Guvernul belgian, care detine 50,5% din actiunile companiei, a spus ca falimentul reprezinta cea mai viabila optiune existenta. Practic, colapsul companiei nationale belgiene se traduce prin caderea primului steag aerian din tarile din Uniunea Europeana. Conducerea companiei a spus ca a fost obligata sa faca acest anunt dupa ce negocierile cu Virgin Express, singurul potential investitor, nu au ajuns la nici un rezultat.
Richard Branson, presedintele Virgin Express, s-a declarat nemultumit de faptul ca in cei 79 de ani de existenta, Sabena a reusit sa faca profit doar de doua ori.
In aceste conditii, conducerea companiei a recunoscut ca pentru cei peste 12.000 de angajati viitorul inseamna ajutor de somaj. Sau cel mult, pachete financiare de compensatie.
Grabirea colapsului Sabena a fost data si de faptul ca Swissair, cel de-al doilea actionar al companiei, traverseaza momente la fel de sumbre. Swissair a anuntat recent ca nu mai dispune de resurse financiare pentru sprijinirea Sabena si ca, prin urmare, operatorul belgian trebuie sa se descurce de unul singur.
Practic, singura sansa de mentinere pe piata a operatorului national belgian ar fi, in momentul de fata, transferul anumitor active catre Delta Air Transport, una dintre subsidiarele Sabena. In urma acestei reasezari, Belgia ar urma sa mai detina doar o companie aeriana locala, bazata strict pe zboruri in interiorul UE.
Cuvantul la moda: consolidare
Odata cu falimentul Sabena, restructurarea industriei aeronautice europene capata o noua forma. Socul reducerii drastice a numarului de pasageri, care a insemnat totodata pierderi importante pentru companii, s-a dovedit unul de lunga durata. Cum multi dintre operatorii aerieni nu pot suporta aceste pierderi pe termen indelungat efectul final va fi dat de colapsuri inevitabile.
In momentul de fata, in afara Sabena si Swissair despre care se spune in mod clar ca in scurt timp vor disparea din aceasta industrie, si marile companii nationale cum ar fi British Airways, Lufthansa sau KLM vor trebui sa aplice programe ample de restructurare. In aceste conditii, jucatorii au inceput sa vorbeasca tot mai des despre momentul favorabil al micilor operatori.
Consolidarea va dura insa ceva timp. Aviatia ramane atasata unei puternice mandrii nationale. Tarile mai mici, cum este si Romania, vor continua sa ramana atasate de ideea potrivit careia a detine o companie nationala de aviatie e ca si cum iti pastrezi capul sus.
Mai intai in Elvetia si de curand in Belgia, mesajele emotionale au fost transmise marilor companii care au fost rugate sa contribuie la salvarea companiilor nationale. Mai mult de jumatate din companiile elvetiene, ale caror actiuni sunt cotate la bursa elevetiana, au raspuns pozitiv acestui apel si au ajutat Swissair cu 620 milioane de lire sterline.
Dar analistii din aceasta industrie sunt de parere ca in doar cativa ani doar British Airways, Lufthansa si Air France isi vor pastra titulatura de operatori globali. Urmatorii clienti pe lista falimentelor sunt Olympic din Grecia si Aer Lingus din Irlanda. Despre KLM, operatorul olandez, analistii spun ca va deveni cel mai important transportator regional din Europa.