Brandul Sergio Tacchini nu a fost întotdeauna o umbră, fiind asociat cu nume mari ale sportului precum John McEnroe, Jimmy Connors sau Pete Sampras. Însă problemele financiare au scufundat compania italiană până aproape de faliment, iar din faima de altădată s-a ales praful. Asta până când compania a fost preluată de investitori chinezi şi pare a fi la un nou început.
Marii jucători de pe piaţa echipamentelor sportive, Nike sau Adidas, cheltuie multe milioane de dolari pentru a-şi asocia imaginea cu cei mai mari sportivi. Rafael Nadal, Roger Federer sau Andy Murray, cu toţii au contracte cu granzii. Însă cel mai bun jucător de tenis din lume la ora actuală, Djokovic, a ales altceva, renunţând acum doi ani la un contract cu Adidas pentru a semna cu Sergio Tacchini. La vremea respectivă, nici brandul italian, nici Djokovici nu o duceau prea bine. Compania italiană avea vânzări anuale de 50 mil. euro, infim faţă de giganţii din domeniu, Nike şi Adidas, cu vânzări de 2,55 şi respectiv 4,7 mld. euro. La fel, Djokovic, era pe locul patru în clasamentul ATP şi avea un singur titlu în palmares.
“Am simţit că Novak are potenţial pentru ajunge la vârf”, spune Edoardo Artaldi, manager sporturi la Sergio Tacchini. În 2009, compania a semnat cu Djokovic un contract pe 10 ani, jucătorul sârb fiind singurul din turneu care reprezinză Sergio Tacchini. “O companie de dimensiunea asta trebuie să fie creativă. Nu-şi pot permite să semneze cu 10-15 jucători, trebuie să se concentreze pe unul sau doi. Pariul pe care Sergio Tacchini l-a făcut pe Djokovic s-a dovedit câştigător”, spune Ben Stunner, director la compania de branding Leverage Agency. Djokovic este de fapt singura publicitate pe care şi-o face Tacchini, compania neavând buget pentru reclame tv sau print.
Valoarea contractului lui Novak Djokovic cu brandul italian nu este publică, însă Artaldi spune că pe lângă suma fixă, jucătorul primeşte bonusuri pentru câştigarea turneelor şi pentru rankingul mondial, precum şi o cotă din vânzările Sergio Tacchini în China şi o bună parte din vânzările de echipament branduit special cu Djokovic. “Dacă ar fi semnat cu Nike sau Adidas, ar fi fost unul dintre cele trei sau patru staruri, cu Tacchini este singur şi el ajută la construirea brandului”, spune Stunner, citat de Market Watch.
În anii ’80, Tacchini şi Fila erau principalele branduri din tenis. Însă pe la începutul anilor ’90 în sportul alb au intrat giganţii Nike şi Adidas. “De atunci a devenit foarte greu pentru toate celelalte companii să fie competitive în tenis”, explică Stunner. Încet, încet Tacchini şi-a pierdut strălucirea, iar în 2007 a ajuns în pragul falimentului. Atunci a intrat în scenă omul de afaceri chinez Billy Ngok, care a cumpărat companie salvând astfel un brand cu o istorie de 45 de ani.