Pasionaţii de modelism investesc până la 10.000 de euro anual în pregătirea şi echiparea aparatelor. Asociaţia de profil îl are ca preşedinte pe ministrul transporturilor, Radu Berceanu, care şi-a construit singur un avion cu două locuri. Din plăcere.

«Am început să fac aero­modele pe la şase ani, iar în timp am ajuns să proiectez şi navomodele, rachetomodele şi automodele. Tata a fost pilot în Al Doilea Război Mondial şi de la el am moştenit pasiunea pentru pilotaj», spune pentru Capital Radu Berceanu, ministrul transporturilor şi infrastructurii. „Sunt maestru al sportului la aeromodelism. Pentru a avea această titulatură, un om trebuie să fi câştigat la vremea sa trei recorduri naţionale, iar eu am dobândit acest titlu încă din clasa a XII-a“, adaugă ministrul. Radu Berceanu are acasă câteva zeci de exemplare de modele realizate de el însuşi, în care a investit de-a lungul timpului mai mult de 10.000 de euro. „Pe unele le am de când eram pionier. Sunt atât de vechi, încât au devenit piese de colecţie“, spune ministrul, care a reuşit să creeze şi un club de modelism la Craiova, iar încă de la începutul anilor ‘90 este chiar preşedintele Federaţiei Române de Modelism. Între timp, ministrul Berceanu şi-a construit şi un avion de două locuri, cu care zboară din când în când. Şi l-a făcut singur, investind aproximativ 40.000 de euro. Mai mult, acum pregăteşte un al doilea astfel de proiect, dar lucrările suferă din cauza lipsei timpului.

Potrivit Federaţiei de Modelism, aproximativ 550 de persoane sunt înscrise în clubul celor pasionaţi de bărci, avioane, rachete şi automobile, toate în miniatură. „Noi, cei cu navomodelismul, suntem aproximativ 100“, spune Constantin Anghelescu (34 de ani), inginer mecanic de profesie, dar mare amator de navomodelism şi maestru al sporturilor. „Pasiunea pentru bărci este una aparte şi mi-am dezvoltat-o de la cinci-şase ani“, adaugă acesta. Posesor al unor bărci de curse, Anghelescu cheltuie anual câteva mii de euro pe acest hobby, totalul investiţiilor fiind de aproximativ 10.000 de euro. Dar nu e obligatoriu ca fiecare să investească tot pe atât. „Suma diferă de la persoană la persoană. Însă, modelele îmbătrânesc repede şi trebuie schimbate pentru a rămâne competitive“, explică acesta, menţionând că durata de viaţă a unui motor este de unu-doi ani, revizia făcându-se la fiecare zece ore de funcţionare.

Bărcuţe la preţ de maşini second-hand

219-54109-29_raduberceanu1_27_arh.personala.jpgLa fel de costisitoare este şi achiziţia bărcii, care poate scoate din buzunarul cli­en­tului între 1.000 şi 3.000 de euro. Majoritatea navomodelelor care participă la competiţii sunt cumpărate din străinătate. Sunt construite de personaje cunoscute în lumea navomodelismului, cu titluri mondiale în palmares şi create special pentru curse. Printre cei mai renumiţi constructori de astfel de modele sunt britanicii şi finlandezii. „Este dificil pentru cineva să o facă de la zero.

Există şi în România câţiva producători care importă materialele de calitate şi le toarnă în matriţe ce copiază originalul producătorului“, spune Anghelescu. Per­sonalizarea bărcii, motorul, radiocomanda etc. mai cresc factura bărcuţei cu câteva sute de euro, dacă nu mai mult de 1.000 de euro. De asemenea, proprietarii lor trebuie să fie foarte atenţi când îi fac testele, întrucât motorul îşi pierde garanţia în momentul în care barca porneşte în larg.

Un plin costă 150 de lei

Pe lângă toate aceste costuri de achiziţie şi funcţionare, mai trebuie luată în calcul şi alimentarea bărcilor, acestea funcţionând cu un combustibil special pe bază de alcool, ulei de ricin şi nitrometan. „Consumul este mare. Este ca şi cum o maşină ar consuma 70-80 litri la 100 de km, motorul atingând frecvent 30.000 de rotaţii pe minut“, spune Anghelescu. Una din bărcile sale, echipată cu motor de 7,5 cmc, cu un rezervor de 2,3 litri, poate funcţiona în regim de concurs jumătate de oră şi necesită un plin care costă aproximativ 150 de lei. Bineînţeles că şi combustibilul se comandă din străinătate. Dar o astfel de bărcuţă îţi garantează participarea la un campionat mondial de modelism.

219-54108-29_raduberceanu_27_arh.personala.jpgGhiciţi personajul din imagine?
Este Radu Berceanu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, la 20 de ani, respectiv 30 de ani, care se laudă că pe vremuri a construit câteva zeci de aeromodele, navomodele şi rachetomodele

550 de membri are Federaţia Naţională de Modelism, împărţiţi în patru categorii: pasionaţii de navomodelism, rachetomodelism, aeromodelism şi automodelism

O bărcuţă de 3.000 de euro
Navomodelul din imagine are o lungime de 1,2 metri, un motor de 7,5 cmc şi prinde o viteză de 68 km/oră. Revizia se face o dată la 10 ore.