Conducerea de la Craiova se teme de GM, iar sindicatele sunt confuze in ceea ce priveste viitorul societatii in care activeaza. In curand, pe piata romaneasca de autoturisme se vor gasi mai multe tipuri de autoturisme Daewoo, comercializate sub embleme diferite. Este vorba despre automobilele produse la Craiova, care, cel putin pana in anul 2005, pot fi vandute sub brandul Daewoo, si despre modelele similare (dar imbunatatite) produse in Coreea de Sud sub egida General Motors (GM) si comercializate sub emblema Chevrolet. Potrivit declaratiilor directorului diviziei GM Daewoo Europe, Erhard Spranger, citat de Automotive News Europe, compania GM Daewoo, infiintata anul trecut in Coreea de Sud, va inlocui pe pietele din Europa de Est, de la finele lui 2003, marca auto coreeana amintita cu simbolul Chevrolet. In conditiile in care societatea mixta romano-coreeana Daewoo Automobile Romania, cu sediul in Craiova, nu a fost preluata de compania GM Daewoo Auto & Technology Co. (GM Daewoo) din Coreea, pe piata romaneasca cele doua societati vor deveni concurente.
Atat conducerea societatii de la Craiova, cat si sindicatele se tem de aceasta concurenta, sub emblema de renume Chevrolet, dar inca mai spera ca fabrica din Banie sa fie preluata de catre GM Daewoo. „Ca orice noua intrare pe piata, si intrarea autoturismelor sub marca Chevrolet ne afecteaza. Nu putem sa facem o estimare la aceasta ora privind cota de piata pe care o vom pierde pe viitor. Ramane sa vedem cum vor evolua lucrurile”, a declarat vicepresedintele companiei Daewoo Automobile Romania, Ion Ion. Referitor la zvonurile potrivit carora GM Daewoo ar fi luat deja doi reseleri ai firmei din Craiova si ca vor fi deschise in tara 20 de puncte de vanzare Chevrolet, vicepresedintele Ion Ion a preferat sa exclame: „Ce pot sa va raspund la aceasta intrebare?!”, dar nici nu a confirmat, nici nu a infirmat informatia. Vicepresedintele Sindicatului Rodae, Mircea Baloiu, a declarat ca vestea legata de intrarea pe piata a produselor Daewoo sub binecunoscuta emblema Chevrolet a produs confuzie in randul salariatilor fabricii din Banie. „Singura noastra consolare este aceea ca GM Daewoo va avea produse mai scumpe decat cele similare realizate la Craiova. Avem informatii ca, deocamdata, General Motors va comercializa produsele prin intermediul propriei retele din Romania, si anume prin dealerii Opel, dar nici noi nu mai stim ce sa mai credem”, a spus Baloiu. Anul acesta, Daewoo a atins o cota de piata de 20%, potrivit reprezentantilor companiei, ajungand la o vanzare record de 15.000 de autoturisme, cel mai bine vandut model fiind Matiz. La ora actuala, angajatii firmei din Craiova lucreaza si in week-end, pentru a face fata comenzilor de pe piata interna.
Statul roman incearca sa devina majoritar
In prezent, statul roman detine 49% din actiunile companiei mixte Daewoo Automobile Romania, iar partea din Daewoo Motors Coreea nepreluata de GM detine 51%. Surse din cadrul companiei romano-coreene sustin ca statul roman intentioneaza sa devina majoritar la Craiova, pentru a se implica in soarta unitatii producatoare de autoturisme, astfel ca s-au purtat negocieri la APAPS pentru preluarea catorva procente din actiunile coreenilor.
Dupa vizitele oficialilor romani in Coreea de Sud s-a smuls promisiunea ca, pana la sfarsitul anului, GM Daewoo va lua o hotarare in ceea ce priveste compania din Romania. Potrivit directorului de relatii publice al Daewoo Automobile Romania, Valeriu tones, anul trecut, intre firma din Romania si GM Daewoo din Coreea s-a incheiat un acord care prevede ca societatea din Banie poate sa mai produca si sa exporte sub licenta coreeana pana in anul 2005. Atat coreenii majoritari la Craiova, cat si partea romaneasca a companiei Daewoo Automobile Romania au solicitat guvernantilor care au vizitat fabrica in ultimele luni sa faca lobby pe langa GM Daewoo fie pentru prelungirea licentei de productie, fie pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni.
„Suntem obligati sa lamurim situatia parteneriatului cu actionarul coreean. Avem o promisiune ca, pana in 4 decembrie, acesta va prezenta o evaluare si abia atunci vom putea negocia un statut clar. Va fi vorba fie de continuarea colaborarii cu GM, fie de altcineva. In mod categoric partea americana are un interes in zona, dar urmeaza sa vedem conditiile”, a spus secretarul general al Guvernului, serban Mihailescu. La toate aceste aspecte se adauga concurenta anuntata de cel mai mare producator de autoturisme din lume, General Motors, cu modelele Daewoo transformate in Chevrolet.
Daewoo Motors din Coreea de Sud este principalul furnizor de piese de schimb, de componente si subansamble pentru producatorul de autoturisme Daewoo din Romania. Masinile fabricate la Craiova depind in proportie de 60% de furnizorul coreean, in timp ce in tara se realizeaza motorul, cutia de viteze si asamblarea finala a autoturismului. De asemenea, forta de munca angrenata (direct sau indirect) in procesul de productie nu este de neglijat: 3.650 de persoane. Salariatii s-au revoltat luna trecuta, amenintand cu proteste de strada, din cauza ca nu le-au fost agreate conditiile de majorare a salariilor. In cele din urma, conducerea le-a oferit o prima substantiala si mai multe tichete de masa, iar conflictul de munca deschis la Daewoo a luat sfarsit. La ora actuala, salariul mediu net pe fabrica este de 6.000.000 de lei.