Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

STORY

Cum a ajuns Germania un imperiu în industria auto

Autor: | | 0 Comentarii | 31724 Vizualizari

Românii sunt fani ai mașinilor germane și asta se vede zilnic pe șosele sau în discuțiile purtate înaintea fiecarei achiziții a unui vehicul. Puțini sunt însă cei care cunosc secretele din spatele unei industrii care include mărci precum Audi, BMW, Mercedes-Benz sau Porsche.

Germania este, fără urmă de îndoială, motorul economic al Europei. Iar una dintre cele mai puternice industrii germane, cea auto, a produs anul trecut 5,64 milioane de automobile, mai mult decât Franţa şi Spania la un loc şi de peste trei ori peste tot ce au asamblat uzinele din Marea Britanie. E un rezultat spectaculos dacă avem în vedere că abia în anii premergatori celui de-Al Doilea Razboi Mondial guvernul german a decis sa finanţeze construcţia unui automobil popular. Astfel începe povestea celui mai mare producător actual de automobile din Europa, grupul Volkswagen.

1904 – încep primele discutii între inginerii germani cu privire la o masina populara produsa în serie. Exemplele din America sunt privite cu uimire si, mai apoi, cu interes. Aparitia în 1908 a primului Ford Model T produs în serie larga este semnalul ca si în Germania trebuie dezvoltat un proiect similar.

1925 – Studentul Béla Barényi prezinta, în Germania, un proiect al unui sasiu pentru „masina populara”. Acesta avea tractiune pe puntea spate si motor boxer cu sistem de racire, caracteristici vazute ulterior la Beetle.

 

1934 – este prezentat prototipul unui vehicul realizat de Ferdinand Porsche, un inginer din Bohemia, pentru NSU Motorenwerke din Neckarsulm. Din nefericire, din cauza problemelor financiare, Porsche Type 32.nu este produs niciodata. Totusi, pe 22 iunie, în acelasi an, “Reichsverband der Deutschen Automobilindustrie” îi acorda lui Ferdinand Porsche, fost angajat al Daimler-Motoren-Gesellschaft si designer al unor masini sport pentru Auto Union, sansa de a dezvolta un vehicul subventionat de stat.

1935 – în luna iulie, Porsche prezinta prototipul VW Series 3, un vehicul cu sasiu si caroserie din otel si lemn. La finalul aceluiasi an, Dr. Porsche GmbH realizeaza si prototipul unui model decapotabil botezat V2 care, împreuna cu alte doua proiecte, sunt acceptate de Reichsverband der Deutschen Automobilindustrie

 

1938 – Adolf Hitler boteaza proiectul VW Series 3 cu numele KdF-Wagen si lanseaza, pe 12 august, o campanie de strângere de fonduri pentru transpunerea acestuia în vehicul de serie. Cine platea saptamânal o anumita suma avea sa devina, în curând, proprietarul unui astfel de vehicul. Doar 336.000 de persoane adera la acest proiect iar suma strânsa este prea mica pentru a produce masina în serie. Tot în 1938, pe 26 mai, începe constructia uzinei Volkswagen de lânga Fallersleben, proiect sustinut de Deutsche Arbeitsfront.

 

1939 – Uzina, neterminata, este obligata sa lucreze pentru Luftwaffe având ca sarcina repararea motoarelor de JU 88. Tot pentru a sustine efortul de razboi, uzina Volkswagen primeste o a doua linie de asamblare unde aveau sa fie construite faimoasele „Kübelwagen”. Pâna la finalul razboiului sunt produse 66.825 de vehicule militare. Type 82 Kübelwagen avea un  motor cu patru cilindri, racit cu aer, care dezvolta 35 CP.

1940 – Cerea tot mai mare de echipament militar aduce uzina în situatia de a folosi munca for?ata. În 1944 mai bine de doua treimi dintre muncitorii de la Volkswagenwerk erau prizonieri de razboi, evrei sau polonezi.

1942 – Începe productia vehiculului amfibiu Type 166 “Schwimmwagen”. Vehiculul se putea deplasa cu 80 km/h pe uscat si cu 10 km/h pe apa.

 

1945 – Pe 22 august armata britanica de ocupatie solicita uzinei sa produca 20.000 de vehicule pentru necesitatile de transport. Pentru ca nu existau fonduri, britanicii gasesc solutia de a instrui muncitorii germani sa plaseze pe sasiurile ramase de la Kübelwagen, caroserii lucrate manual. Pe 27 decembrie sunt produse primele 55 de astfel de vehicule.

 

1946 – în martie este atinsa pentru prima data cadenta solicitata de britanici: 1.000 de masini pe luna. În acelasi an, uzina sarbatoreste asamblarea vehiculului civil cu numarul 10.000.

1947 – uzina are 8.382 de angajati, dintre care 4.509 implicati direct în procesul de productie. Saptamâna de lucru are 48 de ore, fiecare ora fiind platita cu 1,19 marci germane. Compania, cu sediul acum la Wolfsburg, participa la târgul de la Hanovra unde câstiga un contract de export catre Olanda. Pentru a mentine competitivitatea masinilor produse, britanicii impun inginerilor si muncitorilor gasirea unor solutii pentru îmbunatatirea masinilor Volkswagen.

1948 – pe 1 ianuarie, Heinrich Nordhoff, fost manager la Opel, este impus de britanici ca director general al uzinei Volkswagen. Productia creste de la 1.185 de unitati pe luna la 2.306 unitati. Pe 1 octombrie marca Volkswagen este înregistrata la Oficiul German al Patentelor. Primele piete pentru export sunt Olanda, Belgia, Luxemburg, Suedia si Danemarca.

1949 – Mai elegante si mai confortabile, cu jante si alte elemente cromate, modelele Beetle pentru export costa 5.450 de marci germane. Intra în productie si varianta Beetle Cabrio cu un plafon dezvoltat de Hebmüller. Pe 6 septembrie, britanicii cedeaza uzina în administrarea statului Saxonia Inferioara

1950 – Volkswagen exporta peste ocean. Primele 330 de unitati sunt trimise catre Statele Unite si 128 catre Uruguay. Pe 8 martie modelul Transporter intra în productie la Wolfsburg.

 

1951 – Timpul de asamblare al unei masini la uzina Volkswagen scade de la 127 de ore la 116 ore. Pretul de baza al modelului Beetle este de 4.600 de marci, în timp ce salariul mediu din Germania este de 346 DM. În 13 luni, un muncitor îsi poate cumpara o masina.

1952 – Beetle îsi schimba înfatisarea.

1954 – O varianta cu opt locuri a modelului Transporter primeste numele Sambabus. Principalii clienti pentru ambele modele Volkswagen sunt companiile. Doar 13% din productie ajunge la persoane fizice.

1955 – Pima vizita a unui cancelar german, Konrad Adenauer, la uzina din Wolfsburg. Aceasta devine un vector al economiei Germaniei de Vest. Pe 5 august este celebrat modelul Volkswagen cu numarul 1 milion, iar pe 10 august, Volkswagen cumpara uzina Studebaker-Packard din New Jersey pentru a produce masini destinate pietei americane. O recalculare a costurilor opreste însa întreaga operatiune. Tot în aceeasi luna intra în productie modelul Ghia Coupé dezvoltat împrecuna cu carosierul Karmann.

 

1956 – Volkswagenwerk din Wolfsburg produce în acest an 333.190 de Beetle, 55% dintre acestea fiind exportate catre 115 piete cu SUA pe primul loc. Pe 8 martie este inaugurata uzina Volkswagen din Hanover-Stöcken unde avea sa fie produs modelul Transporter.

1957 – În septembrie începe productia modelului Karmann Ghia Convertible. La finalul anului, bilantul arata asamblarea a 472.554 de masini, un numar total de 43.395 de angajati si un profit net de 7,4 milioane de marci germane.

 

1958 - În iunie, Hans Busch devine presedinte al Consiliului de Supraveghere al Volkswagenwerk GmbH. Este achizitionata o fosta uzina de avioane, Henschel & Sohn GmbH, unde ulterior vor fi realizate motoare, sasiuri si componente auto pentru fabrcile de asamblare Volkswagen. Beetle este din nou modernizat si i se instaleaza pentru prima data o oglinda laterala exterioara. Profitul la finalul anului atinge nu mai putin de 319,3 milioane DM, de 45 de ori mai mare de cât în anul anterior.

1959 - Pretul modelului Beetle scade la 3.790 DM, iar masina devine un fenomen, cu o cota de piata de 31,5% în Germania. Cu o productie anuala totala de 705.243 de unitati, Volkswagen detine 40,5% din vânzarile de autoturisme de pe piata germana. Este primul an în care se vorbeste despre „privatizarea” Vokswagenwerk, iar corpul administrativ se muta într-o impozanta cladire cu 13 etaje. Este deschisa oficial uzina braziliana de la São Bernardo do Campo.

 

1960 – Ia fiinta Volkswagen France SA, companie menita sa impulsioneze vânzarile din Franta. Modelul Transporter primeste o configuratie menita sa îl faca eligibil pentru clientii dornici de aventura. Moment important, Volkswagenwerk GmbH se transforma în Volkswagenwerk Aktiengesellschaft dând astfel semnalul pentru vânzarea a 60% dintre actini si acordarea restului de 40%, în cote egale, guvernului federal si statului Saxonia Inferioara.

1961 – La expozitia auto de la Frankfurt, în septembrie, este prezentat un nou model Volkswagen menit sa reduca dependenta companiei de Beetle. Denumit VW 1500, vehiculul are doua variante, sedan si break (Variant). Pe 18 octombrie se încheie procesul intentat de deponentii proiectului esuat Kdf-Wagen (vezi anul 1938) fiecare primind un discout de 600 DM la achizitia unui model Volkswagen sau o despagubire de 100DM. Iese de pe linia de asamblare masina cu numarul 5 milioane, unic în istoria de pâna atunci a industriei auto europene.

1962 – Zidul Berlinului împiedica forta de munca din Germania de Est sa activeze în uzinele Volkswagen. Este nevoie de utilizarea unor muncitori straini, în special italieni. La finalul anului, din totalul de 4.494 de angajati straini, 3.188 sunt italieni, acestia având propriul „orasel” lânga uzina din Wolfsburg.

 

1963 – Volkswagen cumpara  primul sau vas de transport al automobilelor cu o capacitate de 1.750 de masini. Încep exporturile catre Marea Britanie. Lipsa de forta de munca specializata genereaza o nevoie acuta de automatizare, iar linia de asamblare este deservita semiautomat.

1964 – Reprezentanta Volkswagen din Mexic cumpara uzina Promexa SA si începe productia de masini pentru a face fata cererii de pe piata sud-americana. Începe constructia unei noi uzine la Emden care va fi finalizata în mai putin de un an. VW 1500S obtine o dubla victorie – la clasele 1300 cmc si 1600 cmc – în faimosul Raliu Monte Carlo.

 

1965 – un nou moment-cheie, Volkswagen preia subsidiara Auto Union GmbH din Ingolstadt de la Daimler-Benz. Pe lânga plusul de tehnologie, aceasta achizitie aduce si motoare mai performante si modele noi. Auto Union GmbH devine subsidiara a Volkswagen formându-se astfel Volkswagen Group. Intra în productia de serie modelul Typ 147, alintat Fridolin, destinat postei germane. Pe 12 iulie, flota de transport maritim a Volkswagen Group ajunge la 55 de nave, iar din decembrie, uzina de la Wolfsburg are primul tunel aerodinamic. Este marcata productie Volkswagenului cu numarul 10 milioane.

1966 – pe 29 iunie, Josef Rust devine pretedinte al Consiliului de Supraveghere al Volkswagen Group. VW 1600 intra în productie, iar din octombrie compania are propria divizie de leasing denumita Volkswagen Leasing GmbH, printre primele de acest fel din Germania.

1967 – Volkswagen trece printr-o noua criza generata de recesiunea mondiala. Ca urmare a scaderii drastice a vânzarilor, este redus si programul de lucru. Cu toate acestea, la uzina din Hanovra este produsa o noua familie Transporter. Pentru prima data, amestecul din carburatorul modelului VW 1600 este controlat de un calculator. La expozitia de la Frankfurt, din septembrie, Volkswagen prezinta noutati precum coloana de directie care absoabe socuri, convertorul hidraulic de cuplu si sistemul electronic de injectie directa. Este produs primul Volkswagen cu cutie automata.

1968 - Kurt Lotz îi urmeaza lui Heinrich Nordhoff la conducerea Volkswagen Group. Compania depaseste pragul de 100.000 de angajati. La Wolfsburg începe productia modelului VW 411, vehicul care anunta si oprirea dezvoltarii lui Beetle. Este inaugurata zona de teste de la Ehra-Lessien.

1969 – Concurenta dintre modelele Volkswagen si Audi se dovedeste benefica rezultând solutii tehnice tot mai moderne. Este produs primul model VW 181 Kurierwagen, primul vehicul de teren pentru populatie. Modelul VW-Porsche 914 – un roadster rezultat al colaborarii dintre cele doua barnduri – este lansat pe piata cu motoare în  patru sau sase cilindri si puteri de 80 CP, respectiv, 110 CP. Nevoia de angajati aduce în uzinele grupului muncitori spanioli, greci sau chiar turci.

1970 – Volkswagen Group preia cea mai mare firma de închirieri de masini din Germania, Selbstfahrer-Union, intrând pe o noua si ofertanta piata. Este prezentat, în America modelul Buggy, un derivat al lui Beetle. Începe sa produca o noua uzina, cea de la Salzgitter. Apare si primul model al carui motor este racit cu apa – VW K 70. Acesta este doar un model interimar pentru ca pe planseta designerilor se afla deja primele versiuni ale modelelor Passat, Golf si Polo. Un incendiu distruge partial uzina mexicana de la São Bernardo do Campo.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.