dolari. Exact pretul pe care, in cel mai bun caz, statul roman l-ar putea obtine vanzand Petrom, Romgaz si Electrica. Cu alte cuvinte, la doar sase ani de la infiintare, fiecare dintre cele doua companii de telefonie mobila valoreaza mai mult decat Petrom. „In acest moment, comparand performantele pe care le-am avut noi si concurentii nostri, observam ca aceasta industrie a crescut cel mai repede in Romania. Niciodata alta industrie nu a crescut la fel de repede ca acum. si credem ca acest trend va continua si in viitor”, spune Ted Lattimore, presedintele MobiFon-Connex. Orange Romania a anuntat depasirea pragului de trei milioane de clienti la 31 octombrie 2003, dupa ce, la 6 octombrie, Connex anuntase acelasi lucru. Atat MobiFon, cat si Orange au inregistrat, in 2002, rate ale profitului net mai mari de 25%. Situatia s-a repetat pe primele noua luni ale acestui an. In perioada ianuarie-octombrie 2003, Orange a inregistrat o rata a profitului net de 24%, clasandu-se astfel in fruntea tuturor filialelor Orange din lume ca profitabilitate. Pe primele zece luni ale anului, Orange Romania a obtinut o cifra de afaceri de 424 de milioane de dolari, cu 41% mai mare decat in aceeasi perioada a anului trecut, fiind a cincea filiala Orange din lume ca venituri totale. Bernard Moscheni, directorul general al Orange, si Ted Lattimore, seful MobiFon, au reusit, fiecare in parte, sa faca firmele pe care le conduc mai profitabile decat alti operatori din Germania sau Franta. Explicatia cea mai simpla ar fi aceea care tine de extraordinarul apetit al romanilor pentru telefonia mobila. In ultimii doi ani, factura medie a abonatilor de telefonie mobila a crescut cu peste 30%. Cu alte cuvinte, romanii au vorbit de cinci ori mai mult decat o faceau in 1999. Lucru de neinteles daca ne gandim ca salariul mediu nu a urmat cresterea din telefonia mobila. Veniturile Connex, de exemplu, au crescut pe primele noua luni ale anului cu 28% mai mult decat anul trecut in aceeasi perioada. E adevarat ca acest trend a tinut si de cresterea cu 20% a numarului de clienti. Pe de alta parte, la apelurile internationale, reducerea cu aproximativ 60% a tarifelor de la inceputul anului si pana in prezent a dus la o majorare a traficului cu strainatatea, in primele zece luni ale acestui an fata de acelasi interval de timp din 2002, de la 20 de milioane de minute la 35 de milioane de minute. Orange si Connex au „maturat” din curtea RomTelecom convorbiri de peste 90 de milioane de dolari. Practic, se pare ca cea mai importanta rata a profitului vine din zona convorbirilor in sistem roaming.Bernard Moscheni spune ca firma pe care o conduce detine in jur de 48% din piata locala de telefonie mobila si spera ca pana la sfarsitul anului va ajunge la 3,2-3,3 milioane de clienti, o cifra de afaceri situata intre 500 si 600 de milioane de dolari si un profit net pe intregul an 2003 de 120 de milioane de dolari.Cea mai mare batalie pe care o poarta cele doua companii se da pentru castigarea clientilor din segmentul corporate, adica pentru cele mai mari companii din Romania. In medie, un grup precum Coca-Cola Romania consuma in jur de 200.000 de minute lunar. Inmultind cu un pret mediu de sapte-opt centi, rezulta convorbiri lunare de peste 15.000 de dolari. Reprezentantii celor doua companii spun ca, din cifra totala de afaceri, aproximativ 7-8% reprezinta veniturile din date, inclusiv mesagerie scurta tip text (SMS) si mesagerie multimedia (MMS), iar segmentul de corporate aduce peste 25% din incasari. Ted Lattimore crede ca cel mai important lucru la astfel de clienti este acela ca „nu vor sa lucreze cu mai multi operatori care sa le ofere fiecare o parte din servicii, ci vor sa lucreze cu un singur operator care sa le furnizeze un pachet mare de servicii”. Investitia totala realizata de grupul Orange in Romania, din 1997 pana in 2003, se ridica la 725 de milioane de dolari, a spus Bernard Moscheni. Simultan, Ted Lattimore crede ca pana la sfarsitul anului viitor compania pe care o conduce va investi in Romania un miliard de dolari. „O mare parte a investitiilor au fost directionate catre dezvoltarea serviciilor integrate, serviciilor de date, precum si pentru departamentul de clienti din segmentul business”, explica Lattimore destinatia celor 100 de milioane de dolari investiti anul acesta de catre MobiFon.Aceste cifre s-au datorat in cea mai mare parte cresterii rapide a numarului de clienti si a traficului de voce si date in reteaua companiei. Traficul a sporit cu 15% in ultimul an, a precizat Moscheni. Unul dintre factorii care au contribuit decisiv la sporirea traficului a fost si lansarea serviciilor de telefonie mobila pe frecventa de 1.800 MHz. Deocamdata, Orange lucreaza pe 1.800 MHz in cateva orase mari din Transilvania, iar pana la sfarsitul anului isi propune sa treaca si Bucurestiul in aceeasi frecventa.    n

Cum au obtinut Connex si Orange profit
· Gradul de utilizare a telefoniei mobile in Romania a crescut in ultimele 12 luni de la 20,4% la 28,2%
· Orange Romania a anuntat ca pe primele noua luni ale anului a obtinut venituri totale in valoare de 336 milioane euro. Anul trecut, in aceeasi perioada, Orange obtinuse o cifra de afaceri de 241 milioane euro.
· Pe primele noua luni ale anului, MobiFon a raportat obtinerea unor venituri in valoare de 384,4 milioane de dolari, mai mari cu 23,4% fata de anul trecut. In ianuarie-septembrie 2002, compania inregistrase venituri de 311,5 milioane de dolari.
· La 30 septembrie 2003, Orange Romania avea 2,905 milioane de clienti, comparativ cu 2,590 milioane de abonati si clienti prepaid raportati la sfarsitul primului semestru. La sfarsitul lunii septembrie 2002, operatorul avea 2,020 milioane de utilizatori.
· La 30 septembrie 2003 MobiFon inregistra 2.962.081 de utilizatori. In 2002, compania avea 2.462.560 de clienti. Luna trecuta, operatorul de telefonie mobila a anuntat ca a trecut pragul celui de-al treilea milioane de clienti.
· MobiFon a platit in aprilie 2003 dividende in valoare de aproximativ 59,1 milioane de dolari, din care ClearWave, actionarul principal al Connex, a primit 33,5 mil. USD.