Începând cu 26 octombrie cinematografele din întreaga lume vor demara „acțiunea Spectre”. Ultimul film din seria James Bond, care va ajunge în România pe 6 noiembrie, este o nouă epopee menită să pună în evidență celebrul personaj creat de Ian Fleming în 1962. De-a lungul a mai bine de 50 de ani, Agentul 007 a avut nu doar o licență pentru a ucide ci și un puternic impact comercial. Mai ales dacă vorbim despre ceasurile purtate pe rând de actori celebri precum Sean Connery, Roger Moore, David Niven, Timothy Dalton, Pierce Brosnan sau Daniel Craig care au întruchipat personajul principal.

La prima sa apariție din 1962 în lung-metrajul „Dr. No”, James Bond încă nu avea la dispoziție tehnologia futuristă gândită și dezvoltată de ingeniosul Doctor Q, însă purta mându la mână un Rolex Submariner Oyster Perpetual care stârnea invidie. Mai mult sau mai puțin ajutat de acesta, Sean Connery reușea să își pună pe fugă sau chiar distrugă oponenții afișând vizibil piesa cu o valoare greu de estimat în prezent. Iar pentru cei care nu au remarcat frumosul Rolex în 1962, anul următor avea să le aducă o nouă dovadă că acel ceas este parte integrantă a personajului. Asta pentru că și în „From Russia with Love”, la mâna Agentului 007 se afla același Submariner care va rămâne un accesoriu important pentru Connery și personajul său până la ecranizarea „You only live twice” în 1967. Nici aparițiile episodice ale lui David Niven în „Casino Royale” și George Lazenby în „On Her Majesty`s Secret Service” nu aveau să schimbe cu mult modul în care personajul principal își elimina adversarii și nici… marca ceasurilor. Doar modelul se modifică – apărând în peisaj un Rolex GMT-Master – iar succesul seriei începe să pălească. Totodată, ambiția producătorilor de a îl aduce înapoi în rolul principal pe Connery a impus plata unui onorariu-record de 1,25 milioane de dolari la care s-a adăugat un procent de 12,5% din profitul înregistrat de „Diamonds are Forever”. Atunci la mâna eroului apare un ceas cu o marcă mai puțin cunoscută: Gruen. Deși o piesă a companiei americane cu sediul în Cincinnati mai fusese purtată scurt timp la începutul seriei „007”, în „Diamonds are Forever” – film apărut în 1971 – ceasul Gruen este mult mai vizibil.

Odată cu apariția lui Roger Moore în rolul Agentului 007, în 1973, personajul principal schimbă din nou ceasul cu un Hamilton Pulsar P2 2900 cu afișaj cu LED. E drept că în anumite scene din „Live and Let Die” la mâna lui James Bond încă se mai vede același, deja celebru, Rolex Submariner Oyster Perpetual care va rămâne „prietenul devotat” al lui Roger Moore și pentru „The Man with the Golden Gun” apărut în 1974.

Epoca Seiko

Din 1977 începe „epoca Seiko” în seria James Bond. Filmele „The Spy Who Loved Me”, „Moonraker”, „For Your Eyes Only”, „Octopussy” și „A View to a Kil” îl prezintă pe celebrul Agent 007 – întruchipat fie de Sean Connery, fie de Roger Moore – purtând la încheietura mâinii câte un Seiko modificat de Dr Q astfel încât să îndeplinească funcții la care până și producătorii de smartwatch-uri din ziua de astăzi încă se tem să viseze.

„The Living Daylights”, pelicula în care Timothy Dalton încearcă din răsputeri să egaleze performanțele actoricești ale predecesorilor săi este prima și ultima în care James Bond poartă la mână un Tag Heuer. Piesa cu pricina, Professional Night‑Dive, l-a întovărășit pe James Bond în încercarea acestuia de a îl opri pe malefiucl general rus Kostov să vândă armele necesare începerii unui alt război mondial. Același Dalton, vedeta filmului „A Licence to Kill” din 1987 este ultimul utilizator al unui ceas Rolex – de fapt al aceluiași Submariner Oyster Perpetual – într-o ecranizare a seriei James Bond.

Omega, în un rol principal

Din 1995 începe lunga colaborare dintre marca Omega și producătorii seriei „GoldenEye”, „Tomorrow Never Dies”, „The World Is Not Enough”, „Die Another Day”, „Casino Royale” și „Quantum of Solace” relevă toate ceasuri Omega Seamaster fie la mâna lui Pierce Brosnan, fie la cea a lui Daniel Craig, vedete care joacă în rolul principal. Dovada că Omega și-a cucerit pe deplin rolul în seria James Bond este apariția în cea mai nouă ecranizare, „Spectre”, a unei ediții speciale a lui Seamaster 300, având același nume cu filmul. Piesa atât de așteptată de colecționari are o carcasă de 41 de mm din oțel inoxidabil finisată și lustruită manual și un bezel bidirecțional din ceramică neagră cu scala celor 12 ore realizată din „LiquidMetal”, un aliaj brevetat de grupul Swatch, proprietarul mărcii Omega. Cele două sensuri de rotație ale bezelului permit scalei să indice două fusuri orare.

Cadranul negru are încastrați indicatori orari parțial încărcați cu LumiNova, o substanță care emite o lumină albastră în întuneric. În interiorul carcasei cu geam de safir rezistentă până la o adâncime de 300 de metri se află Calibrul 8400 Master Co-Axial produs de Omega, un mecanism automatic care se mândrește cu o serie de inovații devenite standard în ceasurile mărcii. Printre acestea se numără rezistența magnetică de 15.000 Gauss, un balancier „Si14” din silicon și un eșapament coaxial. Conform producătorului, rezerva de putere a piesei Omega Seamaster 300 „Spectre” Limited Edition este de 60 de ore.

Pentru a sublinia caracterul exclusivist al acestei ediții, Omega a gravat pe închizătorul brățării logo-ul „007”, iar pe spatele carcasei „Spectre” și „Anti-Magnetic >15.000 Gauss”. Doar 7.007 piese purtând aceste însemne vor fi disponibile în boutique-urile Omega, fiecare dintre ele costând circa 6.000 de euro. Gurile rele spun însă că o mare parte din această ediție limitată este deja rezervată de clienții fideli ai mărcii.

Mai mult sau mai puțin ciudat, în timp ce Agentul 007 pare să aibă o slăbiciune pentru mărcile de ceasuri Rolex și, mai nou, Omega, în privința mașinilor, situația este cu totul alta. Din 1962 până astăzi, celebrul personaj schimbă vehiculul la fiecare nouă apariție trecând de la Sunbeam Alpine la Bentley Mark IV, Aston Martin DB5 și DBS, Mercury Cougar, Ford Mustang, Rolls Royce Silver Cloud, BMW Z3, 750 și Z8 și, desigur, Aston Martin DB 10.

.Politică de marketing

Pelicula „Spectre” este cea care, pe lângă deja faimosul ceas Omega, aduce în atenția publicului câteva mărci mai mult sau mai puțin cunoscute. Este vorba despre Crockett & Jones care produce ghetele „Camberley” (640 Euro), John Varvatos, realizatorul jachetei din piele de căprioară (690 Euro), N Peal, firma care a produs puloverul din cașmir (375 Euro) și Tom Ford, casa care a oferit actorului atât ochelarii de soare în valoare de 320 de euro cât și, mai ales, costumul O’Connor din trei piese al cărui preț de catalog este de 4.700 de euro. Cum este puțin probabil ca mulți dintre cei care văd „Spectre” să fie interesați de produse atât de scumpe este mai greu de înțeles motivul pentru care companiile se bat să apară alături de Daniel Craig în film. Asta până afli că majoritatea folosesc apariția ca pe un vector de marketing care, dacă nu le crește vânzările, măcar le majorează notorietatea. Deși marile firme se feresc să vorbească despre valoarea reală a contractelor și motivația colaborării este limpede că imaginea este totul. Ce bărbat nu și-ar dori să fie James Bond și ce femeie nu și-ar dori să-i fie alături?

6 mii de euro costă ediția limitată a ceasului Omega Seamaster 300 „Spectre

4,7 mii de euro este prețul costumului O’Connor din trei piese produs de Tom Ford.

12,5 miliarde de euro este totalul veniturilor realizate de peliculele din seria James Bond până la apariția lui „Spectre”.