Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM ) l-a sancţionat pe fostul director general al Bursei de Valori Bucureşti, Valentin Ionescu, cu o amendă de 5.000 de lei, în urma unei analize efectuate cu privire la tranzacţiile cu produse structurate emise de Erste Bank, pentru care BCR era furnizor de lichiditate, potrivit unei ordonanţe publicată pe site-ul CNVM.

De asemenea, autoritatea de supraveghere a pieţei de capital l-a sancţionat cu o amendă de 5.000 de lei şi pe şeful departamentului tranzacţionare şi vânzări instrumente financiare în cadrul BCR, Valerian Ionescu, tot în legătură cu tranzacţiile cu produse structurate emise de Erste Bank.

Mai exact, fostul director al BVB a fost sancţionat pentru că BCR, în calitate de furnizor de lichiditate (market maker) pentru produsele emise de Erste Bank, a încălcat, în perioada iunie 2011 – ianuarie 2012, parametrii aplicabili furnizorilor de lichiditate în 136 de cazuri, conform analizei efectuate de BVB la solicitarea CNVM.

‘Pentru încălcările menţionate este responsabil domnul Valentin Ionescu (…) care deşi putea şi trebuia să prevină faptele menţionate, nu a făcut-o’, precizează CNVM.

Cum motivează Ionescu

Fostul CEO al Bursei spune că responsabilitatea tranzacţionării produselor structurate cade în sarcina celui care le-a creat, a furnizorilor de lichiditate şi a brokerilor care intermediază aceste tranzacţii.

“Pentru a vedea care erau responsabilităţile mele ca director general şi ale Bursei, nu trebuie decât să ne uităm la Codul Bursei. În art. 222 putem vedea clar cum toate speţele pentru care am fost amendat nu cad în responsabilitatea Bursei, deci implicit a conducerii”, a declarat Ionescu.

Să vedem ce spune Codul Bursei:

“Art. 2226 B.V.B. nu este raspunzatoare pentru nicio dauna sau pierdere care poate surveni in activitatea unui Participant sau a unui tert ca urmare a urmatoarelor situatii, fara ca enumerarea sa fie limitativa:

a) tranzactionarea produselor structurate;

b) publicarea de catre B.V.B., Emitent sau Furnizorul de lichiditate a informatiilor specifice produselor structurate;

c) retragerea sau suspendarea de la tranzactionare a unei emisiuni individuale de produse structurate;

d) nerespectarea de catre Emitent sau Participanti a obligatiilor stabilite conform prezentului Cod;

e) inregistrarii unor disfunctionalitati tehnice care impiedica un Furnizor de lichiditate sau un Emitent sa isi indeplineasca obligatiile asumate”.

Aşadar, nimic mai clar.

“Produsele structurate sunt create de altcineva, în cazul de faţă de Erste, şi nu de BVB. Cei care le creează îşi asumă responsabilitatea pentru tranzacţionarea acestora. Responsabilitatea cade în sarcina furnizorilor de lichiditate şi de cotaţii, precum şi în cea a brokerilor care intermediază aceste tranzacţii pentru clienţi. Bursa doar avizează aceste produse şi pune acestora platforma la dispoziţie. BVB  responsabilă doar la nivelul informaţiilor pe care le primeşte şi pe care trebuie să le facă cunoscute investitorilor”, explică Valentin Ionescu.

Pierderile unui client al Confident Invest, motivul pentru ancheta CNVM

Conform unor surse din piaţa brokerilor, toată ancheta CNVM a plecat de la o pierdere suferită de un client al casei de brokeraj Confident Invest, condusă de Nicolae Gherguş, Mai exact este vorba de compania Muntenia Imobiliare Development, care a cerut la Tribunalul București daune de 139.000 euro, pentru pierderile suferite din cauza lipsei cotaţiilor la tranzacţionarea unor produse structurate (emise de Erste) prin casa de brokeraj Confident Invest.

Totodată, reprezentantul BCR, Valerian Ionescu, a fost sancţionat pentru că BCR nu a informat în timp util investitorii cu privire la disfuncţionalităţile de ordin tehnic înregistrate şi nu a transmis investitorilor informaţiile relevante necesare în efectuarea tranzacţiilor – nu a notificat BVB cu promptitudine disfuncţionalităţile tehnice întâmpinate, nu a notificat BVB imediat remedierea situaţiei, nu a actualizat cotaţiile ferme în maximum cinci minute de la retragerea acestora.

 „Cei care tranzacţionează  aceste produse structurate în numele clienţilor trebuie să sune imediat providerul de lichiditate pentru orice problemă semnalată de el sau de client. În cazul în care un broker semnalează probleme tehnice la furnizarea cotaţiilor, trebuie să sune furnizorul de lichiditate, care, dacă nu poate rezolva problema, este obligat să îi dea o cotaţie printr-un ordin introdus manual şi să îi închidă poziţia”, explică fostul director al BVB.

„Noi ca Bursă ne-am îndeplinit obligaţiile conform contractului din Bursă şi furnizorul de lichiditate (BCR n.r.). Dacă BCR ar fi fost informată de vreun broker de anumite disfuncţionalităţi, ei trebuia să ia măsuri şi să ne informeze pe noi. La rândul lor, dacă brokerii ar fi fost sunaţi de vreun client de probleme la nivelul cotaţiilor, atunci ei trebuia să sune la furnizorul de lichiditate”, spune Ionescu.

„Mă gândesc dacă voi contesta amenda CNVM”

„Nu am primit în viaţa mea un avertisment de la CNVM. Legat de această amendă de la CNVM, mă gândesc dacă o voi contesta. Am la dispoziţie 30 de zile. Trebuie să vorbesc şi cu un avocat”, a conchis Ionescu.

Reprezentanţii BCR au declarat că pe moment nu doresc să aibă o poziţie, dar la începutul săptămânii viitoare, după ce fac o analiză completă a situaţiei, vor ieşi cu un comunicat.