Super-registrul acţiunilor de pe piaţa românească de capital – Depozitarul Central – îşi cosmetizează produsele cu servicii online care ar trebui să facă mai uşoară viaţa investitorilor.

Un extras de cont sau istoricul şi sumarul poziţiilor dintr-un cont vor putea fi obţinute, în câteva luni, mult mai uşor decât până acum. Pentru investitorii care au nevoie de astfel de documente pentru a tranzacţiona, spre exemplu, acţiunile rezultate în urma unei majorări de capital, lucrurile vor fi simplificate de aplicaţiile cu semnătură digitală. Acestea sunt deja disponibile oricui pe site-ul de internet al Depozitarului Central, însă piaţa aşteaptă încă un regulament care să le permită brokerilor să solicite în numele lor astfel de acte.

Contra a câteva zeci de euro pe an, oricine va putea solicita de la o firmă specializată eliberarea unui „token“, dispozitiv cu care poate deveni clientul serviciilor online de registru. „Investitorii vor putea, în relaţie directă cu brokerul, să îşi rezolve toate problemele şi serviciile specifice pieţei de capital fără a fi umiliţi la cozi, rânduri şi liste“, spune Augustin Danilă, broker în cadrul SSIF Broker Cluj Napoca. Practic, brokerul, şi nu clientul, va solicita eliberarea extraselor de cont, de exemplu, însă acordul clientului va putea fi dat prin internet.

În scurt timp, toate agenţiile societăţilor de brokeraj din ţară vor putea cere acest tip de servicii de la Depozitarul Central. Acum, brokerii trebuie să îşi trimită clienţii la registru. Pe viitor, vor putea oferi servicii complete de gestionare a portofoliului fără a mai întocmi procuri notariale. „Conectarea la reţeaua depozitarilor europeni şi serviciile online sunt priorităţile noastre. Avem deja discuţii cu emitenţi care vor să se listeze la bursele româneşti“, spune Sergiu Ovidiu Pop, preşedintele Depozitarului Central.