Instruirea in afara clasei (training outdoor) a fost pentru prima data promovata de pedagogul Kurt Hahn, care a fondat in 1941 prima scoala Outward Bound din lume. Scopul urmarit de reformistul german a fost educarea tinerilor prin implicarea lor in diferite sporturi in mijlocul naturii. Programul Outward Bound s-a raspandit treptat in toata lumea si, in paralel, au aparut nenumarate alte organizatii si firme de tip outdoor, largindu-se si paleta grupurilor tinta.In Romania, sistemul de training outdoor a prins contur de-abia in ultimii ani, fiind agreata mai mult varianta de relaxare in natura, exercitii fizice de grup si mai putin cea de invatare experentiala. Motivul este lesne de inteles. Majoritatea companiilor nu au un sistem de analiza si evaluare a nevoilor de instruire. Un curs „outdoor” este comandat adesea cu scopul de a recompensa angajatii, fapt pentru care se prefera programele cu caracter de divertisment – excursii de orientare, plimbare cu pluta, paintball – sau chiar cele de tipul sportului extrem: zborul cu parapanta, catarare pe stanci, expeditii de noapte etc. Daca este organizata ca la carte, instruirea outdoor urmareste realizarea unor obiective speciale, chiar daca se desfasoara intr-un cadru natural sub forma unor exercitii fizice simple sau cu inalt grad de risc: consolidarea muncii in echipa, dezvoltarea capacitatilor de comunicare, a initiativei, spiritului de leadership etc. Programele constau intr-o serie de exercitii care implica nu atat efortul fizic, cat crearea unor stari psihice duse la limite extreme uneori, dar cu scopuri pozitive. Obiectivul urmarit de instructori este de a-i determina pe participanti sa isi puna in valoare calitatile, sa descopere abilitati sau atitudini nebanuite, dar si sa-si cunoasca, prin autoevaluare, lipsurile sau problemele. Sistemul favorizeaza explorarea zonelor ascunse, a sentimentelor, obligand cursantii sa se uite mai putin la ceea ce stiu ca trebuie sa faca si mai mult la ceea ce simt ca trebuie sa faca. Participantii invata direct, prin experienta, sa descopere rolurile pe care le au in cadrul echipei si sa munceasca impreuna. Instructorul primeste semnalele venite de grup, exteriorizeaza problemele si dirijeaza discutia spre gasirea unei solutii, care va fi aplicata si in cadrul exercitiului urmator. Prin exersare, modelele de rezolvare se imprima in mintea cursantilor si acestea se pot transfera si in viata de zi de zi sau la locul de munca. Faptul ca dispar barierele legate de ierarhie, toti participantii fiind nevoiti sa se implice in mod creativ si necenzurat pentru ducerea la indeplinire a misiunii primite, creeaza posibilitatea comunicarii si colaborarii intre ei. Astfel se dezvolta si se intareste increderea in fortele proprii si ale membrilor echipei. Rezultatele pot fi spectaculoase, sub aspectul schimbarii comportamentului si intelegerii modului de lucru in cadrul activitatilor ulterioare desfasurate in companie de catre angajati.
Scoala experientelor
Programele de instruire outdoor urmaresc diferite obiective de invatare:
Formarea echipei
Cunoasterea mai buna intre colegi, dezvoltarea solidaritatii si conlucrarii, dezvoltarea unui spirit puternic de echipa.
Dezvoltarea comunicarii
Scopul este de a-i intelege mai bine pe ceilalti si a te face inteles de altii. Secretul lucrului in echipa este comunicarea deschisa intre membrii grupului: expunerea parerilor, discutarea ideilor, comunicarea exacta a informatiilor.
Managementul proiectelor
Se pune accentul pe elaborarea unor strategii, pe planificare, executie minutioasa prin proiecte de invatare.
Dezvoltarea aptitudinilor de conducere
Participantii pot sa-si puna la incercare aptitudinile de conducator, sa ia contact cu teoria si practica conducerii sau cu diferite stiluri de conducere.
Scoala naturii
Participantii se implica in proiecte ecologice, invata in natura si de la natura.
Activitati folosite in programele de instruire: trecere peste parau cu coarda, orientare, catarare pe stanca si in gradina de catarare, coborari cu coarda (rapel), expeditii cu bicicleta, expeditii pe jos, cu caiacul, construire de adapost, de iglu, construire de pluta etc.