Calatorului ii sta bine cu drumul, iar soferului cu masina. Dar ii sta si mai bine cu un autoturism plin de echipamente audio care sa-i rasfete auzul, sa fie usor de manevrat si sa satisfaca simtul estetic. Firmele producatoare de aparatura electronica se straduiesc sa ofere produse cu tehnologii din ce in ce mai sofisticate, performante sau cu un design cat mai atragator. Si toate astea la preturi cat mai convenabile, pentru a putea fi achizitionate de cat mai multi clienti.
Calitate audio inseamna claritate in primul rand si nu doar putere mare in boxe. Nu de putine ori aceasta ordine se da peste cap, si astfel soselele sunt pline de masini care scot zgomote puternice din boxe si cam atat. Astfel de aparate audio nu numai ca nu sunt performante, dar sunt si suparatoare pentru auz.
Cu cat este mai perfomant un sistem audio, cu atat fiabilitatea este mai mare, muzica mai clara si costul mai ridicat. Exista si o serie de accesorii audio care satisfac in mare masura nevoile cumparatorului fara sa-i goleasca toate buzunarele. Aceste „compromisuri” sunt cele mai cautate din punctul de vedere al raportului pret – calitate, avand singurul dezavantaj ca nu sunt dotate cu (toate) tehnologiile de ultima ora ale firmei respective. De exemplu, radio CD-ul CDX-L350 de la Sony este performant (si mai ieftin) chiar daca nu este echipat cu sistemul ABP (panou negru activ) sau nu are control DAB (transmisie audio digitala).
Fara limite cu tehnologiile moderne
Un sistem audio complet cuprinde: un radiocasetofon, radioCD sau radioMD, un sistem de boxe care sa includa difuzoare fata – spate si un subwoofer, o magazie de CD-uri (pentru radioCD) si un amplificator. Costul total al unui astfel de sistem variaza, in functie de performantele tehnice, intre 24.000.000 lei si 36.400.000 lei. In functie de firma producatoare, mai pot aparea si alte echipamente suplimentare. De exemplu, JVC ofera o retea de separare electronica prevazuta cu terminale de intrare pentru trei cai si de iesire pentru sase cai si care asigura o mai buna calitate a semnalului original si un control precis al boxelor. Majoritatea firmelor producatoare de echipamente electronice asigura intreg sistemul audio pentru autoturisme, iar atunci cand va hotarati sa cumparati un astfel de sistem este bine ca toate aparatele sa poarte aceeasi marca. Asadar, daca ati cumpara un radioCD Sony, un amplificator Panasonic, difuzoare Blaupunkt, subwoofer JVC, o magazie de CD-uri Clarion etc. ati avea parte de un sunet placut (avand in vedere ca toate sunt produse de firme de prestigiu), dar nu si de o auditie perfect echilibrata.
Noile echipamente audio pentru autoturisme se remarca printr-o serie de caracteristici deosebite, de la un producator la altul. Sony ofera sistemul ABP care faciliteaza manevrabilitatea printr-un afisaj lizibil al panoului frontal si ofera o nota de eleganta deosebita. JVC si-a dotat radioCD-urile (ElCameleon) cu sistemul VR (recunoastere vocala) care permite accesarea a 13 functii ale panoului de control, printr-o simpla comanda vocala.
Tendinta tehnologica actuala este aceea de a promova exclusiv mediile noi de stocare a informatiei audio: CD (Compact Disc), MD (Mini Disc), DVD (Digital Video Disc). Dar radiocasetofoanele sunt in continuare cele mai vandute aparate audio pentru masina (cel putin la noi in tara), fiind dificila renuntarea la clasicele casete audio in favoarea CD-urilor sau, mai mult, a MD-urilor. Insa, cine doreste calitate audio la cel mai inalt nivel nu o poate obtine decat prin noile tehnologii ale sistemelor audio propuse de marii producatori de aparatura electronica.