Are acum și ANRE asistentul său virtual, la fel ca și Guvernul. Asistentul virtual Eva îi va ajuta pe consumatori în procesul de schimbare online a furnizorului de energie electrică sau gaze.

Platforma online de schimbare a furnizorului de energie electrică și de gaze naturale la nivel național (POSF) este o platformă informatică unică la nivel național dedicată clienților finali de energie electrică și gaze naturale, care automatizează procesul de schimbare a furnizorului, prin simplificarea fluxurilor de informații și documente.

„Pentru a se familiariza cu funcţionalităţile platformei, am pus la dispoziția consumatorilor, începand cu data de 16.03.2023, asistentul virtual, denumit Eva, care poate răspunde întrebărilor utilizatorilor privind detalii legate de procesul de schimbare a furnizorului, de contractare, de POSF, precum şi informaţii legate de reglementări specifice schimbării furnizorului.

Acest sistem inteligent permite asistentului virtual Eva să învețe permanent prin prisma întrebărilor adresate de consumatori și să fie în măsură de a oferi răspunsuri detaliate la problematicile ridicate de aceştia pentru domeniul specific al energiei electrice și gazelor naturale. De asemenea, sunt disponibile manuale de utilizare şi tutoriale, în care se prezintă în detaliu modul cum se accesează şi se utilizează POSF”, a declarat Dumitru Chiriță, președintele ANRE.

În vederea operaționalizării platformei, ANRE a aprobat, prin Ordinul nr. 3/2022 cu modificările ulterioare, Regulamentul privind organizarea și funcționarea platformei online de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale şi pentru contractarea furnizării de energie electrică şi gaze naturale (Regulament POSF).

De la data finalizării POSF, operatorii de rețea și furnizorii de energie electrică și de gaze naturale încărcă şi actualizează permanent metadatele pentru locurile de consum și pentru contractele de furnizare și de rețea, conform obligațiilor instituite prin Regulamentul POSF.

În scopul punerii în funcţiune şi actualizării permanente a bazei de date POSF, înregistrarea datelor şi informaţiilor despre clienții finali, precum şi orice schimbare administrativă din contract sau schimbarea furnizorului, se efectuează în POSF de către furnizorul actual al acestora, iar pentru locurile de consum existente înregistrarea se face de către operatorii de rețea.

Platforma conține datele a 15 milioane de locuri de consum și 102 furnizori

În ceea ce privește gradul de încărcare al datelor, la acest moment în POSF se identifică următoarele:

Total locuri de consum: 15.491.157:

Locuri de consum energie electrică 10.575.498

Locuri de consum gaze naturale 4.915.659

„Fac precizarea că în acest moment sunt înregistrați în POSF: 102 de furnizori de energie electrică, 73 furnizori de gaze naturale, 41 de operatori de rețea de energie electrică și 35 de operatori de rețea de gaze naturale.

În acest context, urmărim permanent și verificăm, împreună cu furnizorii și operatorii de rețea, modul de funcționare a POSF și fluxurile iniţiate de aceştia, în vederea stabilizării procesului de schimbare a furnizorului atât de energie electrică, cât și de gaze naturale prin POSF.

Adoptarea acestor măsuri de simplificare a procedurilor administrative pentru toți consumatorii implicați în procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi de gaze naturale, concomitent cu implementarea soluției informatice intuitive și inovative POSF, conduce la derularea procesului tehnic de schimbare a furnizorului în 24 de ore, îndeplinind astfel cerințele europene. Prin acest proiect am realizat optimizarea proceselor operaționale din piața de energie, în scopul diminuării birocrației și consolidării concurenței prin reducerea duratei de schimbare a furnizorului în beneficiul consumatorului final”, a adăugat Dumitru Chiriță.