minimalizat pana acum. Compania germana SAP, cel mai mare producator de soft de business din lume, a inceput, relativ recent, sa se uite si catre clientii IMM, desi pana acum viza doar marile companii. Orientarea strategica a SAP este valabila peste tot in lume, nu doar in Romania. Conform strategiei SAP, pana in 2005, un sfert din cifra de afaceri a corporatiei urmeaza sa provina din vanzari catre clientii din aceasta zona a economiei. De fapt, SAP nu este singurul mare furnizor de software care a luat aceasta decizie. La fel au procedat People Soft si Microsoft, prezent pe piata IMM romaneasca prin solutia Navision. Pana la urma, cum se explica acest interes sporit pentru clientii companii mici si mijlocii? Nu mai sunt marile corporatii la fel de interesante ca intrecut? Marele avantaj al implementarilor de software la companiile mici si mijlocii consta, in primul rand, intr-un grad de flexibilitate. Durata implementarii este mai mica, implicit, costurile furnizorului sunt mai mici. In plus, IMM-urile au un potential foarte mare de crestere.In Romania, SAP face implementari pentru acest sector prin BCS (Business Consulting Services). „Avem doua tipuri de solutii pentru companiile mici si mijlocii: programe deja configurate (standard), valabile in multe domenii de activitate, si altele preconfigurate, adaptabile pe diverse tipuri de industrii”, explica Dan Petrescu, directorul general al BCS.Platforma standard furnizata de SAP este valabila pentru 28 de industrii. Un dezavnataj al acestei solutii consta in faptul ca implementatorul sau trebuie sa se „bata” in piata cu furnizori specializati pentru un anumit domeniu, asa cum sunt companiile locale Siveco si TotalSoft.Venirea gigantilor software pe piata IMM a insemnat si o „democratizare” a preturilor. Daca pana acum, software-ul de business era foarte scump, accesibil doar marilor corporatii, preturile au coborat. De exemplu, implementarile SAP (cel mai scump furnizor) costa aproximativ 100-120 mii de euro. Aceasta suma include atat valoarea licentei, cat si serviciile de implementare. In general, o treime din valoarea totala a unui proiect este reprezentata de licenta, restul de doua treimi venind din servicii. In cazul softurilor preconfigurate, ponderea intre licenta si servicii este 50% – 50%.Dan Pterescu crede ca solutiile preconfigurate se potrivesc pentru cel putin doua domenii de activitate: import/distributie si servicii de intretinere pentru produsele vandute.Totusi, solutiile marilor companii nu se potrivesc chiar oricarei IMM. O regula spune ca firmele nu pot sa investeasca in IT mai mult de 3% din cifra de afaceri. Avand in vedere ca pretul unei solutii de business este de circa 100.000 de euro, rezulta ca un client isi permite un soft care sa-i organizeze mai bine afacerea daca are vanzari anuale de cel putin trei-patru milioane de euro. Cu alte cuvinte, vorbim mai degraba de clientii medii spre mari decat de buticul din coltul strazii. Din punctul de vedere al profitabilitatii, clientii IMM nu sunt la fel de benefici precum cei mari. Vanzarile catre IMM pot creste cifra de afaceri a unui furnizor, insa profitul vine totusi de la clientii mari. Piata totala a solutiilor pentru IMM este estimata de specialisti la 15-17 milioane de euro, ceea ce reprezinta mai putin de o treime din totalul vanzarilor de programe ERP (Enterprise Resource Planning).
cifre si date cheie
· 15-17 milioane euro reprezinta o estimare a vanzarilor totale de solutii business pentru IMM-uri in 2004
· 100-120 mii de euro este valoarea medie a unui proiect implementat de BCS, singurul furnizor de software pentru IMM al SAP, cel mai mare producator de soft de afaceri din lume
· trei-patru milioane de euro este venitul minim necesar unui client pentru a-si putea permite o solutie de soft pentru afaceri
· solutiile ERP (Enterprise Resource Planning) ajuta la o mai buna organizare interna a companiei.