record de 70 de bulevarde refacute si in lucru.
Claxoane, cozi interminabile, miros de smoala incinsa, nervi. In Capitala se asfalteaza din greu. Iar autoritatile avertizeaza ca este doar inceputul. Tot mai multi oameni se intorc zilele acestea acasa, iar rabdarea lor va avea de infruntat lucrarile pana prin noiembrie.
51 de milioane de euro. Atat costa refacerea a aproape un sfert din bulevardele Bucurestiului. “Este, din cate stiu, cel mai mare program de reabilitare a structurii rutiere urbane. Se asfalteaza complet 72 de strazi magistrale din cele 334 aflate in administrarea municipalitatii”, spune Gheorghe Udriste, directorul Directiei Transporturi din Primaria Municipiului Bucuresti (PMB).
32 de milioane de euro costa lucrarile finantate de Banca Europeana de Investitii (BEI) si de buget (in proportie de 50% fiecare). Cu acesti bani vor fi reabilitate in total 40 de artere, printre care cele de pe liniile de metrou usor 32 si 41, dar si bulevardele Ion Mihalache, Barbu Vacarescu, Iuliu Maniu, Pantelimon, Dudesti sau Viilor. Restul, adica aproximativ 700 de miliarde de lei, provin din bugetul pe 2003 al Administratiei Strazilor si vor fi utilizate pentru asfaltarea altor 32 de strazi importante.
In total, la sfarsitul acestui an, soferii vor avea la dispozitie 114 km liniari de carosabil nou-nout. Impreuna cu celebrele lucrari din toamna lui 2002, peste doua luni si jumatate ar trebui sa fie in stare foarte buna mai mult de o treime din drumurile aflate in grija primariei generale. “Ca o noutate, trebuie spus ca vor fi refacute, in cele mai multe cazuri, si trotuarele, iar pentru strazile reabilitate in cadrul programului BEI sunt reparate si chiar inlocuite si conductele sau cablurile, astfel incat carosabilul sa nu fie spart multa vreme de acum inainte”, explica Udriste.
Asta nu inseamna, nici pe departe, ca vom circula ca in Occident. Restul arterelor, chiar daca multe au fost plombate in aceasta vara, raman potentiale surse de gropi. Cat despre celelalte 5.000 de strazi, totalizand circa 1.435 km liniari, care se afla in grija primariilor de sector, situatia nu e la fel de roza. Desi au fost alocate fonduri importante, nevoile sunt mult mai mari.
In sectorul 2, de pilda, cu 214 miliarde vor fi refacute 31 de strazi din cele 935, alte 130 fiind plombate, in timp ce pentru reabilitarea a 27.500 mp de alei intre blocuri se vor cheltui alte 22 de miliarde. Primarul Neculai Ontanu s-a plans ca, desi in primavara plombarea arterelor a costat 49 de miliarde, unele strazi sunt asfaltate din nou de PMB: “Este vorba de bulevardele Pantelimon, Carol I si Barbu Vacarescu. Altele, cum ar fi Baicului si Heliade intre Vii, nu vor fi reabilitate decat partial”.
In alt sector, 3, urmeaza sa fie modernizate, cu circa 600 de miliarde de lei, 103 strazi din totalul de circa 800. Ritmul este considerat mult prea mic, cel putin in comparatie cu cel al reabilitarii drumurilor importante, care, potrivit reprezentantilor PMB, ar urma sa se incheie in circa patru ani. Din aceasta cauza, in urmatoarele luni intre municipalitate si BEI urmeaza sa se desfasoare negocieri pentru un nou imprumut. De data asta, mult mai mare: pana la 500 de milioane de euro, pentru refacerea completa a 1.500 de strazi secundare. Daca lucrurile merg cum trebuie, primele santiere s-ar putea deschide in primavara.
Romania utilizeaza
stasuri invechite
Lucrarile scoase la licitatie in acest an de PMB au fost impartite in 20 de pachete, care au fost adjudecate de zece firme. Strabag AG se situeaza pe primul loc, cu circa 40 km de strazi, insemnand aproximativ 400.000 mp de carosabil si 105 km de borduri. “Am mai adus utilaje de la firma-mama, din Austria, astfel incat sa facem fata cerintelor. Anul trecut aveam 60 de angajati, iar anul acesta am ajuns la 150. Chiar daca la iarna nu vom mai avea prea mult de lucru, ii vom pastra, pentru ca e pacat sa califici un om si apoi sa-l pierzi”, spune Nicolae Prata, directorul Strabag SRL. O solutie pentru a atenua caracterul sezonier al afacerii, crede el, ar fi ca intretinerea si deszapezirea drumului, pe timpul iernii, sa fie realizate de catre constructor.
CCCF SA a contractat lucrari pentru circa 23 km liniari de drum. “Inlocuim 45 km de borduri mari si turnam 350.000 mp de asfalt, cu cinci echipe de lucru dotate cu toate utilajele necesare”, explica inginerul Niculae Berbec. Urmeaza Sorocam, cu circa 15 km, asociatia Delta-Ralexim-Sorocam, cu 13,5 km, si Euroconstruct, cu 12 km. Insa indiferent de marimea firmei sau de cantitatea de lucrari contractata, problemele sunt cam aceleasi.
“Desi avem statiile noastre de asfalt, am avut dificultati in aprovizionarea cu cribluri. Acestea sunt aduse de la Isaccea si, pana acum, veneau pe Dunare. Acum, din cauza scaderii nivelului fluviului, le aducem fie pe sosea, fie pe calea ferata”, spune Ilie Cristescu, reprezentant al consortiului format de Delta, Ralexim si Sorocam.
si Ayhan Sipahi, presedintele HAN Group, se plange de faptul ca, daca la cariera criblurile costa cinci euro/tona, in Bucuresti pretul ajunge la 12 euro/tona, daca sunt aduse pe apa, si chiar la 15 euro/tona, daca sunt transportate rutier sau feroviar. In plus, spune el, “desi s-au schimbat tehnologiile si clima, in Romania sunt inca utilizate stasuri de acum 30 de ani. Acestea specifica 7-8% bitum, fata de 4-5% in mod normal, ceea ce face ca asfaltul sa se topeasca vara”.
Nu in ultimul rand, firmele de asfaltare vorbesc de problemele politice din Capitala, care au facut ca, doi ani la rand, lucrarile sa inceapa vara tarziu si sa se aglomereze pe o perioada de trei-patru luni. In ciuda intarzierilor, cauzate atat de ciondanelile intre partide, cat si de problemele aparute la infrastructura subterana, conducerea PMB si-a exprimat increderea in finalizarea la timp a asfaltarii.