exercițiu de observație a scos la iveală o realitate îngrijorătoare: în doar zece minute, pe banda rezervată exclusiv transportului public, au fost surprinse zeci de mașini și motociclete care ocolesc regulile.
Excluzând autobuzele și taxiurile — singurele vehicule autorizate oficial să folosească această bandă — au fost observate 15 autoturisme și 5 motociclete.
În București, lungimea totală a benzilor dedicate exclusiv transportului public este de doar 24 de kilometri, o distanță modestă raportată la dimensiunea orașului și necesitățile circulației.
Mai grav este că aceste benzi sunt deseori ocupate ilegal, conducătorii auto ignorând restricțiile și preferând să scurteze drumul pe cheltuiala călătorilor care folosesc mijloacele de transport în comun.

Banda pe care nu trebuie să mergi niciodată. Amenzi fără efect
Anul trecut, aproape 800 de șoferi au fost sancționați pentru utilizarea abuzivă a benzilor speciale, însă amenzile, care pot depăși 600 de lei, par să nu îi descurajeze pe cei grăbiți. Lipsa unor controale riguroase și permanente a permis ca această practică să devină aproape o obișnuință în trafic.
Specialiștii subliniază că problema ține, în primul rând, de educație și respectarea regulilor. „Benzile dedicate sunt menite să asigure un transport rapid și civilizat pentru cetățenii care aleg mijloacele publice. Poliția rutieră nu intervine suficient, iar lipsa sancțiunilor ferme încurajează încălcarea legii,” explică Aurel Moraru, expert în domeniul auto.
Cine are voie pe banda dedicată?
Potrivit legislației în vigoare, pe benzile speciale au acces doar autobuzele, troleibuzele și taxiurile. Chiar și serviciile de ridesharing sunt excluse de pe aceste culoare. Totuși, un proiect legislativ aflat în discuție propune extinderea dreptului de circulație pe aceste benzi și pentru motociclete și scutere, cu scopul de a crește siguranța și fluiditatea traficului pentru aceste categorii.
Inițiatorul proiectului, Răzvan Pavel, susține că această măsură nu urmărește neapărat creșterea vitezei, ci mai ales reducerea riscurilor la care sunt expuși motocicliștii pe străzile aglomerate.
Propuneri noi pentru legislație
În plus, proiectul introduce și posibilitatea legală pentru motociclete de a circula printre benzi — o manevră frecventă dar interzisă acum și sancționată cu amenzi ce pot ajunge până la 1.200 de lei.
De asemenea, sunt propuse amenajarea unor spații speciale în fața semafoarelor, unde motocicliștii să poată aștepta în siguranță și să pornească înaintea celorlalte vehicule, reducând astfel riscul accidentelor.