Gazetarul Dan Alexandrescu si-a inceput cariera de comentator al curselor de Formula 1 la TVR in 1990, doar pentru cateva etape. Opt ani mai tarziu, cand Pro Sport Group a cumparat drepturile de transmisie tv pentru Formula 1, Alexandrescu si-a oferit serviciile lui Adrian Sarbu, directorul general de la Mediapro. Potrivit intelegerii, Dan Alexandrescu nu este platit pentru comentariile sale de la fata locului si nu primeste diurna. Pro Sport Group ii acopera costurile biletelor de avion si cazarea la hoteluri. Asta in conditiile in care o cabina speciala pentru transmiterea in direct a celor 17 curse dintr-un an costa 80.000 de dolari. Din acest motiv, interventiile lui Dan Alexandrescu pe post sunt realizate din sala de presa special amenajata de organizatori pe fiecare circuit.
Prezenta lui Dan Alexandrescu la Marele Circ nu este deloc intamplatoare. Pe cartea sa de vizita sunt inscrise atat competenta jurnalistica, absolut necesara, cat si certe calitati de “driver”. Pasiunea pentru lumea cailor-putere a mostenit-o de la tatal sau, Emilian Alexandrescu, unul dintre fondatorii scolii de soferi si motociclisti amatori din Bucuresti. “Pentru ca nu avea cu cine sa ma lase acasa, tatal meu ma lua la poligon. Aici, am condus pentru prima data o masina, desi nu ajungeam la pedale. Aveam opt ani. De asemenea, ma aseza pe o motocicleta si ma invartea in spatele Casei Scanteii ore intregi, pana se termina benzina”, isi aminteste Dan Alexandrescu.
Din 1973 cand a debutat in raliuri, si pana in 1981, a facut parte din echipa Dacia, participand la diverse curse din campionatul european. In acel an, dupa ce s-a intors de la o cursa din Italia, i s-a retras pasaportul de serviciu fara nici un motiv. Tot in 1981, a reusit sa devina membru fondator al saptamanalului italian de specialitate “Rombo”. Pana atunci, se afirmase si in postura de corespondent pentru Romania al jurnalelor “L’Equipe” din Franta, “Autosport” din Anglia si “Autosprint” din Italia. “Activitatea mea jurnalistica era tolerata de autoritati. Fiecare articol scris pentru presa straina trebuia sa aiba si varianta romaneasca pe care o prezentam Federatiei de Automobilism care imi dadea un aviz. Acesta intarzia doua-trei saptamani, asa ca spuneam adio actualitatii corespondentelor mele”, spune Dan Alexandrescu. Dupa cateva asemenea sicane, tanarul ziarist si-a schimbat tactica. Se ducea la Palatul Telefoanelor si, in urma unor aranjamente cu telefonistele de serviciu, isi expedia articolele prin telefon sau telex. Recompensa era derizorie. Statul roman ii retinea onorariile in valuta, dandu-i doar sase lei pentru fiecare dolar ce i se cuvenea.
Pilotajul este un hobby de 10.000 de dolari
De fapt, anul 1981 a reprezentat “marea bucla” in viata lui Dan Alexandrescu. La varsta de 30 de ani a parasit tara, avand in buzunar un pasaport turistic. In tara, i s-au confiscat casa si masina. A ajuns in Franta unde, asa cum recunoaste, la inceput “a tras mata de coada, ca toata lumea”. Relatiile cu ziarele occidentale s-au rupt. Nu mai prezenta acelasi interes. In aceste conditii, s-a reorientat si a ajuns corespondent pe teme de automobilism pentru diverse ziare din Japonia, SUA, Canada, Taiwan, Italia si Anglia. Doi ani mai tarziu, a devenit un membru al uriasului angrenaj al Formulei 1, el fiind, de fapt, primul jurnalist roman acreditat pe langa Marele Circ inca din 1978. “Asa am ajuns sa ma imprietenesc cu piloti celebri precum Ayrton Senna, Nelson Piquet, Niki Lauda sau Alain Prost”, marturiseste ziaristul. Mai tarziu, s-a ocupat de managementul unor piloti de Formula 1. Cel mai cunoscut este Jean Alesi.
Intrarea in culisele Formulei 1 nu l-a indepartat de marea pasiune: pilotajul. A continuat “sa-si faca damblaua” in Formula 3 si Formula Ford. In 1989, a suferit un accident la niste teste in Marea Britanie. Hobby-ul sau este costisitor, chiar daca este prieten cu organizatorii de raliuri pentru amatori. De doua-trei ori pe an, inchiriaza pentru 10.000 de dolari sau, cand are ocazia, pe gratis o masina de cursa si alearga, alearga, alearga…
In cele doua decenii petrecute in Occident, Dan Alexandrescu a reusit sa invete si “alfabetul” afacerilor. Astfel, in Franta, are o agentie de presa International Motor Media. In 1994, Ion Tiriac i-a incredintat crearea reprezentantei Hyundai in Romania. In doi ani, directorul Dan Alexandrescu a reusit sa ocupe un sfert din piata vanzarilor de masini straine din Romania. In 1997, dupa ce a renuntat la Hyundai Romania, a investit, impreuna cu o firma italiana de constructii, peste doua milioane de dolari in imobile si terenuri. Investitia totala va cuprinde si o fabrica de inghetata. Omul de afaceri este sceptic in privinta profiturilor: “Am renuntat la iluzia ca acest capital investit va fi profitabil atat pentru noi, cat si pentru Romania.”
Dan Alexandrescu nu este un pesimist cand apreciaza ca visul romanilor de a avea un circuit de Formula 1 este foarte indepartat. Constructia unui asemenea obiectiv costa intre 80 si 240 milioane de dolari. Asa incat va curge multa benzina in rezervorul masinii lui Michael Schumacher, pana cand Dan Alexandrescu va ajunge intr-o zi sa comenteze Marele Premiu de Formula 1 al Romaniei.    

Dan Alexandrescu,
ziarist si comentator Formula 1:
“Cheltuielile suportate de Pro Sport Group sunt imense fata de posibilitatile actuale din Romania, insa
mici comparativ cu ale televiziunilor straine care sosesc la curse cu antene-satelit, care de reportaj si foarte multi reporteri. Nu ma plang de acest handicap.”

Carte de vizita
Numele si prenumele: Dan Alexandrescu
Locul si data nasterii:
5 decembrie 1951,
Bucuresti
Studii: Academia de Studii Economice, promotia 1973
Hobby: tenis, schi, vinuri si gastronomie
Stare civila: casatorit, doua fete, Emilie si Claire
Resedinta: Paris (petrece o jumatate din an in Romania si cealalta in Franta)