Noul regulament adoptat prevede creşterea temporară cu 10 puncte procentuale a contribuţiei europene în proiectele comunitare. Astfel, dacă până acum cofinanţarea României pe un astfel de proiect era de 15% din totalul sumei, de acum aceasta se reduce la 5%, restul de 95% urmând să fie acoperit de către Uniunea Europeană.
Pentru început, este vorba despre patru programe operaționale a căror rată de cofinanţare este de aproximativ 85%. Aceste sunt: Programul Operaţional Regional, Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice şi Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative.
„Banii vor putea fi alocaţi pentru toate programele operaţionale, pentru toate proiectele derulate sau în curs de derulare. Astfel, pentru celelalte trei programe, cel de transport, de mediu şi pentru asistenţă tehnică, unde rata de cofinanţare medie este circa 80%, va trebui să modificăm programele, să creştem cofinanţarea la 85% şi, ulterior, să facem solicitarea de majorare a cofinanţării“, a precizat, pentru Capital, Leonard Orban, ministrul afacerilor europene.
Modificările se vor face în lunile ianuarie şi februarie 2012, astfel încât solicitarea pentru celelalte trei programe să poată fi trimisă Comisiei Europene în luna februarie. Între timp însă, cererea pentru obținerea sumelor aferente creșterii ratei de cofinanțare a celor patru programe operaționale va pleca spre Bruxelles. Conform lui Leonard Orban, primii bani urmează să intre la bugetul naţional în cursul acestui an. Măsura va avea ca termen de aplicabilitate 1 ianuarie 2010 – mai 2012.
Ce spun consultanții
Cei care pregătesc proiectele și, ulterior, urmăresc implementarea acestora sunt ceva mai reticenți în ceea ce privește efectele pozitive asupra beneficiarilor ale deciziei privind creșterea ratei de cofinanțare a UE. „E o măsură favorabilă statului și beneficiarilor  români, pentru că se vor evita blocajele care apar atunci când statul nu mai dispune de lichidități necesare cofinanțării proiectelor europene. Atenție însă, măsura nu rezolvă problema cofinanțării de către beneficiari a proiectelor! Beneficiarii vor avea aceeași contribuție“, ne-a spus Marian Dobrilă, director executiv al Asociației Consultanților din România pentru Accesarea Fondurilor Europene.
Acesta este de părere că principala barieră în calea fondurilor nerambursabile, obținerea creditelor pentru cofinanțare, ar trebui să rămână prioritatea guvernanților. „Băncile sunt reticente în a-și asuma riscuri, iar condițiile de creditare sunt tot mai drastice. Dobânzile la astfel de împrumuturi variază între 10% și 18%. În plus, unele instituții bancare intenționează să iasă din România“, susține Dobrilă.
„Indirect, decizia de creștere a ratei de cofinanțare la 95% va avea efect și asupra beneficiarilor, pentru că suma astfel «câștigată» reprezintă un mic robinet de lichidități de care Guvernul va beneficia într-o perioadă plină de blocaje și întârzieri în soluționarea cererilor de rambursare“, opinează Dragoș Jaliu, partener, Structural Consulting Group. Jaliu spune că este important că această decizie se aplică retroactiv, cu începutul anului 2010, ceea ce presupune o infuzie de bani europeni pe cererile de rambursare deja transmise de către România și procesate de Bruxelles. El mai spune că vom dispune de bani imediat, odată ce România va parcurge procedura de aplicare, dar important va fi ce facem cu aceștia, cum vor fi împărțiți între programe operaționale pe proiectele în implementare dintre care unele merg foarte bine, sunt în grafic și generează deja valoare adaugată, iar altele sunt în întârziere, blocate sau în prag de blocaj din cauza întârzierilor în soluționarea cererilor de rambursare depuse.
Câți bani intră în țară
Deși iniţial era avansată o sumă de aproximativ 700 de milioane de euro care ar fi revenit României, plată în avans, ca urmare a aplicării deciziei de mărire a cofinanţării, acum situația s-a schimbat. „În momentul de faţă, ne aşteptăm ca efectul măsurii să se situeze, pe ansamblu, între 150 şi 200 de milioane de euro. Nu putem însă preconiza care va fi cifra exactă, pentru că valoarea depinde de deblocarea procesului de rambursare şi de dimensiunea cererilor de rambursare care vor fi transmise Comisiei până în luna mai a anului viitor“, spune Leonard Orban. Se așteaptă însă ca, în perioada următoare, să vină la plată cereri de rambursare consistente, aferente proiectelor de transport, ceea ce ar putea mări valoarea estimată de până la 200 de milioane de euro.

60% este rata medie de contractare pentru programele operaționale finanțate prin intermediul instrumentelor structurale

Important va fi ce facem cu banii, cum vor fi împărțiți între programe operaționale pe proiectele în implementare. Dragoș Jaliu, Structural Consulting Group.

Te-ar putea interesa și: