Previzibila reducere a taxelor creează oportunităţi pentru amatorii afacerilor în franciză, în ciuda faptului că este de aşteptat ca ritmul de deschidere de noi astfel de puncte comerciale să scadă în lunile următoare. Potenţiali francizaţi sunt angajaţii care cad victimă disponibilizărilor.

Anul 2008 a adus o creştere a magazinelor francizate de 15%-20% faţă de 2007. Potrivit directorului CHR Consulting şi a siteului francize.ro, Răzvan Blid, „lucrurile au mers foarte bine pånă în ultimul trimestru, cånd s-au deteriorat vizibil, pentru că, aşa cum s-a întåmplat în toate domeniile, lumea a intrat în panică“. Aşadar, trebuie să mai treacă mult timp pånă cånd o evoluţie asemănătoare se va repeta. Pentru 2009, crede Răzvan Blid, există două scenarii: unul prevede menţinerea pieţei la acelaşi nivel ca la finalul lui 2008; cel mai pesimist, dar, totodată, cel mai apropiat realităţilor pieţei, presupune o scădere cu 5%-10%, atåt a cifrei de afaceri a acestui segment de companii, cåt şi a ritmului de intrare de noi branduri pe piaţă.

140-23948-33frontconsultanta01.jpgÎn opinia sa, două tipuri de potenţiali clienţi ai francizorilor se conturează pentru perioada următoare: cel puţin în prima parte a anului, fondurile de investiţii active pånă acum în Romånia în domenii devenite între timp aproape falimentare, precum imobiliarele, vor căuta să se reprofileze prin achiziţionarea unor lanţuri de franciză. Apoi, un nou segment de parteneri ar putea fi oamenii disponibilizaţi, „foşti angajaţi cu o brumă de bani care ar putea investi în francize ieftine, cu precădere pe zona food, pentru că au devenit conştienţi că situaţia de pe piaţa muncii s-a schimbat şi că nu îşi vor mai găsi de lucru atåt de uşor ca în trecut“, apreciază Răzvan Blid. Cu atåt mai mult cu cåt, spune el, „cu siguranţă, taxele de intrare în reţea vor scădea“. La fel cum vor scădea şi chiriile, care vor fi anul acesta cu circa 15% mai mici decåt în 2008.

Prognoza sa este, în parte, confirmată. Un studiu realizat de firma de consultanţă Mondaq arată că anii marcaţi de dificultăţi financiare severe au coincis, în trecut, cu perioadele de maximă dezvoltare a reţelelor de franciză, tocmai datorită apetenţei noilor şomeri de a încerca să-şi continue viaţa profesională într-un business relativ sigur, în care lipsa lor de experienţă în managerierea unei afaceri este compensată de know-how-ul companiei-mamă. Pe de altă parte, însă, dificultăţile de a contracta orice tip de credit în această perioadă pun sub semnul întrebării capacitatea acestora de a o lua de la zero prin deschiderea unei francize.

Cei din urmă ar trebui să fie cei dintåi

În momentul de faţă, piaţa autohtonă a francizelor se împarte astfel: 56% retail, 29% servicii, 15% fast-food. Potrivit lui Răzvan Blid, anul acesta, segmentul food va lua avånt. Iar dacă serviciile (cu precădere cele de training şi îngrijire) o vor duce şi ele bine, cea mai afectată zonă se prefigurează a fi fashion retailul, din motivul evident al investiţiilor necesare prea mari, de pånă la un milion de euro. Acelaşi obstacol va sta şi în calea dezvoltării segmentului francizelor de lux, una dintre cele mai profitabile nişe, pånă acum. „Încă avem foarte puţine francize pe lux, iar cele mai multe sunt în modă şi hotelărie. Sunt însă domenii ca spa, travel sau produse alimentare organice unde nu avem niciun brand de renume“, spune Oliver Petcu, directorul firmei CPP Management Consultants. Iar perioada următoare nu va aduce, în mod evident, creşteri din niciun punct de vedere. „Criza actuală încetineşte dezvoltarea şi intrarea de noi mărci de lux în franciză, acest segment fiind cel mai scump din punctul de vedere al investiţiei iniţiale“, spune Oliver Petcu, deşi, completează el, „avantajele sunt indubitabile, printre acestea număråndu-se exclusivitatea teritorială, accesul la bugete de marketing şi de training al personalului sau reprezentarea mărcii respective pe termen lung (minimum opt ani)“.

140-23947-33_razvanblid_01_c.jpg«Cel mai probabil, anul acesta, piaţa va scădea cu 5%-10%, atåt ca cifră de afaceri, cåt şi ca ritm de intrare de noi branduri pe piaţă.»
Răzvan Blid, Managing Partner, CHR Consulting

2 miliarde de euro este cifra de afaceri estimată a firmelor dezvoltate în sistem de franciză în Romånia la sfårşitul lui 2008