La mijlocul anilor ‘80 multi vazusera astfel de gadgeturi electronice doar in serialele americane. Un radio in propriul autoturism te trecea automat in alta categorie sociala, iar casetofoane auto aveau doar cei cu posibilitati. Acum, pentru ca pretul unui player cu performante medii nu depaseste salariul minim pe economie, majoritatea constructorilor au introdus deja aceste accesorii in varianta de baza a autoturismelor. In mod evident, tehnologia a evoluat dincolo de CD player, iar provocarile sunt altele pentru cei care doresc sa isi doteze autoturismul cu ultimele gadgeturi. Car kit-uri, sisteme de sonorizare performante, DVD playere portabile, subwoofere, display-uri pe cristale lichide sau sisteme de navigatie sunt doar cateva dintre accesoriile care pot dota in acest moment orice model de autoturism. Ritmul de crestere a pietei auto din Romania a fost cat se poate de spectaculos. Daca in anul 2000 se vindeau in jur de 90.000 de masini noi, patru ani mai tarziu, numarul acestora a ajuns la 180.000. In mod normal, vanzarile de accesorii electronice ar fi trebuit sa evolueze direct proportional cu piata in ansamblu, insa lucrurile nu stau deloc asa. “Vindem destul de putine accesorii electronice. Dupa parerea mea, clientii nu sunt inca pregatiti pentru genul acesta de gadgeturi”, spune Dan Bolba, seful departamentului de piese de schimb si accesorii la Porsche Romania. Motivele interesului destul de scazut pentru achizitia ultimelor accesorii electronice dezvoltate de producatorii auto tin, in primul rand, de pretul acestora. Majoritatea autoturismelor noi care se vand in Romania se regasesc in palierul de pret 8.000-12.000 de euro. In conditiile in care preturile accesoriilor performante se apropie de 2.000 de euro, se poate ajunge la situatia ca acestea sa valoreze mai mult de un sfert din valoarea autoturismului. “Cei care apreciaza cel mai mult aceste gadgeturi electronice au o putere destul de scazuta de cumparare in Romania. Cand esti familist si ti-ai cumparat o masina in leasing nu prea iti vine sa pui subwoofere in portbagaj”, spune Dan Bolba. Cei care achizitioneaza modele premium prefera, de multe ori, sa le doteze si cu accesorii electronice de ultima generatie. Explicatia este relativ simpla: cine plateste 40.000 de euro pentru o masina mai scoate din buzunar alte 2.000 de euro pentru a achizitiona si ultima generatie de kit multimedia.

Simplele sisteme de navigatie sau asa-numitele “car kit”-uri au devenit in doar cativa ani niste banale accesorii, care se regasesc pe tot mai multe autoturisme. Tehnologia evolueaza insa de la un an la celalalt. In urma cu cativa ani, de exemplu, hartile pentru sisteme de navigatie erau stocate pe mai multe CD-uri. Fiecare astfel de compact disc acoperea o parte din Europa. Pentru a acoperi cea mai mare parte a continentului, aveai nevoie de cateva astfel de CD-uri, pretul tuturor apropiindu-se de 2.000 de euro. Noua tehnologie aparuta permite stocarea hartilor pentru toata Europa pe un singur DVD, pretul acestuia fiind cu mult mai avantajos.

Noul Audi A8 este dotat cu sistemul Multi-Media-Interface (MMI) cu sistem de navigatie cu DVD. Prin folosirea DVD-ului, se mareste de sapte ori capacitatea de stocare pe discul pentru navigatie in comparatie cu un CD-ROM normal. DVD-ul face posibila memorarea mai multor date pentru navigatie, precum si a asa-numitelor “puncte de interes” – ghid de calatorie, restaurante sau alte informatii utile. Noul sistem de navigatie permite atat selectarea destinatiei cu ajutorul codului postal, cat si introducerea ei vocala, prin intermediul numelui complet al destinatiei si al numelui strazii. Denumirile pot fi pronuntate si litera cu litera, sistemul fiind capabil sa compuna numele final din literele enumerate.

Volvo a introdus sistemul Dolby Pro Logic Surround Sound in anul 1997, pe modelul C70. Acesta reprezenta o adevarata evolutie in calitatea audio in interiorul automobilelor. Varianta a doua a sistemului dezvolta si mai mult tehnologia, creand conditii pentru o perceptie audio optima, chiar si pentru pasagerii de pe locurile din spate. Noua tehnologie a fost instalata pe modelul XC90, care are instalate in habitaclu nu mai putin de 13 difuzoare, unul dintre ele fiind un subwoofer de 140 wati pentru o calitate mai ridicata a bass-ului. Amplificatorul are o putere de 305 wati si se poate comanda cu un CD player dotat cu o magazie cu sase CD-uri. Pasagerii din spate au acces la controlul personal al sistemului audio. Ei pot asculta la casti muzica de la o alta sursa audio, nefiind astfel limitati la sunetul difuzoarelor din habitaclu. Asta inseamna, de exemplu, ca pasagerii se pot bucura individual de propriile lor gusturi muzicale. Sistemul de navigatie RTI este una dintre partile importante ale intregului ansamblu in Volvo XC90, care beneficiaza de un display pe cristale lichide de 6,5 inchi, ce se retrage in partea superioara a bordului masinii. Ultima generatie a acestui sistem este dotat cu DVD, beneficiind de posibilitatea introducerii destinatiei cu ajutorul codului postal. O alta functie va calcula estimativ timpul pana la sosirea la destinatie.

Desi tendinta generala este de integrare a tuturor sistemelor, producatorii auto au inceput sa dezvolte si accesorii portabile. Pentru noul Volkswagen Passat, de exemplu, producatorul a dezvoltat un kit multimedia portabil pentru locurile din spate. Este vorba de un DVD Player care transmite imaginea unui display cu o diagonala de sapte inchi, care poate fi folosit de pasagerii din spate ai autoturismului. Kit-ul multimedia DVD Voyager 4 are avantajul unei utilizari facile prin folosirea castilor si a unei telecomenzi prin infrarosu. In plus, se poate conecta suplimentar inca un player si un set suplimentar de casti sau chiar platforme de jocuri. Prin comutarea castilor pe doua canale si prin folosirea simultana a doua playere, utilizatorii pot viziona filme diferite sau asculta muzica independent unul de celalalt.

Volkswagen Passat beneficiaza si de radio cu sistem de navigatie cu DVD-ROM, cu programare dinamica a destinatiei atat acustic, cat si vizual. Sistemul se poate combina cu o magazie pentru 6 CD-uri, cu volan multifunctional si sisteme originale de sunet Volkswagen.

In situatia in care automobilul nu este prevazut cu pregatire de telefon din fabrica, se poate folosi un set car-kit cu dispozitiv handsfree si sistem de incarcare a acumulatorului telefonului. Suportul telefonului este individualizat in functie de model. La automobilele prevazute cu pregatire de mobil, este suficienta folosirea unui suport de telefon individualizat in functie de modelul de telefon. Avantajele acestui sistem sunt evidente si tin in primul rand de comandarea celor mai importante functii prin intermediul volanului multifunctional, afisarea numelui si a numarului de telefon pe ecranul mobil si impiedicarea aparitiei zgomotelor pentru o cat mai buna receptie. Totusi, aparitia tehnologiei bluetooth a schimbat radical cerintele pietei in materie de car kit-uri. Din februarie 2004, pregatirea pentru telefoane din fabrica pentru autoturismele Audi s-a extins si cu posibilitatea conectarii unui telefon cu bluetooth. Dupa initializarea terminalului la acest sistem, prin introducerea unui cod PIN, acesta va fi intotdeauna recunoscut automat, astfel ca, la apropierea telefonului, se va realiza automat si legatura prin bluetooth.

Ceasuri si masini pentru industria de lux si ceasurile, si masinile sunt doar niste simple accesorii pentru industria de lux. Colaborarile dintre celebrii manufacturieri elvetieni si constructorii de varf ai industriei auto arata ca sunt totusi niste accesorii complementare.

In septembrie 2004, constructorul italian de automobile Maserati implinea venerabila varsta de 90 de ani. Pentru celebrul manufacturier de ceasuri Audemars Piguet a fost o buna oportunitate de a crea un ceas unic, in serie limitata. Modelul Dual Time Millenary Maserati a fost unul dintre argumentele care au anuntat reinnoirea liniei Millenary. Intalnirea dintre Audemars Piguet si constructorul italian cu aceasta ocazie nu este insa unica si nici intamplatoare. Colaborarea intre lumea orologeriei si cea a automobilismului porneste la inceputul secolului trecut, cand precizia cronometrarii pana la o fractiune de secunda a devenit un element-cheie in cadrul curselor de automobile. Prima competitie care a fost cronometrata cu un ceas de buzunar a fost Gordon Bennet Cup, in Irlanda. Mai tarziu, a fost inlocuita cu seria de Grand Prix-uri de astazi. In anii ‘20, peste 95% din masinile care castigau concursuri aveau la bord aparate Jaeger-LeCoultre.

Astazi, legaturile dintre diversi manufacturieri elvetieni si constructori auto sunt atat de puternice, incat exista colaborari care merg pana la adevarate suprapuneri de imagine. Astfel, Vacheron Constantin este un Bentley al orologeriei, Audemars Piguet este Masserati, Cartier este BMW, IWC este Mercedes, Baume&Mercier este Jaguar, Piaget este Maybach, iar Jaeger-LeCoultre este Aston Martin. Valori comune, traditie, personalitati asemanatoare.

Fara indoiala, cele doua industrii au foarte multe puncte comune. Atat in cazul masinilor, cat si al ceasurilor exista doar cateva marci care se adreseaza segmentul de lux. In acelasi timp, foarte multe companii din ambele industrii “tintesc” zona medie a pietei. Oricum, in ambele domenii designul este elementul definitoriu, care asigura succesul de piata al produselor. Cele mai interesante sunt insa colaborarile dintre marcile auto si celebrii manufacturieri elvetieni.

Colectia Millenary, conceputa de Audemars Piguet pentru Maserati, se distinge prin carcasa a carei forma evoca arhitectura Coliseumului din Roma. Forma este ovala si e inspirata din designul si spiritul Maserati. Dual Time Millenary Maserati are un cadran compus din patru parti independente, doua fiind inclinate in unghiuri diferite si direct spre centru, cercul orar principal si afisajul rezervei de functionare punand in lumina diferenta de dispunere. Designul este pus in valoare de combinatia de culori si materiale. Cadranul este argintiu pentru versiunea in otel sau platina, creand o alternanta a suprafetelor, in timp ce varianta de aur este combinata cu un cadran negru. Luminozitatea acelor indicatoare aluneca peste cadranul principal marcat cu cifre arabe, in centrul caruia se vede tridentul de aur, simbolul Maserati.

Tot in anul 2004, Tissot a relansat un ceas care s-a inspirat din designul volanului masinilor de curse din anii ‘70. Un alt exemplu este Royal Oak Offshore Juan Pablo Montoya, un ceas creat impreuna cu pilotul de Formula 1. Colaborari asemanatoare au existat si intre Jaeger-LeCoultre si Aston Martin si IWC si Mercedes Benz AMG. Constructorul german, de exemplu, a creat modelul CLS55 AMG Ingenieur special pentru colaborarea cu IWC, imprumutand elemente din colectia de ceasuri.

La mijlocul anilor ‘80 multi vazusera astfel de gadgeturi electronice doar in serialele americane. Un radio in propriul autoturism te trecea automat in alta categorie sociala, iar casetofoane auto aveau doar cei cu posibilitati. Acum, pentru ca pretul unui player cu performante medii nu depaseste salariul minim pe economie, majoritatea constructorilor au introdus deja aceste accesorii in varianta de baza a autoturismelor. In mod evident, tehnologia a evoluat dincolo de CD player, iar provocarile sunt altele pentru cei care doresc sa isi doteze autoturismul cu ultimele gadgeturi. Car kit-uri, sisteme de sonorizare performante, DVD playere portabile, subwoofere, display-uri pe cristale lichide sau sisteme de navigatie sunt doar cateva dintre accesoriile care pot dota in acest moment orice model de autoturism. Ritmul de crestere a pietei auto din Romania a fost cat se poate de spectaculos. Daca in anul 2000 se vindeau in jur de 90.000 de masini noi, patru ani mai tarziu, numarul acestora a ajuns la 180.000. In mod normal, vanzarile de accesorii electronice ar fi trebuit sa evolueze direct proportional cu piata in ansamblu, insa lucrurile nu stau deloc asa. “Vindem destul de putine accesorii electronice. Dupa parerea mea, clientii nu sunt inca pregatiti pentru genul acesta de gadgeturi”, spune Dan Bolba, seful departamentului de piese de schimb si accesorii la Porsche Romania. Motivele interesului destul de scazut pentru achizitia ultimelor accesorii electronice dezvoltate de producatorii auto tin, in primul rand, de pretul acestora. Majoritatea autoturismelor noi care se vand in Romania se regasesc in palierul de pret 8.000-12.000 de euro. In conditiile in care preturile accesoriilor performante se apropie de 2.000 de euro, se poate ajunge la situatia ca acestea sa valoreze mai mult de un sfert din valoarea autoturismului. “Cei care apreciaza cel mai mult aceste gadgeturi electronice au o putere destul de scazuta de cumparare in Romania. Cand esti familist si ti-ai cumparat o masina in leasing nu prea iti vine sa pui subwoofere in portbagaj”, spune Dan Bolba. Cei care achizitioneaza modele premium prefera, de multe ori, sa le doteze si cu accesorii electronice de ultima generatie. Explicatia este relativ simpla: cine plateste 40.000 de euro pentru o masina mai scoate din buzunar alte 2.000 de euro pentru a achizitiona si ultima generatie de kit multimedia.

Simplele sisteme de navigatie sau asa-numitele “car kit”-uri au devenit in doar cativa ani niste banale accesorii, care se regasesc pe tot mai multe autoturisme. Tehnologia evolueaza insa de la un an la celalalt. In urma cu cativa ani, de exemplu, hartile pentru sisteme de navigatie erau stocate pe mai multe CD-uri. Fiecare astfel de compact disc acoperea o parte din Europa. Pentru a acoperi cea mai mare parte a continentului, aveai nevoie de cateva astfel de CD-uri, pretul tuturor apropiindu-se de 2.000 de euro. Noua tehnologie aparuta permite stocarea hartilor pentru toata Europa pe un singur DVD, pretul acestuia fiind cu mult mai avantajos.

Noul Audi A8 este dotat cu sistemul Multi-Media-Interface (MMI) cu sistem de navigatie cu DVD. Prin folosirea DVD-ului, se mareste de sapte ori capacitatea de stocare pe discul pentru navigatie in comparatie cu un CD-ROM normal. DVD-ul face posibila memorarea mai multor date pentru navigatie, precum si a asa-numitelor “puncte de interes” – ghid de calatorie, restaurante sau alte informatii utile. Noul sistem de navigatie permite atat selectarea destinatiei cu ajutorul codului postal, cat si introducerea ei vocala, prin intermediul numelui complet al destinatiei si al numelui strazii. Denumirile pot fi pronuntate si litera cu litera, sistemul fiind capabil sa compuna numele final din literele enumerate.

Volvo a introdus sistemul Dolby Pro Logic Surround Sound in anul 1997, pe modelul C70. Acesta reprezenta o adevarata evolutie in calitatea audio in interiorul automobilelor. Varianta a doua a sistemului dezvolta si mai mult tehnologia, creand conditii pentru o perceptie audio optima, chiar si pentru pasagerii de pe locurile din spate. Noua tehnologie a fost instalata pe modelul XC90, care are instalate in habitaclu nu mai putin de 13 difuzoare, unul dintre ele fiind un subwoofer de 140 wati pentru o calitate mai ridicata a bass-ului. Amplificatorul are o putere de 305 wati si se poate comanda cu un CD player dotat cu o magazie cu sase CD-uri. Pasagerii din spate au acces la controlul personal al sistemului audio. Ei pot asculta la casti muzica de la o alta sursa audio, nefiind astfel limitati la sunetul difuzoarelor din habitaclu. Asta inseamna, de exemplu, ca pasagerii se pot bucura individual de propriile lor gusturi muzicale. Sistemul de navigatie RTI este una dintre partile importante ale intregului ansamblu in Volvo XC90, care beneficiaza de un display pe cristale lichide de 6,5 inchi, ce se retrage in partea superioara a bordului masinii. Ultima generatie a acestui sistem este dotat cu DVD, beneficiind de posibilitatea introducerii destinatiei cu ajutorul codului postal. O alta functie va calcula estimativ timpul pana la sosirea la destinatie.

Desi tendinta generala este de integrare a tuturor sistemelor, producatorii auto au inceput sa dezvolte si accesorii portabile. Pentru noul Volkswagen Passat, de exemplu, producatorul a dezvoltat un kit multimedia portabil pentru locurile din spate. Este vorba de un DVD Player care transmite imaginea unui display cu o diagonala de sapte inchi, care poate fi folosit de pasagerii din spate ai autoturismului. Kit-ul multimedia DVD Voyager 4 are avantajul unei utilizari facile prin folosirea castilor si a unei telecomenzi prin infrarosu. In plus, se poate conecta suplimentar inca un player si un set suplimentar de casti sau chiar platforme de jocuri. Prin comutarea castilor pe doua canale si prin folosirea simultana a doua playere, utilizatorii pot viziona filme diferite sau asculta muzica independent unul de celalalt.

Volkswagen Passat beneficiaza si de radio cu sistem de navigatie cu DVD-ROM, cu programare dinamica a destinatiei atat acustic, cat si vizual. Sistemul se poate combina cu o magazie pentru 6 CD-uri, cu volan multifunctional si sisteme originale de sunet Volkswagen.

In situatia in care automobilul nu este prevazut cu pregatire de telefon din fabrica, se poate folosi un set car-kit cu dispozitiv handsfree si sistem de incarcare a acumulatorului telefonului. Suportul telefonului este individualizat in functie de model. La automobilele prevazute cu pregatire de mobil, este suficienta folosirea unui suport de telefon individualizat in functie de modelul de telefon. Avantajele acestui sistem sunt evidente si tin in primul rand de comandarea celor mai importante functii prin intermediul volanului multifunctional, afisarea numelui si a numarului de telefon pe ecranul mobil si impiedicarea aparitiei zgomotelor pentru o cat mai buna receptie. Totusi, aparitia tehnologiei bluetooth a schimbat radical cerintele pietei in materie de car kit-uri. Din februarie 2004, pregatirea pentru telefoane din fabrica pentru autoturismele Audi s-a extins si cu posibilitatea conectarii unui telefon cu bluetooth. Dupa initializarea terminalului la acest sistem, prin introducerea unui cod PIN, acesta va fi intotdeauna recunoscut automat, astfel ca, la apropierea telefonului, se va realiza automat si legatura prin bluetooth.


Ceasuri si masini pentru industria de lux,si ceasurile, si masinile sunt doar niste simple accesorii pentru industria de lux. Colaborarile dintre celebrii manufacturieri elvetieni si constructorii de varf ai industriei auto arata ca sunt totusi niste accesorii complementare.

In septembrie 2004, constructorul italian de automobile Maserati implinea venerabila varsta de 90 de ani. Pentru celebrul manufacturier de ceasuri Audemars Piguet a fost o buna oportunitate de a crea un ceas unic, in serie limitata. Modelul Dual Time Millenary Maserati a fost unul dintre argumentele care au anuntat reinnoirea liniei Millenary. Intalnirea dintre Audemars Piguet si constructorul italian cu aceasta ocazie nu este insa unica si nici intamplatoare. Colaborarea intre lumea orologeriei si cea a automobilismului porneste la inceputul secolului trecut, cand precizia cronometrarii pana la o fractiune de secunda a devenit un element-cheie in cadrul curselor de automobile. Prima competitie care a fost cronometrata cu un ceas de buzunar a fost Gordon Bennet Cup, in Irlanda. Mai tarziu, a fost inlocuita cu seria de Grand Prix-uri de astazi. In anii ‘20, peste 95% din masinile care castigau concursuri aveau la bord aparate Jaeger-LeCoultre.

Astazi, legaturile dintre diversi manufacturieri elvetieni si constructori auto sunt atat de puternice, incat exista colaborari care merg pana la adevarate suprapuneri de imagine. Astfel, Vacheron Constantin este un Bentley al orologeriei, Audemars Piguet este Masserati, Cartier este BMW, IWC este Mercedes, Baume&Mercier este Jaguar, Piaget este Maybach, iar Jaeger-LeCoultre este Aston Martin. Valori comune, traditie, personalitati asemanatoare.

Fara indoiala, cele doua industrii au foarte multe puncte comune. Atat in cazul masinilor, cat si al ceasurilor exista doar cateva marci care se adreseaza segmentul de lux. In acelasi timp, foarte multe companii din ambele industrii “tintesc” zona medie a pietei. Oricum, in ambele domenii designul este elementul definitoriu, care asigura succesul de piata al produselor. Cele mai interesante sunt insa colaborarile dintre marcile auto si celebrii manufacturieri elvetieni.

Colectia Millenary, conceputa de Audemars Piguet pentru Maserati, se distinge prin carcasa a carei forma evoca arhitectura Coliseumului din Roma. Forma este ovala si e inspirata din designul si spiritul Maserati. Dual Time Millenary Maserati are un cadran compus din patru parti independente, doua fiind inclinate in unghiuri diferite si direct spre centru, cercul orar principal si afisajul rezervei de functionare punand in lumina diferenta de dispunere. Designul este pus in valoare de combinatia de culori si materiale. Cadranul este argintiu pentru versiunea in otel sau platina, creand o alternanta a suprafetelor, in timp ce varianta de aur este combinata cu un cadran negru. Luminozitatea acelor indicatoare aluneca peste cadranul principal marcat cu cifre arabe, in centrul caruia se vede tridentul de aur, simbolul Maserati.

Tot in anul 2004, Tissot a relansat un ceas care s-a inspirat din designul volanului masinilor de curse din anii ‘70. Un alt exemplu este Royal Oak Offshore Juan Pablo Montoya, un ceas creat impreuna cu pilotul de Formula 1. Colaborari asemanatoare au existat si intre Jaeger-LeCoultre si Aston Martin si IWC si Mercedes Benz AMG. Constructorul german, de exemplu, a creat modelul CLS55 AMG Ingenieur special pentru colaborarea cu IWC, imprumutand elemente din colectia de ceasuri.

Dan Bolba, directorul departamentului de piese de schimb si accesorii de la Porsche Romania spune ca in ceea ce priveste sistemele de navigatie auto tendinta este de crestere a capacitatii de stocare de cateva ori, de la CD-ROM la DVD-ROM. Pana acum, hartile pentru toata Europa erau stocate pe mai multe CD-uri, al carui pret era destul de ridicat. Acum, toate acestea intra pe un singur DVD.

Accesorii auto



Sistem de navigatie MFD2 DVD

Este un radio cu sistem de navigatie cu DVD ROM al modelului Passat de la Volkswagen. Beneficiaza de programare dinamica a destinatiei, atat acustic, cat si vizual. Se poate combina cu o magazie cu sase CD-uri, cu volan multifunctional si sisteme de sunet originale Volkswagen. Beneficiaza de intrare pentru telefon, cu reducere automata a volumului. Nu pot fi redate CD-urile si DVD-urile, dar cu ajutorul unui adaptor multimedia pot fi conectate surse externe de imagini, precum DVD-Player sau TV-Tunner. Prin folosirea DVD-ului se mareste capacitatea de stocare de pe discul pentru navigatie de cateva ori in comparatie cu sistemele care functioneaza cu CD-ROM normal.





Multimedia-Kit DVD Voyager 4

Este un sistem DVD player portabil destinat pasagerilor de pe locurile din spate ale autoturismului. Playerul este compatibil compatibil PAL/NTSC si se alimenteaza prin cablu de la bricheta din interiorul habitaclului. Sistemul transmite imaginea pe un ecran color cu diagonala de 7 inchi. Se pot conecta suplimentar inca un player, un set de casti cu infrarosu si, de asemenea, platforme de jocuri video. Prin comutarea castilor pe doua canale si folosirea simultana a doua playere, utilizatorii pot viziona filme diferite sau asculta muzica independent unul de celalalt. Utilizarea sistemului este facila prin folosirea castilor cu infrarosu si a telecomenzii.



Set “car-kit confort”

Daca automobilul nu este prevazut cu pregatire de telefon din fabrica, puteti alege setul “car-kit confort”, cu dispozitiv hands-free si sistem de incarcare a acumulatorului. Acesta cuprinde setul de baza si suportul telefonului, individualizat in functie de model, astfel incat la schimbarea telefonului mobil fiind suficienta schimbarea suportului. Avantajele automobilelor prevazute cu pregatire de telefon din fabrica sunt insa evidente. Acestea beneficiaza in primul rand de comandarea celor mai importante functii prin intermediul volanului multifunctional, dar si de afisarea numelui si a numarului de telefon pe ecranul de la bord.



Consola centrala a noului Volvo S40

Designul inovator al consolei centrale este elementul care a atras atentia tuturor atunci cand Volvo a lansat noul model S40. Butoanele sunt ergonomice si cu design functional. Jumatatea superioara a panelului de control este utilizata pentru operarea sistemului audio si a telefonului mobil, iar partea inferioara este destinata reglarii sistemului de climatizare.




Dual Time Millenary Maserati

Modelul Dual Time Millenary Maserati a fost creat de Audemars Piguet, a un ceas unic, in serie limitata, in momentul in care constructorul italian a implinit varsta de 90 de ani. Cadranul este argintiu pentru versiunea in otel sau platina, creand o alternanta a suprafetelor; in timp ce varianta in aur este combinata cu eleganta cadranului negru si luminozitatea rezervei de functionare.



Ingenieur Automatic AMG

Ingenieur Automatic AMG si Ingenieur Chronograph AMG din titan sunt o marturie a valorilor comune care leaga manufacturierul elvetian IWC si producatorul german Mercedes –AMG. Un mecanism automatic foarte precis, si sistemul Pellaton de incarcare (un brevet IWC) sunt adapostite in carcasa de 42,5 mm a acestui nou model IWC. Ingenieur Automatic editia AMG are ceva special: carcasa din titan, material pe care IWC l-a introdus in anul 1980, fiind o premiera in domeniul orologeriei.

La mijlocul anilor ‘80 multi vazusera astfel de gadgeturi electronice doar in serialele americane. Un radio in propriul autoturism te trecea automat in alta categorie sociala, iar casetofoane auto aveau doar cei cu posibilitati. Acum, pentru ca pretul unui player cu performante medii nu depaseste salariul minim pe economie, majoritatea constructorilor au introdus deja aceste accesorii in varianta de baza a autoturismelor. In mod evident, tehnologia a evoluat dincolo de CD player, iar provocarile sunt altele pentru cei care doresc sa isi doteze autoturismul cu ultimele gadgeturi. Car kit-uri, sisteme de sonorizare performante, DVD playere portabile, subwoofere, display-uri pe cristale lichide sau sisteme de navigatie sunt doar cateva dintre accesoriile care pot dota in acest moment orice model de autoturism. Ritmul de crestere a pietei auto din Romania a fost cat se poate de spectaculos. Daca in anul 2000 se vindeau in jur de 90.000 de masini noi, patru ani mai tarziu, numarul acestora a ajuns la 180.000. In mod normal, vanzarile de accesorii electronice ar fi trebuit sa evolueze direct proportional cu piata in ansamblu, insa lucrurile nu stau deloc asa. “Vindem destul de putine accesorii electronice. Dupa parerea mea, clientii nu sunt inca pregatiti pentru genul acesta de gadgeturi”, spune Dan Bolba, seful departamentului de piese de schimb si accesorii la Porsche Romania. Motivele interesului destul de scazut pentru achizitia ultimelor accesorii electronice dezvoltate de producatorii auto tin, in primul rand, de pretul acestora. Majoritatea autoturismelor noi care se vand in Romania se regasesc in palierul de pret 8.000-12.000 de euro. In conditiile in care preturile accesoriilor performante se apropie de 2.000 de euro, se poate ajunge la situatia ca acestea sa valoreze mai mult de un sfert din valoarea autoturismului. “Cei care apreciaza cel mai mult aceste gadgeturi electronice au o putere destul de scazuta de cumparare in Romania. Cand esti familist si ti-ai cumparat o masina in leasing nu prea iti vine sa pui subwoofere in portbagaj”, spune Dan Bolba. Cei care achizitioneaza modele premium prefera, de multe ori, sa le doteze si cu accesorii electronice de ultima generatie. Explicatia este relativ simpla: cine plateste 40.000 de euro pentru o masina mai scoate din buzunar alte 2.000 de euro pentru a achizitiona si ultima generatie de kit multimedia.

Simplele sisteme de navigatie sau asa-numitele “car kit”-uri au devenit in doar cativa ani niste banale accesorii, care se regasesc pe tot mai multe autoturisme. Tehnologia evolueaza insa de la un an la celalalt. In urma cu cativa ani, de exemplu, hartile pentru sisteme de navigatie erau stocate pe mai multe CD-uri. Fiecare astfel de compact disc acoperea o parte din Europa. Pentru a acoperi cea mai mare parte a continentului, aveai nevoie de cateva astfel de CD-uri, pretul tuturor apropiindu-se de 2.000 de euro. Noua tehnologie aparuta permite stocarea hartilor pentru toata Europa pe un singur DVD, pretul acestuia fiind cu mult mai avantajos.

Noul Audi A8 este dotat cu sistemul Multi-Media-Interface (MMI) cu sistem de navigatie cu DVD. Prin folosirea DVD-ului, se mareste de sapte ori capacitatea de stocare pe discul pentru navigatie in comparatie cu un CD-ROM normal. DVD-ul face posibila memorarea mai multor date pentru navigatie, precum si a asa-numitelor “puncte de interes” – ghid de calatorie, restaurante sau alte informatii utile. Noul sistem de navigatie permite atat selectarea destinatiei cu ajutorul codului postal, cat si introducerea ei vocala, prin intermediul numelui complet al destinatiei si al numelui strazii. Denumirile pot fi pronuntate si litera cu litera, sistemul fiind capabil sa compuna numele final din literele enumerate.

Volvo a introdus sistemul Dolby Pro Logic Surround Sound in anul 1997, pe modelul C70. Acesta reprezenta o adevarata evolutie in calitatea audio in interiorul automobilelor. Varianta a doua a sistemului dezvolta si mai mult tehnologia, creand conditii pentru o perceptie audio optima, chiar si pentru pasagerii de pe locurile din spate. Noua tehnologie a fost instalata pe modelul XC90, care are instalate in habitaclu nu mai putin de 13 difuzoare, unul dintre ele fiind un subwoofer de 140 wati pentru o calitate mai ridicata a bass-ului. Amplificatorul are o putere de 305 wati si se poate comanda cu un CD player dotat cu o magazie cu sase CD-uri. Pasagerii din spate au acces la controlul personal al sistemului audio. Ei pot asculta la casti muzica de la o alta sursa audio, nefiind astfel limitati la sunetul difuzoarelor din habitaclu. Asta inseamna, de exemplu, ca pasagerii se pot bucura individual de propriile lor gusturi muzicale. Sistemul de navigatie RTI este una dintre partile importante ale intregului ansamblu in Volvo XC90, care beneficiaza de un display pe cristale lichide de 6,5 inchi, ce se retrage in partea superioara a bordului masinii. Ultima generatie a acestui sistem este dotat cu DVD, beneficiind de posibilitatea introducerii destinatiei cu ajutorul codului postal. O alta functie va calcula estimativ timpul pana la sosirea la destinatie.

Desi tendinta generala este de integrare a tuturor sistemelor, producatorii auto au inceput sa dezvolte si accesorii portabile. Pentru noul Volkswagen Passat, de exemplu, producatorul a dezvoltat un kit multimedia portabil pentru locurile din spate. Este vorba de un DVD Player care transmite imaginea unui display cu o diagonala de sapte inchi, care poate fi folosit de pasagerii din spate ai autoturismului. Kit-ul multimedia DVD Voyager 4 are avantajul unei utilizari facile prin folosirea castilor si a unei telecomenzi prin infrarosu. In plus, se poate conecta suplimentar inca un player si un set suplimentar de casti sau chiar platforme de jocuri. Prin comutarea castilor pe doua canale si prin folosirea simultana a doua playere, utilizatorii pot viziona filme diferite sau asculta muzica independent unul de celalalt.

Volkswagen Passat beneficiaza si de radio cu sistem de navigatie cu DVD-ROM, cu programare dinamica a destinatiei atat acustic, cat si vizual. Sistemul se poate combina cu o magazie pentru 6 CD-uri, cu volan multifunctional si sisteme originale de sunet Volkswagen.

In situatia in care automobilul nu este prevazut cu pregatire de telefon din fabrica, se poate folosi un set car-kit cu dispozitiv handsfree si sistem de incarcare a acumulatorului telefonului. Suportul telefonului este individualizat in functie de model. La automobilele prevazute cu pregatire de mobil, este suficienta folosirea unui suport de telefon individualizat in functie de modelul de telefon. Avantajele acestui sistem sunt evidente si tin in primul rand de comandarea celor mai importante functii prin intermediul volanului multifunctional, afisarea numelui si a numarului de telefon pe ecranul mobil si impiedicarea aparitiei zgomotelor pentru o cat mai buna receptie. Totusi, aparitia tehnologiei bluetooth a schimbat radical cerintele pietei in materie de car kit-uri. Din februarie 2004, pregatirea pentru telefoane din fabrica pentru autoturismele Audi s-a extins si cu posibilitatea conectarii unui telefon cu bluetooth. Dupa initializarea terminalului la acest sistem, prin introducerea unui cod PIN, acesta va fi intotdeauna recunoscut automat, astfel ca, la apropierea telefonului, se va realiza automat si legatura prin bluetooth.