In temeiul prevederilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1. – Se aproba Normele metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2. – Se aproba Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 3. – Incepand cu data de 1 octombrie 1999 se interzice utilizarea altor documente de compensare in afara celor prevazute in regulamentul de compensare aprobat prin prezenta hotarare.
Art. 4. – Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 5. – Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 135/1998 privind aprobarea Regulamentului de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale agentilor economici din industrie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 163 din 23 aprilie 1998, si Hotararea Guvernului nr. 912/1998 pentru aprobarea Metodologiei de monitorizare a datoriilor nerambursate la scadenta ale agentilor economici la care statul este actionar majoritar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 494 din 22 decembrie 1998.

ANEXA Nr. 1
NORME METODOLOGICE
privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice,
in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie
Art. 1. – Institutul de Management si Informatica din cadrul Ministerului Industriei si Comertului va gestiona unitar toate informatiile primite de la contribuabili, persoane juridice.
Art. 2. – (1) Contribuabilii, persoane juridice, sunt obligati sa se conecteze prin INTERNET sau sa foloseasca suportul magnetic (dischete) pentru a transmite in baza de date a Institutului de Management si Informatica datele privind platile restante mai vechi de 30 de zile, cu o valoare mai mare de 100 milioane lei. Pentru facturile care se incadreaza in aceste conditii se transmit urmatoarele informatii:
a) codul fiscal al persoanei juridice raportoare;
b) codul fiscal al persoanei juridice creditoare/debitoare fata de care raportorul are de platit/incasat;
c) numarul si data emiterii facturii de catre persoana juridica creditoare/debitoare;
d) valoarea facturii care urmeaza sa fie incasata de persoana juridica raportoare de la persoana juridica beneficiara;
e) valoarea facturii care urmeaza sa fie platita de persoana juridica raportoare persoanei juridice furnizoare.
Informatiile prevazute la art. 2 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 vor respecta aceleasi conditii (datorii mai vechi de 30 de zile si mai mari de 100 milioane lei).
Acestea sunt:
– volumul creditelor nerambursate in termen catre bancile finantatoare, inclusiv dobanzile aferente;
– volumul debitelor catre bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, neachitate in termen, inclusiv majorarile de intarziere datorate si penalizarile, dupa caz;
– volumul creantelor fata de persoanele juridice, care se finanteaza total sau partial de la bugetul de stat;
– volumul creditelor comerciale acordate de agentii economici, nerambursate la scadenta.
(2) Datele prevazute la alin. (1) vor fi comunicate, potrivit instructiunilor pentru transmiterea datelor, prevazute in anexa nr. 1.1 care face parte integranta din prezentele norme metodologice.
Art. 3. – Institutul de Management si Informatica din cadrul Ministerului Industriei si Comertului va acorda, la cerere, in mod gratuit, consultanta asupra modului de creare si de actualizare a fisierelor tip DBF prezentate la art. 2.
Art. 4. – Dupa introducerea in sistem a datelor prevazute la art. 2 contribuabilii, persoane juridice, au obligatia sa le actualizeze permanent la intervale de cel mult 30 de zile, operand modificarile survenite.
Art. 5. – Contribuabilii, persoane juridice, care nu inregistreaza datorii sau creante mai vechi de 30 de zile si care au o valoare mai mare de 100 milioane lei (conform restrictiilor prevazute la art. 2) nu sunt obligate sa transmita informatiile.
Art. 6. – Contribuabilii, persoane juridice, care doresc sa intre in sistemul de compensare pot transmite si facturi mai noi de 30 de zile, cu valori mai mici de 100 milioane lei/factura.

ANEXA Nr. 1.1
INSTRUCTIUNI
pentru transmiterea datelor
Transmiterea datelor cu privire la datorii si creante Institutului de Management si Informatica se poate face in doua moduri:
1. pe INTERNET;
2. pe suport magnetic (discheta) sau fisier transmis prin e-mail.
1. Pe INTERNET
In aceasta varianta persoanele juridice isi gestioneaza in timp real propriile informatii: se introduc date in baza de date I.M.I.; se fac modificari la nivel de factura; se obtin informatii utile despre partenerii fata de care au datorii sau creante.
Browserul utilizat trebuie sa fie de tip:
Microsoft Internet Explorer – versiunea 4.x sau Netscape – versiunea 4.x.
Adresa pe INTERNET este urmatoarea: https://gama.imi.ro.
Pentru securitatea datelor prezentate de persoanele juridice raportoare pe INTERNET, accesarea se va face prin intermediul unei parole acordate de catre administratorul bazei de date a Institutului de Management si Informatica, telefon 659.45.83.
2. Pe suport magnetic sau fisier e-mail
A. Structura fisierului tip DBF pentru transmiterea informatiilor prevazute la art. 2 lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 va fi urmatoarea:
– codul fiscal al punctului, de raportare*) (fara R), NUMERIC (10);
– codul fiscal al persoanei juridice raportoare**), obligatoriu de completat (fara R), NUMERIC (10);
– codul fiscal al persoanei juridice creditoare/debitoare, fata de care persoana juridica raportoare are de platit sau de incasat, obligatoriu de completat (fara R), NUMERIC (10);
– numarul facturii, CHARACTER (10);
– data facturii (in format de data calendaristica FOX sau DBASE), DATE;
– valoarea facturii ce urmeaza a fi incasata de persoana juridica raportoare de la persoana juridica debitoare, NUMERIC (15);
– valoarea facturii ce urmeaza a fi platita de persoana juridica raportoare persoanei juridice creditoare, NUMERIC (15);
– un camp MARCAJ, CHARACTER (1), care poate avea urmatoarele valori:
    – blanc = adaugare factura
    – M = modificare valoare
    – S = stergere factura.
Structura numelui fisierului transmis va fi urmatoarea:
– C
– numarul secvential al fisierului transmis (2 caractere)
– codul fiscal al persoanei juridice raportoare.
Exemplu: C01 cod fiscal.
B. Structura fisierului tip DBF pentru transmiterea informatiilor prevazute la art. 2 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 va fi urmatoarea:
– codul fiscal al punctului de raportare (fara R), NUMERIC (10);
– codul fiscal al persoanei juridice raportoare (fara R), obligatoriu de completat, NUMERIC (10);
– volumul creditelor nerambursate in termen catre bancile finantatoare, inclusiv dobanzile aferente, NUMERIC (16);
– volumul debitelor catre bugetul de stat, neachitat in termen, inclusiv majorarile de intarziere datorate si penalizarile, dupa caz, NUMERIC (16);
– volumul debitelor catre bugetele locale, neachitat in termen, inclusiv majorarile de intarziere datorate si penalizarile, dupa caz, NUMERIC (16);
– volumul debitelor catre bugetul asigurarilor sociale de stat, neachitat in termen, inclusiv majorarile de intarziere datorate si penalizarile, dupa caz, NUMERIC (16);
– volumul debitelor catre bugetele fondurilor speciale, neachitat in termen, inclusiv majorarile de intarziere datorate si penalizarile, dupa caz, NUMERIC (16);r
– volumul creantelor fata de persoane juridice, care se finanteaza total sau partial de la bugetul de stat, NUMERIC (16);r
– volumul creditelor comerciale acordate de agentii economici, nerambursate la scadenta, NUMERIC (16);r
– un camp marcaj, CHARACTER (1), care poate avea urmatoarele valori:r
t- blanc = adaugarer
t- M = modificare valorir
t- S = anularea valorilor raportate.r
Structura numelui fisierului transmis va fi urmatoarea:r
– Br
– numarul secvential al fisierului transmis (2 caractere)r
– codul fiscal al persoanei juridice raportoare.r
Exemplu: B01 cod fiscal.r
Daca softul utilizat nu permite completarea celor 13 caractere, atunci se vor completa numai primele 8 caractere.r
Fisierele de date descrise la pct. 2 lit. A si B pot fi transmise la Institutul de Management si Informatica in urmatoarele moduri:r
a) prin e-mail la adresa: compensare@alfa.imi.ro;r
b) pe discheta prin posta;r
c) pe discheta predata la sediul Institutului de Management si Informatica.r
Recomandam ca transmiterea initiala a datelor sa se faca sub forma de fisiere prin e-mail, urmand ca actualizarile sa fie facute prin lucru direct pe INTERNET.r
r
ANEXA Nr. 2r
REGULAMENT DE COMPENSAREr
a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridicer
ARTICOLUL 1r
Obiectul regulamentului de compensarer
r
Obiectul regulamentului de compensare il constituie compensarea succesiva a obligatiilor de plata reciproce dintre persoane juridice, pe baza de ordine de compensare.r
r
ARTICOLUL 2r
Termenii utilizatir
r
1. Compensare fara numerar – stingerea obligatiilor de plata reciproce intre doua sau mai multe persoane juridice, pana la concurenta obligatiei celei mai mici, prin ordine de compensare.r
2. Compensare de mica valoare – anularea obligatiilor de plata reciproce sub 100 milioane lei.r
3. Compensare succesiva inchisa – modalitatea de stingere a obligatiilor din operatiuni economice care privesc perioada trecuta si care sting datoriile existente la un moment dat intre parti.r
4. Compensare succesiva deschisa – modalitatea de stingere a obligatiilor din operatiuni economice intre doua sau mai multe persoane juridice pentru datorii certe existente, inregistrate in contabilitate, cu exceptia celor pentru care s-au introdus actiuni la instantele judecatoresti.r
5. Persoane juridice – agentii economici organizati sub forma de societati comerciale, companii/societati nationale, regii autonome, institutii publice, unitati ale administratiei publice centrale si locale si alti contribuabili, persoane juridice.r
6. Persoana juridica initiatoare – persoana juridica care solicita stingerea obligatiilor reciproce prin intermediul unui act de compensare.r
7. Persoana juridica destinatara – persoana juridica care accepta compensarea unei creante prin datoria sa catre initiator. Compensarea poate avea loc la nivelul cel mai mic al datoriilor si creantelor reciproce.r
8. Serviciu de compensare – agentul de intermediere care primeste, analizeaza si negociaza periodic, in prezenta reprezentantilor persoanelor juridice, compensarea obligatiilor reciproce prin emiterea ordinelor de compensare.r
9. Instrument de plata – ordinul de compensare emis de serviciul de compensare in baza procesului-verbal de compensare prin care clientul si furnizorul isi lichideaza datoriile de valoare egala. Documentul este prezentat in anexa nr. 2.1.r
10. Inspector de compensare – persoana care reprezinta persoana juridica ce solicita serviciului de compensare sa ii presteze activitati in vederea compensarii.r
Inspectorul de compensare este desemnat, pentru fiecare sedinta, printr-o imputernicire acordata de persoanele care reprezinta persoana juridica. La fiecare sedinta de compensare documentul de imputernicire se prezinta la serviciul de organizare a sedintei de compensare. Documentul este prezentat in anexa nr. 2.2. Fiecare persoana juridica este responsabila de editarea si gestionarea formularelor respective, acestea avand caracter de regim special.r
11. Agent de compensare – persoana care reprezinta serviciul de compensare in sedintele de compensare, Agentul de compensare conduce sedinta de compensare pentru circuitele pentru care a fost desemnat de conducatorul serviciului de compensare.r
12. Ziua de compensare – ziua lucratoare in care se desfasoara sedinta de compensare.r
r
ARTICOLUL 3r
Serviciul de compensare – organizare si atributiir
r
Serviciul de compensare functioneaza in cadrul Institutului de Management si Informatica din cadrul Ministerului Industriei si Comertului, avand urmatoarele compartimente:r
– compartimentul de analiza si identificare a circuitelor de compensare pe baza informatiilor transmise de persoanele juridice;r
– compartimentul de organizare a sedintelor de compensare, care primeste, inregistreaza, prezinta circuitele de compensare, intocmeste procesele-verbale de sedinta si transmite hotararile pentru emiterea ordinelor de compensare;r
– compartimentul de decontari, care emite ordine de compensare, tine evidenta lor si solutioneaza litigiile.r
ARTICOLUL 4r
Obiectul compensarii succesive a platilor r
intre agentii economici pe baza ordinelor de compensarer
r
Obiectul compensarii succesive il constituie stingerea datoriilor, cu creantele reflectate in contabilitatea persoanelor juridice pe baza ordinelor de compensare.r
r
ARTICOLUL 5r
Circuitele, termenele si intervalele obligatorii r
ale platilor prin compensarer
r
Persoana juridica initiatoare devine persoana juridica destinatara in momentul in care au fost emise si primite ordinele de compensare (instrumentele de plata) in numele persoanelor juridice dintr-un lant de compensare, negociate in cadrul sedintei care se consemneaza in procesul-verbal de compensare, model prezentat in anexa nr. 2.3.r
Data efectuarii stingerii datoriilor si a creantelor este cea a ordinului de compensare si se opereaza in toate documentele initiale (proces-verbal si ordin de compensare).r
r
ARTICOLUL 6r
Sedinta de compensarer
r
Sedinta de compensare se organizeaza in termen de 3 zile de la momentul identificarii circuitului de compensare, de regula in zilele de marti, miercuri si joi.r
Sedinta se organizeaza la sediul Ministerului Industriei si Comertului.r
Sedinta zilnica se incheie prin consemnarea in procesul-verbal (anexa nr. 2.3) a denumirii persoanelor juridice si a sumelor angajate in compensare, care se semneaza de catre reprezentantii acestora si de catre agentul de compensare desemnat de Serviciul de compensare pentru fiecare circuit, iar pe baza anexei se intocmesc ordinele de compensare conform modelului prezentat in anexa nr. 2.1, remise intr-un exemplar fiecarei persoane juridice, consemnandu-se suma compensata cu fiecare persoana juridica.r
In borderoul pentru decontarile facute prin ordinul de compensare de pe versoul formularului prezentat in anexa nr. 2.1 se consemneaza situatia documentelor primare cuprinse in suma compensata pentru fiecare persoana juridica.r
r
ARTICOLUL 7r
Orarul sedintelor de compensarer
r
Orarul sedintelor de compensare se stabileste intre orele 8,30-16,00, cuprinzand patru parti:r
Partea I – prezentarea si inscrierea documentelor de acreditarea inspectorilor de compensare, reprezentanti ai persoanelor juridice conform modelului prezentat in anexa nr. 2.2.r
Partea a II-a – in care Compartimentul de analiza si identificare circuite de compensare prezinta inspectorilor de compensare, reprezentanti ai persoanelor juridice, propunerile circuitelor de compensare inchise, identificate,r
Partea a III-a – in care Compartimentul de organizare a compensarii intocmeste procesul-verbal de sedinta pentru fiecare circuit de compensare inchis, in prezenta si sub semnatura inspectorilor de compensare acreditati si cu stampila acestora, conform modelului prezentat in anexa nr. 2.3.r
Partea a IV-a – in care Compartimentul decontari emite ordine de compensare si inregistreaza procesele-verbale de compensare. Ordinele de compensare poarta semnaturile emitentului si ale inspectorilor de compensare, reprezentanti ai persoanei juridice initiatoare si destinatare. De asemenea, borderoul facturilor in baza carora s-a stabilit valoarea de compensare va fi semnat de cei doi inspectori de compensare.r
r
ARTICOLUL 8r
Evidenta operatiunilor de compensarer
r
In cadrul Serviciului de compensare se deschide Registrul de evidenta a operatiunilor de compensari prezentat in modelul din anexa nr. 2.4 in care se inscriu, in ordine cronologica:r
– data efectuarii compensarii;r
– procesele-verbale de sedinta in care sunt inscrise persoanele juridice intrate in compensare si suma compensata, pe fiecare relatie;r
– evidenta ordinelor de compensare, cu numarul si valoarea lor, eliberate fiecarei persoane juridice.r
r
ARTICOLUL 9r
Organizarea Serviciului de compensarer
r
Structura organizatorica va fi incorporata in Institutul de Management si Informatica in cadrul numarului de personal aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 382/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Industriei si Comertului, cu modificarile ulterioare.r
Serviciul de compensare va functiona experimental pentru o perioada de 4 luni de la intrarea in vigoare a prezentului regulament, fara a percepe comision pentru operatiunile de compensare intermediate.r
Documentele necesare functionarii Serviciului de compensare, in perioada experimentala, vor fi asigurate de catre fiecare persoana juridica participanta, conform intelegerii cu colectivul de conducere al acestuia.r
Toate datele furnizate de persoanele juridice trebuie sa fie corecte, in caz contrar atragand raspunderea civila si penala potrivit legii.r
Toate compensarile intermediate conform prezentului regulament sunt legal efectuate.r
r
ARTICOLUL 10r
Solutionarea litigiilor, corectarea erorilorr
r
Litigiile se solutioneaza in zilele programate pentru desfasurarea sedintelor de compensare de catre inspectorii de compensare care reprezinta unitatile in litigii; se incheie un proces-verbal in care se prevad masurile care trebuie luate de catre parti.r
Erorile vor fi solutionate la cererea persoanei juridice in cauza prin analiza naturii erorii si a efectelor financiare pentru petent. In cazul in care partile nu cad de acord asupra modului de compensare a obligatiilor de plata, compensarea nu opereaza.r
Daca eroarea afecteaza mai multe persoane juridice, Serviciul de compensare va transmite tuturor celor in cauza corectiile ce urmeaza sa fie facute, astfel:r
– pentru documente gresit redactate (cifre gresite), documentul se va prezenta in original, pentru anulare, emitandu-se un alt ordin de compensare corect;r
– pentru inscrierea gresita a denumirii persoanei juridice cu care s-a facut compensarea, ordinul de compensare respectiv va fi anulat, fiind emis un alt ordin de compensare corect.r
Documentele inlocuitoare opereaza de la aceeasi data cu cea a documentelor emise initial;r
– documentele emise pentru corectare se inscriu intr-un registru special de catre agentul de compensare, semnat de Serviciul de compensare, pentru rezolvarea litigiului si de catre cei doi sau mai multi agenti de compensare afectati. Registrul de erori de compensare este prezentat in anexa nr. 2.5.r
r
ARTICOLUL 11r
Regimul ordinelor de compensarer
r
Ordinele de compensare au regim special, sunt numerotate din tipografie, iar evidenta lor este stricta. Ordinele de compensare eronat completate sau necompletate si degradate se distrug de o comisie desemnata special de catre conducatorul Serviciului de compensare pentru aceasta, intocmindu-se un proces-verbal.r
Ordinul de compensare emis de Serviciul de compensare reprezinta document justificativ de inregistrare in contabilitate a stingerii creantelor si a datoriilor care au facut obiectul compensarii. Ordinul de compensare se anexeaza la nota contabila.r
r
ARTICOLUL 12r
Anexele nr. 2.1.-2.5. fac parte integranta din prezentul regulament.r