Cele doua fuziuni au multe puncte comune. in primul rind, ambele se realizeaza itre companii avind acelasi actionar majoritar (Gelsor, respectiv Omniasig SA). La Petroas, participatia Gelsor este de 71%, i timp ce la ADAS, grupul lui Sorin Vintu detine 98,2% din actiuni. De cealalta parte, i urma achizitiei din cursul anului trecut a pachetului majoritar al Agras, Omniasig SA detine acum un procentaj de 51% din actiunile asiguratorului agricol, i timp ce la subsidiara Omniasig Asigurari Agricole, compania mama are o cota de participare de 86,89%
Motivele pentru care cei doi actionari majoritari au ajuns la solutia fuziunii sunt de asemenea comune. „E vorba i primul rind de reducerea costurilor, constituirea unei forte comune de vinzari si armonizarea operatiunilor itre companii cu acelasi obiect de activitate”, declara Ovidiu Dan, directorul general al Petroas. Motive considerate valabile si de reprezentantii Omniaisg i cazul asiguratorilor agricoli.
Compania rezultata din fuziunea Agras si Omniasig Asigurari Agricole va purta numele de Agras-Omniasig. De ce aceasta denumire? ” Am pastrat numele Agras pentru ca este unul consacrat pe piata asigurarilor agricole, compania fiind de altfel liderul pietei. in acelasi timp isa, Agras este o companie a grupului Omniasig si acest lucru trebuia evidentiat”, declara Constantin Toma, presedintele Omniasig SA.
De altfel, fuziunea celor doua companii este doar o prima etapa din planurile Omniasig pentru acest an, planuri care vizeaza organizarea tuturor societatilor membre i cadrul unui holding. „Holdingul va cuprinde companiile la care Omniasig este actionar majoritar, respectiv Omniasig SA, Omniaisg Asigurari de viata, Agras-Omniasig si Autosig. Vom avea i plus un serviciu de recuperare si comercializare a masinilor asigurate, dar si activitati ce tin de domeniul financiar, i special leasing)”, spune presedintele Omniasig SA.
Sorin Vintu s-a decis greu
incepind din 2002, Agras-Omniasig se va concentra exclusiv pe activitatea de asigurari agricole, actionarii renuntind pina atunci la portofoliul de asigurari auto (RCA) pe care il detine i prezent Agras.
„in afara culturilor agricole, compania va continua sa asigure masini si utilaje specifice domeniului, precum si alte active apartinind fermelor sau asociatiilor agricole. Vrem sa valorificam potentialul acestei piete, chiar daca pentru moment conditiile nu sunt dintre cele mai favorabile”, declara Constantin Toma.
De cealalta parte, desi zvonul fuziunii dintre Petroas si ADAS circula de multa vreme, cu doua saptamini i urma omul de afaceri Sorin Vintu declara revistei Capital ca nu a luat ica o decizie i acest sens. Lucrurile s-au precipitat, se pare, brusc. „Ce stim deocamdata este faptul ca sediul central al noii companii va fi la Bucuresti, desi acum Petroas este iregistrata la Cluj” spune Emil Achimescu, directorul general al ADAS.
in privinta titulaturii, reprezentantii Petroas si ADAS declara ca nu au fost anuntati ce nume va purta noua companie, acesta urmind a fi ales i urmatoarele AGA. „in opinia mea i acest moment, numele ADAS iseamna mai mult pe piata decit Petroas si cred ca ar trebui pastrat. Nu stiu isa care va fi decizia actionarilor, fuziunea fiind un proces care va dura doua-trei luni”, declara Emil Achimescu.
Petroas a fost ifiintata i 1998, iar ADAS un an mai tirziu. Fara sa faca parte din elita pietei asigurarilor, cele doua companii au avut de la ifiintare rezultate destul de bune, Petroas icasind i 2000 prime de asigurare brute i valoare de 23 miliarde lei, i timp ce ADAS a ajuns la cota 8,55 miliarde lei la acest indicator. in urma fuziunii, capitalurile sociale ale celor doua companii vor fi transferate noului asigurator, astfel ca acesta va porni la drum cu 33,5 miliarde lei, suficient pentru a se icadra i limitele impuse de noua lege a asigurarilor.