Încă din 2007-2008 se vorbește despre adevărata problemă a industriei auto europene: supracapacitatea. Pe atunci, în statele Uniunii Europene  și EFTA erau produse circa 18 milioane de vehicule, în timp ce vânzările depășeau 18,7 milioane. În ciuda faptului că marii constructori au luat deja măsuri reducând până anul trecut  producția până la 16,3 milioane de autovehicule, reculul acestei piețe – care abia a atins 14,4 milioane – a estompat toate eforturile, dezvăluind un tablou sumbru. Conform analiștilor pieței și chiar șefilor unor importante companii, fără închiderea unor uzine criza din industrie nu poate lua sfârșit. Stephen Odell, șeful Ford of Europe, consideră că, în acest moment, nu există piață de desfacere pentru 1,5 până la două milioane de vehicule – alții vorbesc chiar de cinci milioane –  iar „problema supracapacității nu a fost tratată cu suficientă atenție“. Nici cei de la Robert Bosch GmbH, cel mai mare producător de componente auto din lume, nu văd o rezolvare simplă a acestei probleme. „Sectorul ar sta mult mai bine dacă ar înfrunta această problemă. Supracapacitatea sapă la temelia industriei și, în cele din urmă, slăbește competitivitatea“, spune Bernd Bohr, reprezentantul Bosch.
Faptul că șefii marilor producători nu au luat în serios supracapacitatea a adâncit mult criza. „Pentru prea mulți ani industria auto a fost blocată între amenințările sindicatelor și interesele politico-economice. Acum, restructu­rarea este mult mai greu de făcut“, consideră Stefano Aversa, de la casa de consultanță AlixParters. Asta pentru că multe companii majore au solicitat și primit ajutorul unor guverne, asumându-și obligația de a nu închide uzine în respectiva zonă administrativă. Prin urmare, și dacă ar dori, unii producători nu ar putea închide fabrici. Cu toate acestea, companii precum Opel, Fiat, Karmann, Pininfarina, Saab, Santana, Heuliez, LDV sau Bertone au oprit producția unor uzine din 2008 până acum. Nici Mitsubishi, PSA sau Volvo nu au găsit o altă soluție. Mai ales că nici pe alte continente vânzările nu sunt suficient de bune pentru a justifica exporturile masive de care ar avea nevoie producătorii europeni.

Germania, motorul Europei

Statul din UE cu cele mai multe uzine de asamblare sau producție auto este, cum altfel, Germania. De pe liniile de asamblare ale celor 38 de fabrici din această țară au ieșit anul trecut 5,64 milioane de vehicule. Locul doi este ocupat de Franța, unde producția celor 30 de uzine a fost, în 2012, de 1,96 milioane de mașini, iar pe trei, cu 22 de fabrici și 1,57 milioane de unități asamblate, se află Marea Britanie. E drept că unele dintre uzinele luate în calcul, precum MDI, Mia, Matra sau Venturi din Franța ori Caterham, Morgan sau McLaren din Marea Britanie, produc în serie limitată, aruncând pe piață volume reduse, însă este cert că în acest moment Europa are prea multe unități de producție, iar ignorarea acestei probleme nu poate duce la nimic bun. Mai ales că piața „refuză“ să crească.
LIDER MONDIAL
Uniunea Europeană este liderul mondial al industriei producătoare de mașini. Nu mai puțin de 26% din totalul autoturismelor și 9,9% din totalul vehiculelor comerciale asamblate pe glob au ca proveniență bătrânul continent.  Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în UE sunt produse anual 38 de vehicule pentru fiecare 1.000 de locuitori, din acest punct de vedere cea mai puternică țară fiind, surprinzător pentru unii, Slovacia, cu 118 unități / 1.000 loc. Pe locul doi se află Cehia, cu 114 unități / 1.000 loc., iar pe trei, Slovenia, cu 85 unități / 1.000 loc.  În România sunt asamblate 16 unități / 1.000 loc.
Investițiile  în cercetare și dezvoltare ale producătorilor de mașini cu fabrici în UE ating anual circa 26 mld. euro iar taxele plătite statelor membre totalizează 375 mld. euro.  Peste 8.000 de inovații (58,2% din total) sunt înregistrate anual de producătorii europeni de automobile.
Valoarea exportului în afara UE a fost în 2011 de 104 mld. euro, în timp ce importul a fost de 28,7 mld. euro.

38 de fabrici produc sau doar asamblează mașini în Germania, statul cu cea mai puternică industrie auto din Europa

337.765 de mașini au fost produse în România de cei trei producători, Dacia, Ford și Roman în 2012

(Articol preluat din revista Capital care a apărut pe 26 august 2013)