Acciza suportata de consumatorul final la zece litri de motorina este de 2,59 euro. Saptamana trecuta, valoarea minima a euro fata de moneda nationala nu s-a simtit la pompele de carburanti ale comerciantilor. si asta in conditiile in care, in mod normal, ar fi trebuit sa scada cu cel putin 300 de lei (3 bani RON). La benzina situatia a fost aceeasi: la o acciza de 3,27 lei platiti la zece litri de benzina, profitul indirect al comerciantilor a fost de 500 lei (3 bani RON). Dar cum Guvernul nu controleaza acest mecanism, nu s-a sesizat nimeni pe aceasta tema. Discutiile pot continua pe aceeasi tema atunci cand observam ca aprecierea leului a ajutat rafinariile sa plateasca mai putini dolari pentru un baril de titei, in ciuda cresterilor spectaculoase de pe piata petroliera.
Din nefericire, discutiile privind majorarile imorale ale preturilor la carburanti au lasat rece un guvern interesat mai degraba sa castige mai multi bani din accize si impozit pe profit, decat sa protejeze interesele consumatorilor prinsi in chingile cartelului petrolului.

In conditiile in care ritmul de crestere al consumului de produse petroliere a fost in ultimul an de doua ori mai ridicat decat cel al produsului intern brut, interesul statului a fost sa inchida ochii. Altfel nu se explica de ce nici un reprezentant al Guvernului nu face declaratii pe marginea acestui subiect. si asta, pentru ca Romania este singurul stat petrolier (al doilea din Europa ca putere dupa Norvegia, exceptand Rusia) care nu a reglementat nivelul maxim admis al extractiei zilnice de titei in acord cu cotatiile mondiale si nici nu a definit parghii de stopare a cresterilor interne ale pretului litrului de benzina si motorina. Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol, a declarat ca nivelul accizelor la produsele petroliere in Romania este peste media inregistrata la nivel european. “Motivul ar fi ca este nevoie de mai multi bani la buget. Sunt insa solutii care ar putea impaca ambele parti. Daca s-ar egala nivelul accizelor la motorina cu cel la benzina si daca s-ar introduce accizarea la pompa, bugetul ar castiga in jur de 12.000-14.000 miliarde RON pe an”, a mentionat Patriciu. De ce face Patriciu aceste declaratii? E simplu: acum, Rompetrol, de exemplu, este obligata sa achite accizele in momentul in care cumpara benzina de la Petromidia, adica e vorba de o plata in avans. Plata pe care nu o iubeste nimeni, dar tinand cont de precedentul RAFO, statul nu vrea sa o accepte la 30 de zile. Firmele mai vor si accize egale la benzina si motorina, pentru ca, acum, pe fondul unei supraproductii de benzina la nivel global, s-a ajuns la un deficit de 200 milioane tone de motorina. Nimeni nu a prognozat, in urma cu doi ani, vanzarile record de masini pe motorina. Apreciata drept varianta mai ieftina, motorina va deveni insa o capcana pentru consumatori, pentru ca in scurt timp va fi vanduta la acelasi pret cu benzina.

“Consumul ar putea sa creasca si mai mult daca producatorii de produse petroliere ar fi stimulati
intr-un fel sau altul. A fost un pas inainte liberalizarea preturilor, dar nu este de ajuns. Industria de profil are nevoie de investitii importante”, a aratat Patriciu.

Acesta a explicat ca investitiile necesare la nivelul rafinariilor se ridica la 800 de milioane de euro – un miliard de euro, in urmatorii patru ani, in timp ce, in zece ani, investitiile la nivelul industriei ar trebui sa ajunga la trei-patru miliarde de euro. Surse guvernamentale sustin insa ca Patriciu ar fi cerut o derogare de patru ani a momentului in care trebuie sa indeplineasca aceste standarde.
Constantin Tampiza, presedintele Lukoil Romania, sustine ca pentru a se conforma cerintelor actuale ale UE, “o rafinarie romaneasca ar trebui sa aiba o marja a costului de productie de 150 dolari tona. Noi acum vindem cu 120-130 tona de produse petroliere finite, asa ca nu ne permitem sa investim din surse proprii”. Asadar, singura solutie care mascheaza costurile mari de productie ar fi, atat pentru Lukoil, cat si pentru Petrom si Rompetrol, majorarea marjei de vanzare a carburantilor la poarta rafinariei, care acum este, in medie, intre 5 si 7% pe litrul de benzina si motorina. Cu 76 milioane de euro profit pe prima jumatate a anului, Petromidia este scoasa in fata drept poveste de succes. Lucrul care se omite este acela ca vorbim de o dublare a castigului pe seama romanului.

Evolutia profitului la pompa

• evolutia pretului titeiului URAL (RCMB) la cotatiile Platt’s este exprimata in euro/tona;


• evolutia pretului produsului Benzina Premium Fara Plumb livrata de RAFO (foarte apropiata de evolutia preturilor PETROM), in euro/tona, s-a calculat la o densitate de 750 kg/1.000 litri;


• evolutia preturilor “la pompa” a fost preluata de la reteaua PETROM;


• conversia preturilor in euro/tona s-a facut prin conversia lei/euro, la media lunara a cursului.


Comentariu

Patricienii Cabinetului Tariceanu

Dragos Nedelcu




Complicata discutie pe tema pretului la carburanti lasa rece un proprietar de masina. Romanul care compara salariul minim pe economie cu costul unui plin de benzina are tot dreptul sa se intrebe de ce mama dracului am mai privatizat Petrom daca bumerangul este in maini austriece. Acuzand smecheriile din energie, Traian Basescu a atins doar o mica parte a furtului national din utilitatile publice. Ori n-a vrut, ori n-a putut, dar Basescu are obligatia, cel putin morala, sa ne povesteasca despre privatizarile periculoase ale utilitatilor publice. Investitori precum OMV, Enel sau E-ON, si-au negociat, modificat si parafat contractele sub spectrul fricii: daca nu acceptati, nu semnam.
Asa am ajuns acum sa cautam cu lupa beneficiile capitalismului feroce. Am obosit sa vorbesc despre faptul ca am dat pe maini austriece zacaminte petrolifere de cel putin doua miliarde de dolari, fara a avea cel mai mic beneficiu. Cum se face ca statul norvegian controleaza si acum extractia de titei, iar Romania abia daca mai incaseaza redevente ridicole? OMV pur si simplu trambiteaza in toata Europa ca preluand Petrom si-a triplat rezervele de titei. Sa nu mai vorbim de profitul de anul acesta.

Plecand de la ideea ca o mana spala pe alta, nu putem decat sa adresam urmatoarele intrebari: ii va controla cineva, vreodata, pe mai marii industriei petroliere romanesti? Acel prieten din umbra al premierului isi negociaza de unul singur integrarea rafinariei de la Navodari in Uniunea Europeana? Care sunt beneficiile vanzarii Petrom? Ajung acum la Dinu Patriciu, onestul om de afaceri de la Rompetrol. Dupa ce s-a vazut cu sacii PSD-isti in caruta, adica a fost ajutat sa plateasca in zeci de ani datorii de sute de milioane de dolari, Patriciu face tot posibilul sa duca pretul carburantilor pe culmi cat mai inalte. Cu ajutor de la pupa guvernamentala, Patriciu isi face de cap cu declaratii alarmiste. El, care nici macar nu cumpara titeiul de 66 de dolari barilul, isi permite sa anunte pericolul scumpirii cu patru procente a benzinei. OMV, in schimb, nu vrea sa-si puna cenusa in cap, asa ca tace din gura. Traseul carburantilor pana la pompa se loveste intr-adevar de accizele guvernului, dar pretul pervers vine din birouri private. E unul din cazurile acelea cand toata lumea castiga. Mai putin cumparatorul de benzina, care va urmari din nou la televizor cum cresc patricienii pretul.