Capital: Care este secretul unei cariere de succes pentru dumneavoastră? Ce garantează succesul profesional?

Doina Vîlceanu: Cred că totul porneste de la a face ceva ce iti place – “dacă transformi pasiunea în muncă, nu vei munci o zi în viața ta”. M-a pasionat acest domeniu –  eCommerce de pe vremea când nu exista nici termenul. Am reușit probabil, doar datorită perseverentei și setei de a învăța mereu ceva. Este un domeniu “viu” în continuă schimbare – dacă te opresti din a învăța – va apărea cineva de 20 de ani care știe mult mai multe decât tine.

Capital: Cum aţi descrie traseul dumneavoastră profesional? 

Doina Vîlceanu: Parcursul meu a fost tipic pentru un copil căruia i s-a spus “ai carte, ai parte”. Am făcut facultate, apoi master şi, după modelul clasic, m-am angajat într-o corporaţie.  Slovenii de la Studio Moderna, care deţin pe piaţa locală magazinele Top Shop şi Dormeo, aveau nevoie în 2006 să implementeze canalul de vanzări online şi în România.

Veniturile cumulate ale celor două magazine  erau de 3.000 de euro la momentul angajării. Am negociat procent din vanzările ce se vor genera. Au acceptat şi în jumătate de an România ajunsese pe locul întâi din 20 de ţări, câte erau în grup, şi la comezi de peste 300.000 euro lunar şi şapte site-uri. Dar nu a fost deloc simplu, pentru că era momentul specialistului care se pricepe la toate. Cu alte cuvinte, cât timp am fost Country Internet Manager al companiei, am făcut strategia de marketing online, dar şi bannere, pe alocuri programare, copywriting, dar simultan verificam şi comenzile, făceam previziuni de stoc şi instruiam oamenii din call center. Viaţa în corporaţie m-a ajutat să vad ansamblul unui business, să înţeleg cum funcţionează mecanismul din spate şi cum să aleg cei mai buni parteneri de afaceri, indiferent că sunt furnizori, angajați sau clienți. Am acumulat know-how și informaţii care mă ajută şi în prezent, atât în afacerea proprie, cât și ca recomandări pentru clienții ContentSpeed. 

Capital: Care sunt calităţile pe care o femeie de succes trebuie să le posede şi care ar fi lucrurile pe care ar trebui să le ocolească pentru a face carieră?

Doina Vîlceanu: Refuz să cred că o femeie ar trebui să aibă alte calități decât un bărbat ca să reușească în carieră. Perseverență, devotament, abilități specifice domeniului. Însă, într-adevar, o femeie se găsește mai des în situația de a face unele compromisuri sau nu pentru a avansa în carieră – lucru pe care aș recomanda să-l evite toate domnișoarele la început de drum. Cred că mai devreme sau mai târziu astfel de alegeri vor avea consecințe. Sunt de părere că tot ce am sau îmi doresc să primesc trebuie să fie pe merit și muncă proprie. N-aș recomanda nici „iubirile de birou” – se complică totul inutil – viața personală nu ar trebui să fie combinată cu cea profesională. Într-adevăr, ContentSpeed este un business de familie – deci lucrez cu soțul meu… Însă mi-a fost soț mulți ani înainte să devenim și parteneri de afaceri. În plus, lucrăm de la etaje diferite.

Capital: Care este cel mai mare risc pe care vi l-ați asumat în ceea ce priveşte cariera aleasă?

Doina Vîlceanu: Am renunțat la siguranța unui job foarte bine plătit la o multinațională pentru a mă arunca cu capul în antreprenoriat. Diferența este enormă și șocantă la inceput. Însă sunt ferm convinsă că pentru structura mea de personalitate a fost alegerea ideală. Am o apetență pentru risc calculat, care nu se potrivea cu structura formală impusă de o corporație.

Capital: Pe parcursul carierei, ați întâmpinat vreodată probleme pe motiv că sunteți femeie? Dacă da, cum ați gestionat situația?

Doina Vîlceanu: Încă mai văd fete mirate când intru pe ușă, o blondă care să vorbească despre software încă este o raritate. Cel mai ciudat e că uneori chiar și alte doamne reacționează la fel. Un caz relativ haios, când o publicație de business mi-a luat un interviu, iar articolul a apărut cu  poza mea prelucrată digital… Se pune mult accentul pe imaginea perfectă a femeilor, la noi fiind o presiune mai mare decât în cazul bărbaţilor de a arăta bine şi a avea o înfăţişare fără cusur. Parcă uneori nu e suficient să ai o afacere de succes şi să te ocupi cu brio de familie.

Capital: Cum vedeţi viitorul antreprenoriatului feminin în România? 

Doina Vîlceanu: Se vede o creștere spectaculoasă în numărul femeilor în afaceri și e un trend global la care România se aliniază în ultimii ani. În sfârșit sunt grupuri de femei în afaceri care chiar se ajută și colaborează. “Matriarhatul” și “amazoanele” cred că ar fi niște excese și sper să se atenueze această direcție. Mi-aș dori, pur și simplu, să nu mai conteze decât calificarea și abilitățile.

Capital: Cinci lecţii pe care le-aţi învăţat prin prisma business-ului?

Doina Vîlceanu: Dacă ești printre primii într-o nișă sau domeniu de activitate, vei avea de așteptat până se popularizează și ia avânt, însă cei care sunt acolo de la inceput rămân repere în domeniu. Trebuie doar să ai rabdare. În același timp, trebuie să știi când să te retragi. Să perseverezi în greșeală în speranța că se va rezolva cumva este calea către eșec sigur. Trebuie să știi să faci calcule foarte laborioase pentru businessul tau. Dacă nu te pricepi, ia pe cineva care se pricepe. Doar cu fler și intuiție nu ajungi prea departe.

Regula Pareto – 80% / 20% – se aplică aproape în orice. 80% din venituri vin de la 20% din clienți. Pana la capacitate 80% ajungi în 20% din timp. Ultimile 20% sunt cel mai greu de reușit… Dacă nu înveți să delegi, nu vei reuși să scalezi businessul vreodată chiar dacă mai angajezi 100 de oameni, tu tot doar unul ești. Ai nevoie de o structură foarte sănătoasă, de upper și middle management ca să funcționeze totul.

Capital: Cinci titluri de cărţi de business pe care le-aţi recomanda şi altora?

Doina Vîlceanu: Fiind de factură umanistă, am avut multă bibliografie. M-au marcat multe cărți de-a lungul timpului, în special cele despre psihologia mulțimilor, autori ca Chialdini, Orwell, Huntington. Am trecut prin etape NLP, Carnegie apoi am devorat Kiyosaki… Nu cred că poți să citești câteva cărti de business și să devii automat atreprenor. Însă dacă ar fi să recomand câteva titluri, acestea ar fi: Blue Ocean Strategy de Chan Kim – este o carte despre strategie de afaceri şi cum să creezi şi să deserveşti noi pieţe, fără a fi preocupat de concurenţă. Noi avand un business “foarte” “Blue Ocean” a trebuit să explicăm clienților noștri din “Red Ocean” că, la noi se aplică aceleași strategii de negociere și că nu funcționăm pe aceleași principii.

Cum să livrezi fericire de Tony Hsieh – povestea succesului Zappos. O lectie despre ce înseamnă într-adevar “să pui clientul în centrul afacerii tale”.
Getting Things Done de David Allen – este cea mai populară carte de Time Management şi reprezintă una dintre cele mai utile strategii de productivitate care, pe mine m-a ajutat foarte mult.
Secretele succesuluicum să vă faceți prieteni și să deveniți influent, de Dale Carnegie – este un ghid de relaţii interpersonale şi de bun simţ, care te poate ajuta să construieşti relaţii valoroase şi să te faci plăcut.
Ce te-a adus aici nu te va duce mai departe de Marshal Goldsmith – despre perioadele de schimbări majore și detașarea față de trecut.

Capital: Care sunt greşelile pe care le-aţi făcut la început şi cum aţi remediat situaţia?

Doina Vîlceanu: Am crezut că angajații vin la muncă pentru că suntem niște lideri buni și persoane drăguțe și că împărtășesc aceiași viziune cu noi. Și nu-i chiar așa – motivația fiecărui angajat este proprie, personală și subiectivă și nicidecum corelată cu misiunea și viziunea companiei. Când am devenit manageri (vs doar leaderi) – până și angajații au fost mai fericiți.

Te-ar putea interesa și: