Cu jumătate de an înainte de începerea exercițiului financiar în care România va avea la dispoziție 39,9 miliarde de euro de la UE, strategia Ministerului Fondurilor Europene nu reușește să îndeplinească nici măcar standardele de principiu ale Acordului de parteneriat pentru absorbția banilor în proiecte. cursdeguvernare.ro a intrat în posesia analizei originale a Bruxelles-ului pe proiectul României.
Nicio lecție învățată din implementarea programelor în perioada 2007-2013, în multe sectoare” – constată, textual, analiza serviciilor Comisiei Europene asupra proiectului de Acord de parteneriat trimis de București Bruxelles-ului. CLICK AICI pentru o sinteză a reproșurilor din analiza detaliată a Comisiei Europene, de o duritate care ocolește uzanțele diplomatice. Precizari referitoare la documentul consultativ pentru Acordul de Parteneriat, transmis Comisiei Europene in data de 6 iunie
Romania a transmis Comisiei Europene, in data de 6 iulie a.c., documentul consultativ pentru elaborarea Acordului de Parteneriat pentru 2014-2020. Asa cum indica si titulatura acestuia, documentul este unul de lucru. Pe baza acestui document de lucru, care reprezinta un prim punct de plecare in dialogul informal, se poarta negocieri cu serviciile Comisiei Europene pentru pregatirea viitorului exercitiu financiar si pentru identificarea celui mai bun mod de utilizare eficienta a fondurilor europene alocate Romaniei. In acest scop, autoritatile romane trebuie sa se asigure ca modul in care vom folosi fondurile europene in 2014-2020 ii va permite tarii noastre sa recupereze decalajele existente in comparatie cu ale state din UE, incadrandu-se in acelasi timp in linia prioritarilor stabilite la nivel european.
Acordul de Parteneriat pentru 2014-2040 urmeaza sa fie transmis Comisiei de catre autoritatile romane in toamna acestui an. Pana la momentul transmiterii Acordului de Parteneriat pentru 2014-2020, autoritatile romane si serviciile Comisiei Europene poarta un dialog informal care consta in intalniri si schimb de corespondenta. Schimbul de opinii dintre autoritatile romane si serviciile Comisiei este unul constructiv si ca urmare a discutiilor purtate in cadrul dialogului informal documentul consultativ va fi revizuit conform concluziilor agreate de ambele parti.
Informatiile aparute de mass media in ultimele zile prin care li se reproseaza autoritatilor romane ca au inclus “copy-paste” recomandarile specifice de tara in documentul consultativ pentru Acordul de Parteneriat distorsioneaza imaginea acestui proces in conditiile in care preluarea recomandarilor relevante in documentul consultativ a fost una dintre cerintele formei preliminare a modelului de Acord de Parteneriat.
Va prezentam modelul documentului pentru policy/what/future/pdf/preparation/1_partnership_agreement_template_guidance_2013_05_21.pdf – external-link-new-window „Opens external link in new window”>Acordul de Parteneriat publicat pe site-ul Comisiei Europene, varianta a treia, din data de 21 mai 2013, in care se specifica, la pagina a doua, ca documentul consultativ trebuia sa contina recomandarile specifice de tara relevante primite din partea Comisiei. A treia varianta a acestui model era cea mai recenta disponibila la data transmiterii documentului consultativ de catre Romania – 6 iunie 2013.
Pentru comparatie, va transmitem si documentul consultativ pentru elaborarea Acordului de Parteneriat 2014-2020, transmis serviciilor Comisiei de catre Ministerul Fondurilor Europene in data de 6 iunie a.c. si filepicker_users/cd25a597fd-62/2012-2020/doc/draft_AP_06.06.2013.pdf – external-link-new-window „Opens external link in new window”>publicat in aceeasi zi pe pagina web a MFE, care contine sinteza recomandarilor specifice de tara relevante, iar la capitolul 1.1 prezinta rezultatele analizelor pentru fiecare obiectiv tematic, analize care vizeaza atat recomandarile specifice de tara, cat si nevoile Romaniei.
Documentul consultativ pentru Acordul de Parteneriat pentru 2014-2020 reprezinta un prim punct de plecare in construirea dialogului cu Comisia și demararea negocierilor informale, astfel incat autoritatile romane sa primească inca din stadiu incipient al elaborarii recomandarile si orientarile Comisiei. Mentionam ca reprezentantii Comisiei Europene au apreciat public transmiterea din timp a acestui document de catre Romania. Totodata, subliniem ca discutiile cu serviciile Comisiei au loc in cadrul unui dialog informal deoarece la nivel european nu au fost adoptate inca regulamentele care vor reglementa viitorul exercitiu financiar.