Şapte din zece maşini second-hand la vânzare în România, verificate în baza de date a InspectorAuto.ro în perioada ianuarie – august, au avut kilometri daţi înapoi de la câteva zeci de mii până la câteva sute de mii, profitul din această activitate fiind de cel puţin 500 de euro la fiecare maşină vândută.

Samsarii de mașini fac anual cel puţin 45 de milioane de euro prin această metodă, reiese dintr-o analiză a InspectorAuto.ro, citată de Digi24.

„Motivul real al samsarilor este pur financiar pentru că orice scuze ar avea ei, kilometrajul mai mic face maşina vandabilă mai repede şi la un preţ mai mare. Dacă facem un calcul simplu şi considerăm că aproximativ 65% din maşinile second-hand care se importă anual în România (aproximativ 200.000 în ultimii ani) sunt destinate revânzării iar 70% dintre acestea au kilometri daţi înapoi, rezultă că aproximativ 90.000 maşini sunt vândute anual cu kilometrajul măsluit. La aceste tranzacţii, dacă punem un minim de 500 euro creştere de preţ din cauza kilometrajului mai mic rezultă un profit de 45.000.000 euro”, a declarat fondatorul InspectorAuto.ro, Mihai Cune.

Pe site-ul de anunţuri auto, în septembrie, doar 23% dintre anunţuri (6.580 de postări) sunt maşini cu kilometri declaraţi peste 200.000, în timp ce 20.946 de maşini sunt sub această valoare.

„În realitate însă procentul real al maşinilor cu un rulaj peste 200.000 kilometri este mult mai mare”, spun reprezentanţii site-ului.

Mai multe sondaje realizate recent de InspectorAuto pe tema kilometrilor relevă faptul că peste 50% dintre respondenţi ar fi dispuşi să cumpere o maşină cu un rulaj de peste 200.000 km cu condiţia ca acesta să fie real şi maşina să fie vândută la preţul corect.

„Acest lucru ne spune că pragul psihologic al kilometrajului acceptat de cumpărători la o maşină second-hand a crescut constant evoluând de la 110.000 – 115.000 km în 2008-2009 la 200.000 şi peste în 2018”, mai spun ei.

Pe de o parte, samsarii spun că românii vor maşini cu kilometri puţini, cât mai multe dotări, un preţ cât mai mic şi că nu-i caută nimeni la maşini de peste 200.000 km, pe de altă parte cumpărătorii văzând o piaţă distorsionată de maşini cu preţ bun şi kilometri puţini (dar falşi) cred că de bugetul lor se încadrează la maşini mult mai bune decât în realitate (iar fals).

 

„Umblarea la kilometraj a intrat atât de mult în sângele samsarilor încât aceştia dau înapoi chiar şi câteva mii de km. Noi le numim ‚manipulări de marketing’ care fac maşina vandabilă mai repede şi la un preţ cu 500-1.500 euro mai mult. La prima vedere nu ai înţelege de ce fac asta, dar mai apoi vezi că maşina are ultima intrare în service în ţară de origine să zicem la 160.000 km şi de atunci a mai parcus încă 40.000 km până la următoarea revizie, însă maşina a fost vândută şi nu a mai ajuns în service. Astfel, în România, când cumpărătorul merge la reprezentanţă vede că maşina are ultima intrare în service la 160.000 km, iar în bord probabil 175.000 de km în loc de 200.000 de km”, a mai declarat Mihai Cune.

Un rol important îl are însă şi legiuitorul, care ar trebui să intervină şi să reglementeze foarte clar faptul că vânzarea unei maşini cu kilometrajul modificat este infracţiune şi să oblige specificarea kilometrajului pe actele de vânzare ale maşinii. Astfel, cumpărătorul va trebui să îşi asume kilometrajul din bordul maşinii la momentul vânzării.

InspectorAuto.ro oferă istoricul de kilometri şi daune al unei maşini second-hand pe baza seriei de şasiu şi are o baza de date de peste şase milioane de înregistrări.