Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut cu 3,5% în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2025
Potrivit datelor INS, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (fără a include comerțul cu autovehicule și motociclete), serie brută, a crescut cu 3,5% în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2025 față de aceeași perioadă a anului precedent. Această evoluție a fost determinată în principal de majorarea vânzărilor de produse nealimentare cu 7,8% și de avansul comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate cu 4,2%.
Vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au înregistrat o scădere de 2%.
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, excluzând comerțul cu autovehicule și motociclete, ajustat în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, a crescut cu 4% în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2025 față de aceeași perioadă a anului anterior.
Această creștere a fost determinată de majorarea vânzărilor de produse nealimentare cu 7,6%, a comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate cu 0,9%, precum și de avansul ușor al vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun, cu 0,2%, mai precizează sursa citată.
Martie 2025 comparativ cu februarie 2025
În luna martie 2025, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete, serie brută, a înregistrat o creștere de 12,7% față de luna anterioară. Această evoluție pozitivă s-a datorat majorării vânzărilor de produse nealimentare cu 14,3%, a vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun cu 13,3%, precum și a comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate cu 7,2%.
Pe de altă parte, datele ajustate sezonier și în funcție de numărul de zile lucrătoare arată o scădere ușoară de 0,3% față de luna februarie 2025. Acest recul a fost generat de diminuarea vânzărilor în comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate, care au înregistrat un declin de 2,2%. Vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au rămas constante, în timp ce vânzările de produse nealimentare au avut un avans modest de 0,8%, mai precizează INS.
Martie 2025 comparativ cu martie 2024
În luna martie 2025, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, excluzând comerțul cu autovehicule și motociclete, serie brută, a crescut cu 4,9% față de aceeași lună a anului precedent. Creșterea a fost susținută de avansul vânzărilor de produse nealimentare, care au înregistrat un plus de 11,6%, și de comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate, cu o creștere de 0,9%. În schimb, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 1,3%.
În ceea ce privește datele ajustate în funcție de numărul de zile lucrătoare și sezonalitate, volumul cifrei de afaceri a crescut cu 3,4% în martie 2025 comparativ cu martie 2024. Această evoluție pozitivă se datorează majorării vânzărilor de produse nealimentare cu 8,4% și a celor de produse alimentare, băuturi și tutun cu 0,6%. Pe de altă parte, comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a înregistrat o scădere de 2,3%.