Cum pot participa la programe de formare profesionala si ce legi reglementeaza aceasta activitate?

Monica Dumitrescu – Ploiesti




Adultii pot participa la programe de formare profesionala in conditiile legii, fara discriminari pe criterii de varsta, sex, rasa, origine etnica, apartenenta politica sau religioasa, cu conditia sa aiba varsta la care pot stabili raporturi de munca.

Formarea profesionala a adultilor este reglementata de Ordonanta nr. 129/2000 republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 711 din 30/09/2002 si Normele metodologice de aplicare. Conform acestei ordonante, toti angajatorii (societati comerciale, unitati de stat, de drept public sau privat) au obligatia de a lua toate masurile pentru ca salariatii lor sa aiba acces la programele de formare profesionala.


Persoanele care se afla in cautarea unui loc de munca pot de asemenea participa la astfel de programe organizate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, si de catre alti furnizori autorizati. Aceste programe pot viza actualizarea sau perfectionarea pregatirii profesionale din pregatirea de baza, precum si schimbarea calificarii, determinata de noile conditii economice si de necesitatile de pe piata muncii, sau specializarea intr-o anumita activitate restransa care face parte dintr-o arie mai larga a unei ocupatii.


Formarea profesionala a adultilor cuprinde formarea profesionala initiala si formarea profesionala continua organizate prin alte forme decat cele specifice sistemului national de invatamant. Formarea initiala asigura pregatirea necesara pentru dobandirea competentelor profesionale minime necesare pentru obtinerea unui loc de munca. Formarea profesionala continua este ulterioara formarii initiale si asigura adultilor fie dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite, fie dobandirea de noi competente.


Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca.
Formarea profesionala a adultilor se organizeaza in mod distinct pe niveluri de pregatire, profesii, ocupatii, meserii si specialitati, tinandu-se seama de nevoile angajatorilor, de competentele de baza ale adultilor, de cerintele posturilor pe care acestia le ocupa si de posibilitatile lor de promovare sau de incadrare in munca, precum si de cerintele de pe piata muncii si aspiratiile adultilor. In cadrul formarii profesionale a adultilor functioneaza sistemul de credite transferabile. Pe baza cumularii acestora se poate atesta dobandirea de competente profesionale noi.

Formele de realizare a formarii profesionale a adultilor sunt:

a) cursuri organizate de furnizorii de formare profesionala;


b) cursuri organizate de angajatori in cadrul unitatilor proprii;


c) stagii de practica si specializare in unitati din tara sau din strainatate;


d) alte forme de pregatire profesionala prevazute de lege.




In functie de tipul programului si de formele de realizare a formarii profesionale,
furnizorul de formare profesionala autorizat poate elibera urmatoarele tipuri de certificate:


a) pentru cursuri de calificare sau recalificare si pentru ucenicie la locul de munca, certificat de calificare profesionala;


b) pentru cursuri si stagii de initiere, precum si pentru cursuri si stagii de perfectionare sau de specializare, certificat de absolvire.




Certificatele de calificare profesionala si de absolvire sunt tiparite de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, poarta antetele Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si al Ministerului Educatiei si Cercetarii si au regimul actelor de studii. Certificatele de calificare profesionala sau de absolvire cu recunoastere nationala sunt imprimate-tip, tiparite pe hartie speciala, avand elemente de securizare, conform modelelor din anexe.


Certificatele se elibereaza insotite de o anexa denumita “Supliment descriptiv al certificatului”, in care se precizeaza competentele profesionale dobandite, conform modelului prevazut in anexa din norme.
Cheltuielile pentru tiparirea certificatelor de calificare profesionala si de absolvire, precum si a anexelor acestora sunt suportate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.

Formarea si evaluarea rezultatelor formarii profesionale a adultilor se finanteaza din urmatoarele surse:

a) fonduri proprii ale angajatorilor;


b) bugetul asigurarilor pentru somaj;


c) sponsorizari, donatii, surse externe atrase;


d) taxe de la persoanele participante la programele de formare profesionala.




Societatile comerciale, companiile si societatile nationale, unitatile cooperatiste, regiile autonome si alte institutii care efectueaza cheltuieli pentru formarea profesionala a salariatilor le pot deduce, dupa caz, din impozitul pe profit sau din impozitul pe venit.
Pe perioada in care participa la programe de formare profesionala finantate de angajatori salariatii primesc drepturile salariale stabilite potrivit contractului individual de munca pentru program normal de lucru. Angajatorii suporta cheltuielile de deplasare pentru participarea la programele de formare profesionala, daca aceste programe se desfasoara in alta localitate decat cea in care salariatul isi are locul de munca.


Intre furnizorii de formare profesionala a adultilor si participantii la aceste programe trebuie incheiat un contract de formare profesionala, conform anexei din normele de aplicare.
Furnizorii autorizati sunt scutiti de plata TVA pentru operatiunile de formare profesionala.




Lucrez ca agent comercial la un SRL ce ma obliga sa inchei un contract de agent comercial. Este legal acest lucru? Daca da, cam ce ar trebui sa contina un astfel de contract?

Sorin Popa – Bucuresti





Legea nr.509/2002 a introdus reglementari speciale privind agentii comerciali permanenti. Astfel, agentul comercial este o persoana fizica sau juridica care este imputernicita sa negocieze si sa incheie afaceri pentru o alta persoana fizica sau juridica (comitentul), in numele si pe seama acesteia. Daca afacerea este incheiata in numele agentului, dar pe seama comitentului, contractul este de comision. Agentul este un intermediar independent, care din punct de vedere juridic are calitatea de mandatar. Insa, spre deosebire de sensul clasic, agentul comercial isi desfasoara activitatea in mod statornic. Daca este vorba despre o simpla activitate ocazionala, ne aflam in prezenta unui contract de mandat comercial.



Deoarece operatiunea se desfasoara in numele comitentului (mandantului), partea care a incheiat contractul respectiv nu se va putea indrepta impotriva agentului, ci va avea actiune direct impotriva comitentului, pentru ca din punct de vedere juridic agentul nu este parte la contract.



Agentul comercial isi va putea substitui o alta persoana in calitate de subagent pentru executarea operatiunilor ce i-au fost incredintate, dar numai cu acordul comitentului. Subagentii trebuie sa fie persoane cunoscute ca fiind solvabile. Daca substituirea are loc fara consimtamantul comitentului sau daca subagentul (desi numit cu acordul mandantului) este o persoana insolvabila, mandatarul va raspunde pentru activitatea acestuia. In toate cazurile, comitentul va avea o actiune directa impotriva subagentului pentru eventualele prejudicii create, chiar daca intre acestia nu exista o relatie contractuala directa.



Conform articolului 3, prin efectul legii, fara sa fie necesara o clauza in acest sens, agentul nu poate desfasura fara consimtamantul comitentului aceleasi categorii de afaceri in nume propriu, ca cele pentru care a primit imputernicire. In cazul incalcarii acestei obligatii, agentul raspunde pentru prejudiciile create comitentului, atat pentru paguba efectiv suferita, cat si pentru beneficiul nerealizat.



Articolul 4 stabileste inca o forma a clauzei de neconcurenta, si anume aceea care interzice agentului sa aiba aceasta calitate pentru concurentii comitentului. De aceasta data insa, clauza trebuie sa imbrace forma scrisa sub sanctiunea nulitatii absolute. Restrangerea activitatii prin clauza de neconcurenta nu se poate intinde pe o perioada mai mare de doi ani de la data incetarii contractului de agentie. Clauza se refera numai la bunurile si serviciile in legatura cu care agentul este imputernicit sa negocieze si sa incheie operatiuni.

Exista trei forme de remunerare a agentului: suma fixa, comision, o parte suma fixa si o parte comision. Agentul va primi comisionul numai daca operatiunea negociata se incheie. Renumeratia agentului este independenta de executarea de catre tert a obligatiilor asumate prin contract. Activitatea remunerata a agentului poate consta si in simpla negociere a afacerii, fara ca aceasta sa fie si incheiata.



Contractul de agentie se poate incheia pe o perioada determinata sau nedeterminata. Daca a fost incheiat pe o perioada nedeterminata, conform articolului 20, contractul poate fi denuntat unilateral de oricare din parti, preavizul fiind obligatoriu. Termenul de preaviz trebuie sa aiba o durata de minimum o luna pentru primul an de contract.



Daca durata contractului este mai mare de un an, termenul minim de preaviz se mareste cu cate o luna pentru fiecare an suplimentar inceput, fara ca acest termen sa poata fi mai mare de sase luni. Daca partile nu stabilesc altfel, sfarsitul termenului de preaviz trebuie sa coincida cu sfarsitul unei luni calendaristice. Aceste prevederi se aplica corespunzator si contractului de agentie pe perioada determinata.



La incetarea contractului de agent comercial (adica de agentie), agentul este indreptatit sa primeasca de la comitent o indemnizatie, daca: a) a procurat noi clienti sau a sporit semnificativ volumul operatiunilor, iar comitentul obtine inca foloase substantiale de pe urma acestora si daca b) plata acestei indemnizatii este echitabila, avand in vedere circumstantele concrete, in special comisioanele pe care agentul ar fi trebuit sa le primeasca in urma operatiunilor incheiate, precum si posibila restaangere a activitatii profesionale a agentului datorita existentei in contractul de agentie a unei clauze de neconcurenta.



Valoarea indemnizatiei nu poate depasi o suma echivalenta cuantumului unei remuneratii anuale. Agentul nu are dreptul la indemnizatii, in cazul in care: a) a fost reziliat contractul pe motivul incalcarii obligatiilor din culpa grava, b)agentul denunta unilateral contractul, cu exceptia situatiei in care motivul denuntarii este varsta, infirmitatea sau boala agentului, care impiedica in mod justificat continuarea activitatii acestuia, sau alte motive justificate, imputabile comitentului, c) in cazul novatiei contractului de agentie prin inlocuirea agentului cu o terta persoana.



Dispozitiile Legii nr. 509/2002 nu se aplica persoanelor care: actioneaza ca intermediar in cadrul burselor de valori si al pietelor de capitaluri, au calitatea de agent sau broker de asigurari si reasigurari, presteaza ca agent un serviciu neremunerat.