”Da, se vor reevalua ofertele. Vom vedea în motivare ce vrea instanța”, a declarat, în exclusivitate pentru ”Capital”, Daniela Drăghia, directorul general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR). Potrivit legii, o hotărâre se motivează în 30 de zile. Astfel că până vom vedea un contract semnat va mai dura cel puțin două luni, dacă nu vor fi din nou probleme.
Am pierdut jumătate de an
Problemele privind contractul de construcție a lotului doi al autostrăzii Timișoara-Lugoj încep încă de la desemnarea asocierii italiene Tirrena Scavi SpA – Societa Itliana per Condotte d’Acqua SpA – Cossi Costruzioni SpA drept câștigătoare, cu o ofertă de 445,6 milioane de lei (circa 106 milioane de euro).

După ce Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a întocmit raportul de atribuire, pe 12 aprilie, acesta a fost contestat de Tehnologica Radion, firmă controlată de omul de afaceri Theodor Berna, care a semnat o problemă la oferta italienilor, și de către asocierea formată din firmele SC Construcții Feroviare Iași-Grup Colas, SC Egis România, asociere descalificată pe motiv că francezii de la Colas nu au lichiditatea generală necesară pentru a participa la licitație.

Înainte de decizia de ieri a instanței au fost două decizii ale Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și o decizie a Curții de Apel, care susțineau același lucru: reevaluarea ofertelor.

Oferta cu probleme, desemnată câștigătoare de două ori

Astfel, CNSC recomanda pe 30 mai și pe 20 iulie, în urma contestațiilor depuse de Tehnologica Radion, prin care se trăgea atenția că italienii de la Cossi nu îndeplinesc condițiile pentru a participa la licitație, ca CNADNR să reevalueze oferte și să lămurească lucrurile. De două ori, compania condusă de Daniela Drăghia a desemnat același câștigător.

Prin urmare, Tehnologica Radion a depus, pe 14 iunie, plângere la Curtea de Apel, având la baza decizia din 30 mai a CNSC. Procesul a dus la decizia din 19 septembrie, care obliga ”autoritatea contractantă la clarificarea ofertei asocierii Tirrena Scavi SpA – Societa Itliana per Condotte d’Acqua SpA – Cossi Costruzioni SpA, la reevaluarea ofertelor şi la emiterea unui nou raport al procedurii de atribuire pentru lotul 2, cu respectarea întocmai a documentaţiei de atribuire, a legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice, precum şi a considerentelor prezentei hotărâri judecătoreşti”.
Făcând referire la prima decizie a CNSC, era neclar dacă această hotărâre judecătorească va putea fi pusă în aplicare, deoarece CNADNR reevaluase ofertele după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor se pronunțase.
Deciziile CNSC care recomandau același lucru, reevaluarea ofertelor, au fost date pe 30 mai și pe 20 iulie.

Trei dosare, același contract
Pe 3 august, Compania condusă de Daniela Drăghia deschidea un dosar la Curtea de Apel prin care chema în judecată firma lui Berna. Cu două zile mai devreme, instituția fusese chemată la rândul ei în fața magistraților de către firmele SC Construcții Feroviare Iași-Grup Colas, SC Egis România.
Aceste două ultime dosare contestau cea de-a doua decizie a Consiliului de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Au fost conexate și magistrații au decis pentru a doua oară să oblige CNADNR la reevaluarea ofertelor, cu respectarea întocmai a legislației achizițiilor publice. Decizia de a obliga CNADNR să reevalueze ofertele depuse pentru construcția celor 25 de kilometri de pe autostrada Timișoara-Lugoj a fost luată ieri. Acesta este irevocabilă.

Te-ar putea interesa și: