City Insurance și  Euroins, adică firmele care împreună adună peste 60% din totalul polițelor RCA vândute în România, nu practică întotdeauna cele mai mici prețuri pentru acest produs. 

Există foarte multe segmente de clienți unde ele sunt fie concurate la virgulă, fie depășite din perspectiva competitivității tarifelor. 

Sunt chiar segmente unde, în mod suprinzător, cele mai mici prețuri, la mare distanță de competitori, le-au practicat firmele care au făcut un obicei din a spune că evită să vândă pentru că prețurile sunt prea jos. Microbuzele și autocarele sunt doar două exemple în acest sens. 

Este concluzia aparent suprinzătoare trasă de specialiștii ASF în urma unei analize a prețurilor de vânzare practicate în România, în primele cinci luni ale acestui an. 

De menționat că tarifele analizate nu au legătură cu cele afișate de calculatoarele brokerilor ci sunt prețurile  la care s-au vândut efectiv asigurări. Astfel de studii, care se bazează pe analiza a milioane de contracte de asigurare,  nu sunt disponibile decât rarerori publicului larg și sunt destinate exclusiv celor din ASF. 

Mai mult decât atât, analiza este făcută pe portofoliile propriii ale fiecărui asigurător deci include și bonusurile acordate șoferilor fără accidente (în baza sistemului bonus/malus), clienților vechi sau celor care mai cumpără și un alt produs de la respectiva firmă de asigurare. 

În plus, studiul nu ia în calcul ponderea fiecărei societăți în totalul vânzărilor de RCA, aici fiind de remarcat că City Insurance și Euroins, cu câte 30% și, respectiv, Asirom cu circa 18% din piață, au ponderi cu mult peste celelalte societăți de asigurare. 

 Cu cât au vândut companiile RCA, în funcție de vârstă și de mașină

Capital vă prezintă tarifele  de vânzare pentru câteva dintre cele mai largi categorii de clienți, persoane fizice și persoane juridice, așa cum au evoluat ele în perioada ianuarie 2018-mai 2018. 

 

Reamintim că vârsta șoferului și capacitatea cilindrică a mașinii sunt principalele două criterii care se iau în calcul la stabilirea tarifului RCA. Cu cât vârsta este mai mică, cu atât tariful este mai mare, iar cu cât motorul este mai mare, cu atât tariful este unul mai ridicat. Prețului standard calculat se aplică, în funcție de caz, o reducere pentru cei care nu au avut accidente sau o penalizare pentru cei cu daune. 

În cazul unui șofer cu vârsta de 35 de ani care conduce un automobil cu capacitate între  1,4 și 1,6 litri, cel mai ieftin preț l-a practicat Asirom, urmat de Euroins și Omniasig, toate cu prețuri între 320 și 330 de lei. Pe locul patru vine City Insurance, cel mai mare vânzător de RCA, firma care este cotată pe calculatoare cu cel mai mic preț.

De altfel, pe acest segment, cotațiile sunt extrem de apropiate.  Pe calculatoare, prețurile afișate urcă și la 450 de lei. 

Un șofer de 50 de ani care conduce un automobil cu o capacitate între 1,6 și 1,8 litri a găsit cea mai bună variantă de asigurare la Euroins , urmat de City Insurance, Omniasig, Grawe și Asirom, care vând în jurul a  400 de lei. Și aici tarifele sunt destul de apropiate între concurenți. 

În fine, pentru un tânăr de sub 30 de ani cu un automobil dotat cu motor de 2 litri, considerată cea mai riscantă categorie de asigurați, Euroins a vândut la sub 700 de lei, cu mult sub restul jucătorilor, ca și Grawe, în timp ce Asirom, Omniasig și Uniqa s-au învârtit în jurul a 800 de lei. Mult mai sus față de medie au vândut doar Allianz Țiriac și City Insurance. 

Surpriză mare:  firmele care fugeau de camioane, microbuze și autocare  au vândut cel mai ieftin

Marea  surpriză vine la topul prețurilor pentru persoane juridice, acolo unde cele mai mici tarife pe perioada de cinci luni analizată le-a practicat Allianz Țiriac, urmată de Asirom. Vin apoi Euroins, City Insurance și Omniasig, la distanțe foarte mici, după cum au arătat sursele Capital.

 

În mod suprinzător, la camioane de peste 16 tone cel mai mic preț l-a oferit Allianz Țiriac, cu sub 4.600 de lei, urmată de Omniasig, cu sub 5000 de lei. Reprezentanții ambelor firme au declarat, în repetate rânduri, că nu sunt interesați de zona transportatorilor decât dacă tarifele în piață vor fi mai mari. 

Este de menționat că portofoliul Allianz Țiriac pe zona camioanelor este unul extrem de restrâns și se reeduce mai ales la clienți vechi, cu care a încheiat contracte și pentru alte tipuri de asigurări, acesta fiind și motivul pentru care apare cu o valoare așa de mică. Urmează Uniqa, o altă firmă care a spus că nu dorește să ia camioane în asigurare,  la puțin peste 5000 de lei.

City Insurance vine abia a patra la circa 5.800 de lei. 

Pentru autocare, cel mai competitiv preț l-a avut Omniasig, cu un tarif foarte apropiat de City Insurance și Euroins și cu mult sub media celorlalte companii, în timp ce pentru vehicule de transport cu sub 40 de locuri( altă categorie considerată extrem de riscantă) cel mai bun preț l-a avut Uniqa, urmat de Generali și Euroins, la mare distanță de ceilalți.