Dana Gîrbovan a anunțat pe pagina sa de Facebook că UNJR, AMR si AJADO vor discuta pe tema modificarii legilor justitiei, însă nu vor negocia interferența serviciilor secrete în justiție ori subminarea statutului judecătorilor sau procurorilor.

„Asa cum au facut-o de fiecare data pana acum, Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR), Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) si Asociatia Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului (AJADO) vor participa activ, cu propuneri de modificari si observatii, la proiectele de lege privind modificarea legilor justitiei, lansate in dezbatere publica pe data de 30.09.2020, de catre Ministrul Justitiei Catalin Predoiu.

Aceste proiecte contin propuneri de modificare numeroase si de substanta, unele benefice sistemului judiciar, altele care trebuie imbunatatite. Exista, insa, si propuneri total inacceptabile, deoarece aduc atingere statutului judecatorilor si procurorilor, subminand totodata independenta justitiei, separatia puterilor in stat si statul de drept.

Avand in vedere amploarea modificarilor preconizate, vom puncta doar chestiuni esentiale din proiectul de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, urmand a prezenta distinct observatiile asupra celorlalte doua proiecte de lege.

In primul rand, faptul ca s-a stabilit un termen lung de dezbatere este un aspect pozitiv si de notat.

De asemenea, proiectul de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor contine o serie de modificari necesare pentru a pune in acord legea actuala cu deciziile CCR, precum si modificari ale procedurilor de promovare in profesie, asupra carora vom trimite observatii tehnice punctuale.

In acelasi timp, insa, proiectul de lege contine o serie de prevederi ce constituie un regres inacceptabil din punct de vedere al standardelor de independenta a justitiei, precum si o diluare vatamatoare a statutului judecatorilor si procurorilor.

Le vom indica punctual, urmand a trimite observatii extinse si argumentate, in cadrul procedurii de consultare”, a scris Dana Gîrbovan pe pagina sa de Facebook.

https://www.facebook.com/dana.girbovan.5/posts/3398044703575287

Observații cheie ale celor trei asociații

Cele trei asociaţii spun că proiectul de lege schimbă titlul Legii 303/2004 din „statutul judecătorilor şi procurorilor” în cel „privind statutul magistraţilor”, revenindu-se practic la forma veche, anterioară aderării României la Uniunea Europeană.

În 2005, titlul legii a fost schimbat din „Legea privind statutul magistraţilor” în „Legea privind statutul judecătorilor şi al procurorilor”, această chestiune fiind notată ca un aspect esenţial, ce ţine de „schimbarea concepţiei cu privire la obiectul reglementării”, punându-se accent pe rolul diferit al judecătorilor şi procurorilor, în acord cu prevederile articolele 126 şi 131 din Constituţie, afirmă asociaţiile.

„Atât judecătorii, cât şi procurorii sunt magistraţi, dar se propun distincţii pentru a da substanţă rolului lor diferit în activitatea judiciară”, se arată în expunerea de motive a Legii 247/2005.

„Este îngrijorător că, după 15 ani, se urmăreşte abandonarea acestei concepţii a distincţiei dintre judecători şi procurori, în condiţiile în care, într-o societate democratică, este esenţial să nu existe niciun fel de confuzie în mintea cetăţenilor între rolul judecătorilor şi cel al procurorilor, fundamentate pe dispoziţiile constituţionale şi pe documentele internaţionale la care România este parte”, se mai menţionează în comunicat.

Totodată, cele trei asociaţii precizează că modificarea titlului legii nu are efecte doar cu privire la această confuzie de funcţii, ci diluează nepermis statutul judecătorilor şi procurorilor, prin includerea în legea ce era destinată statutului judecătorilor şi procurorilor a unor ample dispoziţii privind activitatea personalului de specialitate juridică din diverse instituţii.

Se deschide din nou calea interferenţei serviciilor de informaţii în Justiţie?

UNJR, AMR şi AJADO mai spun că proiectul deschide din nou calea interferenţei serviciilor de informaţii în Justiţie.

„Prin proiectul de modificare a Legii 303/2004 se abrogă garanţii importante ce vizau protecţia independenţei judecătorilor şi procurorilor faţă de influenţa serviciilor de informaţii. Astfel, se abrogă articolele ce reglementau incriminarea racolării judecătorilor şi procurorilor de către serviciile de informaţii, demers ce lasă să se înţeleagă că asemenea acţiuni nu ar fi vădit vătămătoare pentru sistemul judiciar şi pentru independenţa Justiţiei. Procedura de verificare a calităţii de ofiţeri acoperiţi, colaboratori sau informatori ai serviciilor de informaţii a fost practic golită de substanţă”, menţionează sursa citată.

Mai mult, afirmă asociaţiile, se abrogă notele ce consacrau caracterul de informaţii publice, fără nicio excepţie, al tuturor informaţiilor care privesc statutul judecătorilor şi procurorilor, organizarea judiciară, organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, cooperarea instituţională între instanţe şi parchete, pe de o parte, şi orice altă autoritate publică, pe de altă parte, precum şi actele administrative extrajudiciare emise sau încheiate de către sau între autorităţile publice care privesc sau afectează desfăşurarea procedurilor judiciare.

„În acest mod, se deschide din nou posibilitatea încheierii protocoalelor secrete ce vizează sau prejudiciază justiţia şi actul de judecată, în condiţiile în care acestea au afectat profund independenţa Justiţiei şi drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor”, spun magistraţii.