Aplicarea ordonanţei privind creditele consumatorilor se realizează prin menţinerea preţului actual al contractului, iar opţiunea ING de a utiliza două marje fixe reprezintă cea mai transparentă formulă de calcul a dobânzii, a declarat directorul de retail al ING Bank România, Maria-Cristina Matei.

“OUG 50, aşa cum a fost clarificat de altfel şi de ANPC, nu urmăreşte schimbarea preţului contractelor, ci implementarea unui mod transparent de calcul al dobânzii, ce poate fi urmarit de client. Acest lucru este realizat de lege, care prevede ca ROBOR / EURIBOR / LIBOR să fie unicul element variabil al ratei. De aici cerinţa de a avea una dintre aceste rate plus o valoare (marjă) fixă”, a declarat Maria-Cristina Matei pentru Mediafax.

Ea a menţionat că modul în care ING Bank România a stabilit translatarea preţului vechi a fost unul transparent, iar prezentarea a două marje fixe a fost realizată tocmai pentru a prezenta clientului foarte clar structura preţului.

Spiritul legii este respectat

“Considerăm că spiritul legii este respectat întrucât odată cu aplicarea ordonanţei, peste EURIBOR / ROBOR, nu există decât elemente fixe. Prezentarea acestei valori fixe – şi repet, ea rămâne fixă pe toată perioada ulterioară a contractului – prin însumare sau prin rezultatul final, este o chestiune de formă şi noi am ales-o pe cea care ni s-a părut cea mai transparentă”, a spus Matei.

Ea a adăugat că ING consideră că principiul neutralităţii OUG 50/2010 asupra nivelului dobânzii este singurul posibil, iar o lege nu poate schimba numai o parte a preţului unui contract comercial.

Oficialul ING a dat ca exemplu contractele de credit ipotecar pentru care rata de referinţă a băncii era de 3,75 puncte la data intrării în vigoare a OUG 50.

De fiecare dată când banca a fost solicitată de către clienţi a clarificat toate problemele

“Această rată trebuia acum calculată în functie de variaţia EURIBOR. De aceea, a fost luată în calcul media indicelui EURIBOR pentru luna iunie, de 1,28%. De aici provine procentul de transfer de 2,25 puncte ca diferenţă între rata de referinţă şi media EURIBOR (plus rotunjirea în minus la multiplu de 0,25%, ceea ce a dus la o scădere adiţionala a preţului). (…) Clienţii au fost informaţi de translatarea contractelor, astfel încât noul preţ (egal în valoare sau chiar puţin diminuat) are următoarea structură: rata de piaţă (media EURIBOR) plus 2,25 puncte (procent fix) plus vechea marjă a contractului (procent fix)”, a exemplificat Matei.

Ea a precizat că informaţiile au fost transmise şi clienţilor, iar de fiecare dată când banca a fost solicitată de către clienţi a clarificat toate problemele.

Clienţii nemulţumiţi ai ING Bank au format un grup pe Yahoo, întrucât nu sunt de acord cu noua formulă propusă de bancă, care include două marje. Astfel, clienţii ING vor să se adune cât mai mulţi pentru a fi reprezentaţi de un avocat într-un proces colectiv împotriva băncii şi se pare că reuşesc, în condiţiile în care numărul membrilor grupului a crescut în doar 24 de ore de la aproape 300 de persoane la 365 de persoane în prezent.

SURSA: Mediafax