Daniel Truica au 24 de ani si au fost colegi la Facultatea de Stiinte Economice din Sibiu. In urma cu un an si jumatate, cei doi au venit in Bucuresti si au inceput sa lucreze la un site care propunea o abordare complet diferita a publicitatii online, subtila si interactiva in acelasi timp. Pe scurt, site-ul, denumit www.iqads.ro, oferea vizitatorilor un concurs cu intrebari despre sloganurile diferitelor firme, sunetele si imaginile din spoturile radio si TV. Concurentul trebuie sa aleaga dintre numele mai multor firme pe cel corect. Acest tip de publicitate discreta si neagresiva se numeste advergaming (publicitate prin joc) si a fost inventat in Statele Unite, unde a inceput sa ia amploare. „Eu, ca investitor in publicitate, ma duc la agentia mea de publicitate si ii cer sa imi construiasca un joc online pe care il integrez site-ului meu, in care tot decorul este marcat cu numele produsului pe care vreau sa-l vand. Cei care intra si joaca nu percep ca publicitate faptul ca pe masinutele cu care joaca apare produsul respectiv. E ceva mai neconventional decat publicitatea obisnuita, dar expunerea marcii respective este de mai buna calitate, pentru ca mizeaza pe mesaje subliminale si pe divertisment”, explica Daniel Truica termenul de advergaming.Ideea afacerii i-a venit lui Marius Cristea in anul III de facultate, cand un profesor le-a cerut sa construiasca un chestionar pe o tema liber aleasa: „M-am gandit sa fac un chestionar care sa aiba ca teme sloganurile sau elementele de identificare ale unei marci. si atunci m-am intrebat pentru prima data cum as putea sa vand reclama sub forma de divertisment”. Marius Cristea a impartasit ideea colegului sau si s-au hotarat sa o puna in aplicare. Daniel Truica a plecat insa in SUA, de unde s-a intors peste un an de zile. Intre timp, Marius Cristea se mutase la Bucuresti si incerca sa „vanda” proiectul unei firme care ar fi putut sa-l finanteze. „Tot ceea ce inseamna acum iqads gandisem initial ca pe un concurs in cadrul unei emisiuni televizate formate din mai multe runde. Concurentul trebuia sa raspunda cui apartine un anumit slogan, o anumita imagine, un anumit sunet. Din nefericire, nici o televiziune nu si-a dat acordul”, isi aminteste Marius. Problema principala venea din partea CNA-ului: intr-o ora de emisiune, un post nu poate introduce mai mult de 12 minute de publicitate, oricat ar fi ea de discreta si de neagresiva. Ar fi existat o singura portita de scapare, in cazul in care marcile mentionate nu s-ar fi vandut pe piata romaneasca. Dar aceasta ar fi insemnat ca televiziunea nu castiga bani din vanzarea de spatiu in concurs. Marius Cristea s-a vazut astfel nevoit sa refaca tot proiectul. „Intr-un tarziu mi-am dat seama ca trebuia sa schimb canalul. Mediul online este liber, aici nu exista restrictii legate de modul in care se face publicitatea. Asa ca am regandit tot conceptul si l-am adaptat la cerintele Internetului”, spune Marius. O data definitivat proiectul, cei doi tineri s-au lovit din nou de problema banilor. Aveau nevoie de o investitie initiala de cel putin 30.000 de dolari, pentru constructia propriu-zisa a site-ului, calculatoare, servere si mai ales promovarea. Constructia unui site costa 15.000 USDAtras de unicitatea propunerii, Razvan Enache, director general la firma Elida Media, s-a hotarat sa finanteze proiectul iqads. Primul pas important a fost gasirea unei firme de programare. Constructia unui astfel de site platforma, care ruleaza independent si care livreaza mesajele publicitare in functie de target, costa intre 10 si 15.000 de dolari. Avantajul este ca o data creat, administratorii site-ului nu au nevoie de cunostinte de programe, pentru ca totul exista deja intr-o baza de date. In doua luni adresa a fost gata. Cei care l-au conceput se mandresc ca este unic in Romania si, din cate stiu, in lume. „Nu mai exista un astfel de site in Romania, pentru ca pe www.iqads.ro mesajul publicitar ti se afiseaza sub forma unei intrebari, iar vizitatorul face un efort de memorie sa il asocieze cu marca respectiva. La televiziune sau in alte media consumatorul este pasiv, pe cand aici este obligat sa joace, deci sa constientizeze mesajul”, explica Daniel Truica. Primul concurs pe www.iqads.ro a fost lansat pe 17 septembrie 2003. Datorita campaniei puternice de promovare, pe toate tipurile de media, site-ul a reusit sa atinga un varf de 32.000 de vizitatori pe saptamana si sa-si formeze o baza de date de 28.000. In pofida acestui succes, profitul net al site-ului a fost de 3.000 de dolari. „Cea mai grea parte a acestui tip de concurs este atragerea a cat mai multe companii. Ai nevoie de cel putin zece clienti, ca sa nu fii nevoit sa repeti incontinuu intrebarile. Acest lucru este foarte greu de facut, pentru ca fiecare firma isi stabileste anual bugetele de publicitate. Noi le cerem practic sa se sincronizeze dupa noi si sa ne mai dea si bani”, spune Marius Cristea. Un alt impediment il reprezinta actul propriu-zis de vanzare a spatiului din concurs. Cei doi recunosc ca una dintre greselile majore pe care le-au facut a fost modul complicat de alcatuire a pachetelor de oferte. „Firmele nu sunt dispuse sa investeasca bani in publicitatea online, pentru ca nu sunt obisnuite cu acest mediu. Iar cand le explici ca le afisam sloganul in concurs si ca in plus putem face sa le apara bannere pe orice site vor, te intreaba de ce au ei nevoie de asta”, mai explica Daniel. In aceste conditii, continuitatea concursului este foarte greu de mentinut, de aceea, intre doua editii, iqads devine un site de continut, care ruleaza informatii despre toate campaniile publicitare din Romania. Despre momentul in care iqads va produce banii pe care ii aduce in general advergaming-ul in Statele Unite, tinerii nu se sfiesc sa vorbeasca: „Momentan site-ul nu aduce bani firmei Elida Media, dar acesta este un risc asumat. Am stiut inca de la inceput ca acesta nu este o afacere din care sa te imbogatesti peste noapte, mai ales in Romania, unde rata de penetrare a Internetului este mica. Dar sunt convins ca intr-un an de zile lucrurile se vor schimba simtitor, pentru ca avantajul acestei piete este ca poate creste simtitor de la un an la altul”, afirma Marius Cristea. Un milion de dolari la pret de rate card s-a investit anul trecut in Romania in publicitatea online, comparativ cu cele opt milioane investite in Ungaria in anul 2002, conform Hungarian Advertising Association.

Bussiness start
Investitie minima: 30.000 de dolari. Banii trebuie investiti in achizitionarea unor calculatoare, a unui server de Internet si baze de date, achizitionarea domeniului de Internet, constructia site-ului si promovare online.
Angajati: Minimum doua persoane in cazul in care suportul tehnic este asigurat in sistem de outsourcing. Este foarte important sa existe o persoana specializata in vanzari.
Piata: Clientii sunt reprezentati in principal de firme mari care investesc sume mari in publicitate. O alta categorie de clienti o constituie agentiile de publicitate.
Concurenta: Nu exista o concurenta directa.
Furnizori: Firmele care asigura programarea, dezvoltarea si suportul tehnic al site-ului.
Promovarea: Este folosita promovarea online (bannere, direct emailing), impreuna cu campanii offline pe radio si TV. Acestea din urma se deruleaza prin parteneriate media.